Petitie Buitenschoolse Kinderopvang Hemiksem - Capaciteit


Gast

#26 Re: opvang

2013-12-12 17:47

#24: oma - opvang Opvang na en voor de school is geen bevoegdheid of vervantwoordelijkheid van een school, maar wel van de BKO. Ik begrijp de frustraties en ben er zeker mee akkoord, maar dit is niet de schuld van 1 schepen, het ganse gemeentebestuur moet mee willen zoeken naar een oplossing.


Gast

#27 Re: Re: Re: Re:

2013-12-13 06:48

#25: - Re: Re: Re:

sorry maar dat vind ik nu eens een antwoord met bullshit-inhoud. dit gaat trouwens niet enkel om kinderen van buiten de gemeente maar ook om het feit dat op termijn zelfs voor de eigen gemeente niet voldoende plaats is, en wat met ouders die voordien in hemiksem woonde en waarvan kindjes al heel hun leven in hemiksem naar school gaan die u kinderen ten vriende hebben. heb je misschien al eens nagedacht hoe u kinderen zich daar bij voelen ?? dat hun vriendjes van school moeten veranderen of misschien zelf omdat ze geen plaats hebben in de opvang.

 

denk na voor je zoiets zegt!


Gast

#28 Re: Re: opvang

2013-12-13 06:50

#26: - Re: opvang

dat is correct, maar het is wel zijn beslissing die nu de situatie zo heeft opengelegd, daarom onze vraag aan het hele college ... geloof me, de schepen ziet hier geen graten in en beseft de gevolgen van zijn beslissing niet. benieuwd of mevr. Lieten van sp-a dit tof vind?


Gast

#29

2013-12-13 07:43

Wij kunnen enkel vaststellen dat de meerderheid koppig blijft volharden in de boosheid.

Gast

#30 Re:

2013-12-13 12:30

#29: -

Blijkbaar zou het voornamelijk de meerderheid zijn die blijft tegenpruttelen en zelfs nog niet wil nadenken over een eventuele oplossing voor de problemen.


Gast

#31 besparing

2013-12-14 12:54

alles draait maar om 1 ding : besparen op personeel dat toezicht moet houden
maar het is duidelijk dat daar niet verder over nagedacht is dan enkel dat aspect !

Gast

#32 Re: Re: Re: Re:

2013-12-14 12:55

#25: - Re: Re: Re:

hoe egoïstisch kan je zijn ?


Gast

#33

2013-12-15 13:31

Heeft die meneer die beslist zelf kinderen?Zal niet denk ik.Het is een schande.

Gast

#34 Re:

2013-12-16 10:11

#33: -  

 nee inderdaad, deze heeft zelf geen kinderen.

je mag hem eens googlen ;)


Gast

#35

2013-12-23 19:00

het enige wat hem interesseert is voetbal
bart

#36 Re: snap wat je bedoeld maaar zelfs de mensen die hier wonen en van vdab moeten werken hebben geen

2013-12-23 19:16

#3: - snap wat je bedoeld maaar zelfs de mensen die hier wonen en van vdab moeten werken hebben geen plaa

Is wel grappig MOETEN werken, denk dat het beter is dan profiteren, van de werkende mens


Gast

#37

2013-12-23 19:46

misschien moeten we de kassen van de voetbal eens wat inslinken om extra capaciteit te creëeren ...

Gast

#38 Geruchten of Feiten?

2013-12-24 08:27

Als ik in jullie petitie lees dat er volgens Kind en gezin maar ruimte is voor 100 kinderen, kunnen jullie dit dan ook hard maken met een bewijs van deze organistatie die de lokalen heeft gekeurd en dit dan ook waarschijnlijk zoals het hoort in een verslag heeft staan?
Als het werkelijk zo is, waarom sturen jullie dan geen inspectie om deze overtredingen vast te laten stellen?

De bouw van het gebouw en de doelen ervan zullen wel eerder bekend geweest zijn dan 2 dagen voor de schoolvakantie, is het dan niet eerder de fout van de bevoegde schooldirecties die hun ouders niet tijdig hebben ingelicht?

Is het niet meer dan logisch dat kinderen en ouders die in Hemiksem wonen voorrang hebben om zich in te schrijven? Wij zijn toch degene die gemeentebelasting betalen?
Ouders die werken die voorrang krijgen, is daar iets mis mee? Moeten die mss plaats ruimen voor kinderen van ouders die liever hun kind in de opvang zetten wanneer ze gaan winkelen, om thuis rustig te kunnen poetsen? Elke kind heeft recht van opvang, maar elke ouder is ook verantwoordelijk voor zijn kind en de opvoeding daarvan, maar het is natuurlijk makkelijker je kind ergens te dumpen om u leven aangenamer te maken! Mensen die opvang nodig hebben voor werk te zoeken hebben ook recht op opvang, zeer zeker. Het is dan ook niet moeilijk om bij een sollicitatie daarvan een bewijs te vragen, dit is al nodig om de uitkering te behouden.


Ik heb niks tegen de N-VA, maar twijfel in Hemiksem wel aan de personen die achter deze naam staan, of ze het doen uit belang van de gemeente of uit eigen belang.

Wat ik ook niet lees in jullie petitie is wat de oplossingen zijn volgens jullie, als ergens een punt van wil maken kom dan ook met een oplossing, iets afbreken kan iedereen.

Op het internet blijf ik graag anoniem, maar als sommige mensen zich aangevallen voelen zal ik me gerust aan de betrokken personen bekend maken!

Nog een extra noot, als ik ondertekende zie uit Utrecht, Essen, Brecht,... dan komt jullie petitie niet zo geloofwaardig over! zoek eerst mensen uit je eigen omgeving die jullie steunen!

1ouder

#39 Re: Geruchten of Feiten?

2013-12-24 19:10

#38: - Geruchten of Feiten?

Kind en Gezin hanteert als norm 4m² 'speelruimte' per kind. Aangezien u duidelijk genoeg connecties heeft kan u er waarschijnlijk wel snel achter komen hoeveel m² de opvang omvat. De rekensom is dan snel gemaakt. De berekening gebeurt door Kind en Gezin obv de bouwplannen die de gemeente bij hen heeft ingediend. Er dient rekening gehouden te worden niet alleen met het aantal m², maar ook met het meubilair, speelgoed, monitrices... die ook 'ruimte' innemen.

"Wanneer voor de activiteiten van buitenschoolse opvang een aparte leefruimte beschikbaar gesteld wordt, is een minimale oppervlakte van 4 m² per kind richtinggevend."

Zowel de bevoegde schepen als de coördinator van de opvang hebben dit zelf bevestigd, dat dit de norm van Kind en Gezin is én dat ze als ze deze norm willen volgen slechts 100 kinderen mogen opvangen, met een overcapaciteit van 30% op piekmomenten.

De buitenschoolse opvang is enkel gemeld door de gemeente bij Kind en Gezin. Het is geen erkende opvang (attest van toezicht)of geen IBO. Aangezien ze geen subsidies of dergelijke ontvangen van Kind en Gezin, kan Kind en Gezin wel controle doen maar enkel advies geven. De gemeente hoeft zich niet te schikken naar dit advies. Indien de opvang erkend is of een IBO is, moeten ze dit wel, anders riskeren ze hun subsidies.

 

De bouw van het depot delux is inderdaad reeds langer gekend maar net zoals wij over hebben genomen in de petitie staat in de visietekst van het huidige bestuur (de welke U kan nalezen op de site van de gemeente Hemiksem) dat de opvang in depot delux oorspronkelijk bedoeld is voor opvang op woensdagmiddag en schoolvrije dagen. Bij aanvang van de werkzaamheden was er geen sprake (althans niet publiek) van een dagdagelijkse opvang op deze locatie.

De beslissing voor de dagdagelijkse centralisatie is genomen tijdens de gemeenteraad van 27 mei 2013. De ouderraad van de vrije basischool heeft contacten gehad met de betrokken schepen en de coördinatie van de BKO in de loop van de maand juni 2013. Dit overleg is er gekomen op vraag van de ouderraad. De vragen die zij toen gesteld hebben en de antwoorden die zij toen hebben ontvangen hebben ze aan de ouders van hun school bezorgd.

De gemeentescholen hebben echter geen ouderraad, enkel een oudercomité en hebben geen extra info/FAQ ontvangen. Zij hebben enkel de infobrochure van de gemeente ontvangen en deze is verdeeld 2 dagen voor het einde van het schooljaar. Of deze dan pas ter beschikking is gesteld door de gemeente of al langer in de scholen lag, weet ik niet, aangezien ik niet spreek in naam van 1 van de betrokken scholen. Erg lang zal ze er niet kunnen liggen hebben aangezien de beslissing pas eind mei is genomen door het gemeentebestuur en infobrochures blijkbaar vaker lang op zich laten wachten...

Aangezien de BKO georgeniseerd wordt door het gemeentebestuur lijken zij mij diegene die moeten zorgen voor een communicatie naar hun burgers/gebruikers van BKO. Om alle ouders te bereiken met schoolgaande kinderen, kiezen zij ervoor de verdeling van hun info via de scholen te doen.

De verantwoordelijkheid om te informeren over hun dienstverlening/product ligt bij hen. Het is toch ook niet de man die de wekelijkse reclame rondbrengt, die U moet informeren over alle interessante aanbiedingen die in de folders staan...

 

Het grote gebrek is de capaciteit ! De opvang zou moeten groot genoeg moeten zijn, zodat (in eerste instantie) ALLE kinderen van werkende ouders plaats hebben in de BKO, ongeacht hun woonplaats. Momenteel is er een inschrijvingsstop. Waarom is deze er volgens U? Omdat de capaciteit anders overschreden wordt.

Dat er voorrang wordt gegeven aan ouders die werken, daar hebben we op zich geen probleem mee als dit dan ook betekent dat ouders die tijdens het schooljaar beginnen te werken ook opvang kunnen krijgen, of ouders die reeds werken en plots tijdens het schooljaar opvang nodig hebben, ook plaats hebben. Dat is momenteel niet het geval want er is geen plaats meer...

Wat heeft U als antwoord voor deze ouders?

Ook het systeem, dat vroeger in gebruike was, waarbij ouders van buiten de gemeente meer betaalden dan ouders van Hemiksem zelf, kan, als deze ouders hierdoor de zekerheid hebben dat ze opvang hebben.

Ouders met kinderen die momenteel reeds in Hemiksem school lopen hebben destijds bij inschrijving gekozen voor een school waar, in de meeste gevallen, voor- en nabewaking werd georganiseerd in de scholen zelf. 2 dagen voor het einde van het schooljaar komt er plots verandering in. De bustoer wordt afgeschaft, fietsen naar school gaat niet meer want de fiets kan niet mee naar BKO... Dit alles, te nemen of te laten.

Voor volgend schooljaar is er sprake van een verlaging van de capaciteit. Kan U alle werkende Hemiksemnaren/ouders garanderen dat hun kind plaats heeft in de BKO of zal ik toch maar 'gaan kamperen' de eerste dag van de inschrijvingen?

 

Wat uw politieke uitingen betreft, wij zijn geen politieke partij. Wij zijn een aantal verzamelde ouders zowel van binnen als buiten Hemiksem. Wij zijn steeds bereid om rond te tafel te gaan zitten en op een constructieve manier mee te denken rond oplossingen, maar jammer genoeg is er hiertoe weinig tot geen bereidheid te merken vanuit het gemeentebestuur zelf. Wij willen met iedereen, ongeacht politieke kleur, het gesprek aangaan die kan bijdragen tot een oplossing voor dit probleem.

Wij hebben reeds een aantal malen met de schepen rond de tafel gezeten om bezorgdheden te uiten, problemen aan te kaarten, alternatieven voor te stellen, allemaal zonder resultaat. Ons doel is ook niet afbreken maar wel aankaarten. Als alle andere manieren niet lukken...

Indien U in contact wenst te treden, neemt U best contact op met de eigenaar van de petitie die uw vraag zal voorleggen/behandelen.

Een extra noot voor U: Het effectief vragen van een bewijs bij het afleggen van een sollicitatie wordt door de betrokken diensten ten sterkste afgeraden, aangezien dit bij de werkgever twijfels kan doen rijzen mbt uw motivatie voor deze sollicitatie. Beter is een bewijs van uw uitnodiging tot gesprek bij te houden (de brief van de afspraak, mail...) Deze bevat tevens alle info die noodzakelijk is om te dienen als een bewijs. Bij twijfels mbt deze sollicitatie zal de info bij de werkgever gecheckt worden door uw werkloosheidbureau.

 

MVG,


Gast

#40

2013-12-24 22:20

ik wil ik ook nog wel even zeggen dat je als ouder een werkgeversattest moet afleveren bij de inschrijving!!

Gast

#41 Re: Geruchten of Feiten?

2013-12-26 23:27

#38: - Geruchten of Feiten?

als ge niks hebt tegen de NVA waarom betrekt ge ze hier dan bij ? dat is helemaal niet terzake !

de rode garde zou beter hun verantwoordelijkheid is nemen en aan de kinderen denken in plaats van eindeloos te lullen over wie er wel of niet gelijk heeft

en als ge echt goe mee waart dan zoude weten dat wij willen dat de naschoolse opvang terug in de scholen gebeurt


Gast

#42 Re: Re: Geruchten of Feiten?

2013-12-27 11:08

#41: - Re: Geruchten of Feiten?

 

ik ben niet politiek gebonden, geen binding met een bevoegde instantie!

Maar aan u reactie te zien zijn jullie niet zo neutraal als je laat blijken! In de petitie wordt er zeer veel geschoten naar een bepaalde partij, de klemtoon word daar zeer hoog benadrukt!

Mijn reactie is enkel op feiten die er zijn en vragen waarop ik nog geen duidelijk antwoord op heb gekregen!

 

Ik evalueer enkel wat ik lees, niet enkel de tekst maar ook andere feiten! Ik zie ook dat jullie steun uit Hemiksem maar zeer beperkt is, als er op 172 handtekeningen maar 50 uit eigen gemeente komt is dit voor mij zeer mager!

Zoals meestal bij deze acties leggen jullie de nadruk op wat er fout is, maar zie nergens geen voorstel van een oplossing!

En ik denk dat jullie de essentie van het verhuizen wel vergeten! Veiligheid! In sommige scholen is veiligheid voor de kinderen niet conform aan de regels! Wees blij dat een gemeente ervoort zorgt dat jullie kinderen op een veilige plaats kunnen vertoeven.

En ik denk niet dat ik u partij erbij betrek, u partij is betrokken bij deze petitie!

 

 

Daems
De auteur van deze petitie

#43

2013-12-27 12:15

Ik beschik althans niet over een partijkaart, u mag ze altijd wel even komen zoeken. ik ben ook geen politieke aanhanger van eender welke partij want politiek intreseert mij niet.
Als een burgemeester of zijn schepenen beslissingen maken is het toch normaal dat ouders schieten naar de bevoegde personen als men niet tevreden is, dat heeft niet te maken met een politieke voorkeur. Wij vragen het college tot het zoeken van een oplossing voor alle kinderen.

Wij, ouders zijn heel blij dat er een gebouw is dat comform is, helaas is er geen rekening gehouden met de capaciteit.

U zegt het zelf: in sommige scholen is veiligheid voor de kinderen niet conform!! Deze argumentatie heeft men gebruikt om tot een goedkeuring te komen, men vergeet echter wel dat het wel voldoet om 7u les te volgen in deze onveilige scholen maar niet om opvang in te organiseren.


Gast

#44

2014-01-03 13:08

Geen rekening gehouden met de capaciteit? De opvang is nog geen enkele keer volledig vol geweest!
En ga het nu voor de derde keer nog eens proberen te vragen, wat zijn jullie oplossingen? Want daar vind ik geen antwoord op terug!

Gast

#45

2014-01-03 13:12

En de lokalen zijn in sommige scholen niet veilig, u kaart het zelf aan, de opvang na de school is een punt voor de gemeente; Zij hebben besloten om daar geen opvang meer te voorzien; De verantwoordelijkheid van de klaslokalen ligt nog steeds bij de scholen zelf. Wanneer je kiest voor een school met opvang, kies je dan ook niet voor een veilige school of is dat bijzaak? Of is het belangrijkste opvang en de rest hoort er maar bij?
1ouder

#46 Re:

2014-01-03 19:33

#44: -

Als de opvang niet vol is, waarom is er dan een inschrijvingsstop?

Persoonlijk ken ik werkende ouders uit Hemiksem die zijn gaan vragen voor 1 keer nabewaking per week maar waarvoor geen plaats was. Wat is volgens u dan de reden dat deze ouders die ene dag per week hun kind niet naar de BKO kunnen laten gaan?

Voor volgend schooljaar zou er een daling zijn in het aantal plaatsen (rond 150-160, nog steeds teveel voor subsidies te krijgen, dus waarom dan?). Gaat er dan voldoende plaats zijn voor alle kinderen van werkende ouders (uit Hemiksem)? Als men zeker is dat dit het geval is waarom moeten er dan voorrangsregels zijn?

Ik ben steeds bereid om met diegene die dit effectief zouden kunnen oplossen met name, de bevoegde schepen en gemeentebestuur aan de tafel te zitten en constructief samen oplossingen uit te werken. Ik wacht nog steeds op 'een uitnodiging'... Het lijkt me ook normaal dat die bevoegde schepen genoemd wordt in de petitie. Het is toch zijn bevoegdheid ! De schepen van een ander domein heeft aan dit dossier weinig tot niets te zeggen. De algemene vraag richt zich echter naar het gehele gemeentebestuur. 'De uitnodiging' mag wat mij betreft ook van de burgemeester zelf komen.

Niet alle scholen die gebruik maken van de BKO zijn gemeentescholen die nood hebben aan verbouwingen. In de heiligstraat is een hele nieuwe kleuterschool gebouwd. De afdeling Lindelei ondergaat verbouwingen tijdens het komende schooljaar. Waarom kan er niet gekeken worden naar opvang in deze school zelf? Hun gebouwen zijn niet onveilig. De opvang is dan op 2 locaties. Misschien komen beide locaties dan in aanmerking voor subsidies vanuit Kind & Gezin. Als de opvang gecentraliseerd moet blijven, kunnen de lokalen van de scouts, die door de week steeds leegstaan en grondig geisoleerd zijn naar geluid toe, niet mee ingeschakeld worden om voldoende capaciteit te creëren zodat er geen nood meer is aan een inschrijvingsstop of voorrangsregels. Betrek Kind & Gezin direct bij het bekijken van deze opties. In het lokaal overleg Kinderopvang zit vertegenwoordiging vanuit Kind & Gezin. Ipv het te passeren, is/was het misschien beter om hen te consulteren.

Is geld het probleem? Waarom de piste van slaapklasjes eens niet uitwerken? Het bestaat in zoveel gemeentes. Er is geen enkele school in Hemiksem die slaapklassen aanbiedt voor de allerkleinste terwijl er toch veel kleuters naar de BKO gaan? De gemeente kan in de BKO, die in de namiddag ook leegstaat, toch met een minimum aan moeite slaapklassen inrichten bv. in de huiswerkklas of in het tienerlokaal of misschien zelfs in de lokalen van de scouts. Hiervoor dient betaald te worden. Meer inkomsten en misschien biedt het ook de mogelijkheid om enkele van hun personeelsleden een uitbreiding te geven van hun werkuren wat betekent dat de staat minder bijpassing van de werkloosheidsuitkering dient te geven en zijzelf meer rechten opbouwen naar pensioen ed toe.

Bereidheid tonen om in dialoog te gaan met ouders. Om effectief samen met geëngageerde ouders oplossingen te zoeken en pistes te bekijken om hun bezorgdheden weg te nemen zou al veel betekenen. Niet alleen vragen beantwoorden en beloftes doen... En ouders (nadien) eerlijk en correct informeren over het waarom iets wel/niet kan.

De communicatie naar de ouders toe is een heel heikel punt maar dat kan ik als ouder niet oplossen. Zorg voor duidelijke info via een brochure. OP TIJD!! Bezorg deze tijdig aan de ouders. Niet vlak voor de vakantie. Zorg dat alle ouders deze krijgen, neem dit als organisator zelf in handen. Zeker bij zo'n een grote wijziging ! Waarom doe je geen mailing vanuit de gemeente zelf naar alle ouders. Zorg dat je bereikbaar bent, net na het verspreiden van de info. De verantwoordelijke van de opvang was nl. de eerste 2 weken van de maand juli in verlof. Zorg dat je communicatie duidelijk en eenlijnig is. Zeg niet A tegen ouder 1 en B tegen ouder 2. Ouders praten onderling ook. Zorg dat de communicatie correct is. Al zeker 2 keer is er communicatie bezorgd aan de ouders met foutieve data in/op. Doe geen beloftes die je niet kan houden. bv. op 08/10 wordt een telefoonnummer bezorgd aan ouders waarop de BKO te bereiken is. Op 04/11 blijkt dit telefoonnummer niet te werken. Op 08/11 wordt gemeld dat het snel in gebruik zal genomen worden. OP 03/01 blijkt het nog steeds niet aangesloten te zijn. Enige manier van contactname blijkt via mail en in de vakantieperiodes blijkt hier ook geen antwoord op te komen...

Als ouders een school kiezen dan letten ze volgens mij op een verschillend aantal zaken waaronder bereikbaarheid, route huis-school, net (gemeenteschool/ katholieke school)..., voor- en naopvang... Ze zullen eens een keertje bij andere ouders informeren, misschien naar een opendeurdag gaan... Zo heb ik het toch gedaan maar op een korte rondleiding in de school zie je niet alles en zeker niet in detail... Naargelang de persoonlijke situatie van het gezin zullen bepaalde zaken meer doorwegen. Zo zal een gezin zonder wagen misschien sneller kiezen voor de school in hun directe nabijheid, ongeacht het onderwijsnet van deze school. Zo zullen overtuigde katholieken, hun kinderen waarschijnlijk naar de katholieke school sturen zelfs als deze wat verder zou zijn.... Voor-en nabewaking op de school zelf kan naargelang het gezin ook een doorslaggevende waarde zijn.

Het is trouwens het huidige gemeentebestuur dat stelt dat bepaalde gemeentescholen niet meer veilig zijn om opvang in te organiseren en dat ze daarom de opvang hebben gecentraliseerd. Zij schermen met deze reden. Het is dan toch normaal dat ouders zich de bedenking maken... de school is niet meer veilig voor enkele uren opvang maar wel voor 7u/dag les in te volgen... De lokalen zijn volgens U een verantwoordelijkheid van de school zelf. De scholen in kwestie zijn wel gemeentescholen die dus van het gemeentebestuur afhankelijk zijn voor financiën om werken/renovaties uit te voeren. De directies kunnen moeilijk gewoon morgen hun deuren sluiten...

Daems

#47

2014-01-03 20:40

Dank u 1ouder voor het uitgebreide antwoord, ik treed u helemaal bij!!

als de gast misschien hierbij ook een oplossing kan bedenken zijn we met een persoon meer om oplossingen uit te werken !

Gast

#48

2014-01-07 18:39

Voor mijn collega

Gast

#49 Re: Re:

2014-01-09 20:47

#46: 1ouder - Re:

Mooi antwoorden duidelijke uiteenzetting!

Bedankt voor uw reactie...


Gast

#50 Re: Re:

2014-01-10 23:55

#46: 1ouder - Re:

Ze schermen ook met de besparing aan personeelskosten, als de opvang gecentraliseerd gebeurt. Als er 1 begeleider moet zijn per 14 kinderen kan dit desnoods toch ook op een andere locatie gebeuren ?
Het is ook wettelijk verplicht 2x per jaar een lokaal overleg kinderopvang te organiseren, dat is vorig jaar ook niet gebeurd. Het antwoord van de schepen hierop was dat ze eerst de problemen van de nieuwe opvang wilden oplossen alvorens te gaan overleggen ! Hij had het beter vooraf gedaan, dan had hij heel wat problemen kunnen vermijden !