Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte

Een vertegenwoordiger van het "klootjesvolk".. ;-)

/ #1308 Is deze Moskee een maatschappelijke voorziening?

2011-11-04 15:30

In het bestemmingsplan is opgenomen dat het stuk grond aan de Roggeakker gereserveerd moet worden voor een gebouw of centrum dat "maatschappelijke voorzieningen" biedt..Je kunt je dan buigen over de vraag of deze Moskee een religieuze, danwel maatschappelijke moskee gaat worden en daarmee of de Moskee in religieuze of maatschappelijke behoeften voorziet. Het verschil daarin is enorm groot al lijkt het voor sommigen misschien niet zoveel uit te maken. In het eerste geval zal de Moskee namelijk puur er staan om religie, en alles wat bij die religieuze overtuiging hoort, uit te dragen aan zijn volgelingen en biedt daarmee geen maatschappelijke voorzieningen aan de hele wijk maar voorziet slechts 1 bevolkinsgroep van Seghwaert van religieuze voorzieningen (of die maatschappelijk zijn vraag ik me af). In het laatste geval is er sprake van een Moskee die activiteiten gaat organiseren die bijdragen aan zowel het kunnen bijwonen van gebedsdiensten (bidden, zang, feesten) als ook een goed functioneren van de volgelingen binnen de maatschappij (nederlandse les, avonden voor ontspanning en buurtbinding, samen feestvieren, organiseren van een braderie en inderdaad ook die buurtbarbeque), en zal de gehele samenleving de gelegenheid bieden om gebruik te maken van de geboden voorzieningen. Maatschappelijke voorzieningen staan los van een geloofovertuiging of afkomst maar moet voorzieningen bieden aan "de maastschappij" waarbinnen dit gebouw komt te staan.

Deze Moskee wordt multicultureel centrum genoemd en dat slaat de plank volledig mis omdat een gebouw (de Marokkanen noemen het zelf al een "gebedshuis") dat speciaal gebouwd is om mensen samen te laten komen zodat ze "tot god" kunnen komen een kerk is en blijft en een kerk is geen cultureel centrum, sterker nog....deze benaming kan alleen gegeven zijn door mensen die niet goed weten waar ze over praten (laat staan waar ze over beslissen). Een gemeente mag in zekere zin zelf bepalen of het gebouw dat deze plek gaat vullen in maatschappelijke voorzieningen voorziet, de gemeente heeft met duidelijke overtuiging besloten van wel maar er zijn zeer zeker vraagtekens te zetten bij dit besluit. Is een kerk of moskee een maatschappelijke voorziening? Weet de gemeente zeker dat deze Moskee maatschappelijke voorzieningen gaat bieden waar Seghwaert wijzer en beter van wordt? Ik denk dat dit een cruciale vraag is waar de gemeente zich onvoldoende in heeft verdiept. Een (multi) cultureel centrum is namelijk heel iets anders dan een gebouw dat bedoeld is voor samenkomst van mensen met 1 geloofsovertuiging (een kerk of moskee). De stelling dat dit gebouw voldoet aan het bestemmingsplan trek ik dan ook in twijfel en ik denk dat de gemeente er goed aan doet zich nog eens in bovenstaande te verdiepen.