Albert Heijn Leuven moet blijven

diep teleurgesteld

/ #6 klacht bij ombudsman onontvankelijk

2016-03-23 20:16

Twee weken geleden heb ik naar aanleiding van de voorlopige beslissing om AH Leuven te verkopen een mail zowel naar de mededingingsraad als de federale ombudsman van de consumenten gestuurd. Voornaamste argumenten (naast diegene die hier al uitvoerig ter sprake kwamen) was dat 1) er geen levensmiddelenwinkel in wilsele dorp ligt en 2) de geschiedenis van de ontwikkeling van het Engels plein heeft aangetoond dat er over de laatste jaren geen enkele levensmiddelen retailer zich geroepen voelde om zich daar te vestigen (maar wel 3! matrassen winkels). Mijn argument was dat de argumentatie van de mededingingsraad geen steek hield omdat het risico zeer groot is dat ah/Delhaize geen koper zal vinden voor AH Leuven en dat deze situatie rechtsonzekerheid creëert voor de werknemers aldaar. Het antwoord van de ombudsman was dat zij neutraal wensen te blijven mbt de beslissing van de mededingingsraad. Van de mededingingsraad zelf heb ik nooit een antwoord op mijn mail gekregen, ook al was er een vriendelijke uitnodiging bij ingesloten om in mijn dorp eens een kijkje te komen nemen om de socio-economische context te ervaren.

Ik ga alvast mijn emails goed bijhouden en ga al die bureaucraten binnen een jaar nog eens confronteren met de beslissing die ze genomen hebben. Ik vind het zeer erg dat AH als merk geen plaats meer krijgt aan het Engels plein, en ik zou het nog erger vinden als de beslissing van de mededingingsraad effectief zou leiden tot het verdwijnen van een levensmiddelenretailer in deze buurt.