Finto : gecombineerde abonnementen NMBS-MIVB voor de ambtenaren


Gast

#1

2015-03-12 14:02

Ik gebruik de metro elke dag !We worden reeds voldoende gestraft OMDAT we elke dag naar Brussel moeten pendelen en helemaal geen kans maken op een mutatie dicht bij huis dat we dit er ook nog eens moeten bij nemen !! Nee, bedankt !

Gast

#2

2015-03-12 14:13

Uitstekend initiatief! Ik heb zelf ook een P&O ticket aangemaakt omtrent deze afschaffing. Hierin verwees ik naar mijn medische toestand, arthrose in 3 facetgewrichten en het feit dat ik reeds de kosten om met de wagen naar en van het station tot mijn woning reeds zelf betaalde (wegens minimum 30min te voet tot aan eerste bushalte en met de wagen ben ik er op 15 min en medische toestand). Hierop kreeg ik een standaard antwoord dat enkele van mijn collega's ook ontvangen hadden.

Gast

#3

2015-03-12 14:15

Aantrekkelijke job voor jongeren met veel voordelen? Met zulke maatregelen gaan ze geen jonge mensen meer aan de slag krijgen. Alles wordt afgeschaft... nu dat ook nog.

Gast

#4

2015-03-12 14:20

ik gebruik deze abonnementen voor het woon-werkverkeer en voor mijn controles uit te voeren. Ik ben al gemiddeld 2 uur enkel onderweg om naar het werk te geraken. Hoeveel langer moet ik nog onderweg zijn om naar het werk te geraken?
ikke

#5

2015-03-12 14:36

Sinds december is er al een verminderd treinaanbod, zijn er langere wachtijden om over te stappen, ben ik elke dag veel langer onderweg. Ik ben 56 jaar, heb ernstige rugklachten en knieproblemen. Ik werk bovendien op een dienst waar ik enkel sporadisch eens mag thuiswerken. (bij stakingen), dus geen 2 à 3 dagen per week. Ik vind het dus ongehoord dat men nu ook mijn metro abonnement gaat afschaffen. Is het nog niet erg genoeg dat ik langer zal moeten werken en minder pensioen zal ontvangen. Of is het de bedoeling dat men ons in de toekomst aan een Brussels station zal komen oppikken met een FINTO bus. Een ontevreden ambtenaar !

 

 

 

 

Robert Guiscard
Gast

#6

2015-03-12 15:06

Los van de opmerkingen met betrekking tot het beperkt aantal treinen tijdens de spitsuren is de maatregel zonder meer nefast voor ambtenaren die gebruik wensen te maken van flexibele uren. Vanuit Congres rijden weinig treinen tijdens de "daluren". 
 
Wat mijn treinhalte betreft moet, om in Congres te geraken of van daaruit thuis te raken, zonder meer worden overgestapt naar een andere trein (met aansluitingsproblemen, o.a. bij vertragingen, enz.). Uitermate frusterend. De MIVB daarentegen telt talloze rijtuigen en verbindingen, wat leidt tot een enorme tijdswinst.

Anderzijds is het gecombineerd abonnement ideaal om beroepsmatige verplaatsingen te maken (besprekingen bij de onderneming, documenten ophalen,...). Indien de gecombineerde abonnementen worden afgeschaft moet opnieuw een administratief systeem, via een terugbetaling vergoedingen voor gemaakte verplaatsingen, worden opgestart.

Allora, waar zit hier de 'winst' voor de overheid? Waar zit hier ook maar enig begrip voor het 'welzijn' van de talloze werknemers? Cui bono? Wie heeft hier voordeel bij?

Blijkbaar heerst bij een aantal mensen vooral spijt en nijd dat deze gecombineerde abonnementen indertijd werden 'toegelaten', alsof men hier te maken heeft met een buitenproportionele gunstmaatregel, quod non. 

 Dit kan niet anders dan beschouwd worden als een pestmaatregel. Overijverige P&O ambtenaren hebben blijkbaar geen andere taken meer dan dit soort maatregelen uit te denken en vervolgens zonder veel overleg en nadenken op te leggen. Misschien kunnen zij wat taxatiedossiers behandelen, gepaard met de nodige verplaatsingen, om dergelijke ongezonde hersenkronkels voortaan achterwege te laten.

 


Gast

#7 Re:

2015-03-12 15:34

#1: -  

 Ik ook en ik ben 58. Zie mij echt niet alle dagen te voet stappen door weer en wind.Ik stap al te voet van mijn huis naar het station. Ik zie het echt niet zitten en zeker niet omdat ik alleenstaand ben en om financiëele redenen tot mijn 65 jaar zal moeten werken. Doe dat niet. Pak dat niet af aub. Tevreden ambtenaar die ontevreden gemaakt wordt.


Gast

#8

2015-03-13 06:45

Ben 58 jaar, heb altijd zeer graag gewerkt, maar het begint vervelend te worden dat het de werkende mens is dat het slachtoffer is, van de al jarendurende slechtwerkende regeringen.

Gast

#9

2015-03-13 07:29

Ik hoop dat dit behouden blijft, de meeste die in de finto zitten nemen regelmatig de metro. het heeft niet enkel met woon-werkverkeer te maken maar ook professioneel, in de maanden mei en juni, dien ik iedere dag de metro te nemen om aangiften op de gemeenten te kunnen invullen, ons begeven naar een controle ter plaatse gebeurt eveneens met de metro, zoals de meeste collega's in de finto!

 


Gast

#10

2015-03-13 08:07

Ik werk al 7 jaar in Brussel en gebruik elke dag de metro, als de "voordelen" zijn nu al op het gemak aan weggaan dus het zou leuk zijn dat de mensen toch met het openbaar vervoer op hun werk geraken
Jan

#11 van het ene uiterste naar het andere

2015-03-13 08:16

Toen ik een twee jaar terug solliciteerde bij financiën werd mij 'gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer' beloofd, want de werkplaats was 'gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer'. Wanneer P&O de MIVB-abonnementen afschaft, verbreekt ze deze beloftes. Nochtans is 'integriteit' een van de vier waarden die P&O als essentieel voor de FOD Financiën beschouwt.

Daarenboven is uitgaven besparen door afschaffen van abonnementen openbaar vervoer allerminst een duurzame, milieubewuste maatregel. Waarom niet de inkomsten verhogen door  bedrijfswagenbelastingen te verhogen, allermeest een duurzame, milieubewuste maatregel? Maar daar is moed voor nodig (en dat behoort niet tot de vier waarden).

Dit gezegd zijnde ben ik evenmin gewonnen voor een behoud van de huidige MIVB-abonnementen.

Waarom kiezen tussen niets of alles? De abonnementen beperken tot de lijn Brussel-Zuid-Kruidtuin zou ze een pak goedkoper maken, en waarschijnlijk niet eens opgemerkt worden door de meeste ambtenaren.
Toegang tot het hele MIVB-net zou dan enkel nog 'moeten' voor ambtenaren die wekelijks ter plaatse op controle gaan. (Of tiens, is het net de bedoeling om nooit meer ter plaatse te controleren?)

Fintovieter

#12 De 'waarden' van Fianciën

2015-03-13 14:32

De FOD Financiën vindt het heel belangrijken dat al haar medewerkers de vier waarden van Financiën kent en toepast: correct - dienstbaar - integer en gedreven.

Wel het is moeilijk om 'gedreven' te zijn als een beslissing om de abonnementen af te schaffen wordt beslist door iemand achter een bureautje, die op 2 minuten van het Noord-station werkt en nooit ter plaatse moet gaan. Zonder rekening te houden met de leeftijd en medische toestand van de mensen, met de hoeveelheid papier dat wordt meegesleurd bij telewerk en met de mensen die via Brussel-Luxemburg komen.

Hun redenering is ook niet echt 'correct': 'oh, kijk er is een station in de buurt van de Finto en daar stopt af en toe een trein, waarom moeten ze de metro nog nemen'.

Het getuigt niet echt van 'dienstbaarheid' naar de mensen die in de Finto werken; 'aja, dienstbaarheid is naar het publiek toe, niet naar de ambtenaren!'

En ik vind ook niet dat ze 'integer' bezig zijn.

Veel mensen zijn elke dagen uren onderweg, voor hen is die 15 extra per traject heel belangrijk, een kwartiertje langer slapen en 's avonds een kwartiertje langer je kinderen kunnen zien en met je gezin bezig zijn.

Deze beslissing toont het algemeen gebrek van respect aan de personeelsleden van de Finto.

Er wordt vergeten dat de mensen die de kerntaken doen bij Financiën op deze manier worden 'gepest'. Het lijkt wel of tegenwoordig de kerntaken enkel door het voetvolk wordt verricht en het belangrijkste werk binnen onze FOD de werkgroepen zijn: werkgroepen voor de kanteling, voor de waarden, voor het sportaanbod bij P&O, voor MOVE-acties, enz ..


Gast

#13

2015-03-16 08:29

zelf tewerkgesteld in Finto en woonachtig te Ukkel : enkel abonnement MIVB en GEEN NMBS.
Station Brussel Congres is tevens moeilijk toegankelijk ...)

Gast

#14

2015-03-17 07:41

Aan de ene kant wordt het openbaar vervoer gepromoot teneinde de dagelijkse lange files te vermijden (wat de overheid veel meer kost), maar aan de andere kant wil men er niets tegen doen...

Gast

#15

2015-03-20 09:37

Wij verhuizen in juli 2015 naar de Finto en aangezien er in de Congres weinig treinen stoppen is het handig om 's morgens in Brussel Zuid de metro te nemen tot Kruidtuin (treinen blijven dikwijls staan tussen Brussel-Zuid en Brussel -Centraal (veel tijdverlies)

Gast

#16

2015-03-20 13:08

De MIVB is toch al (zwaar) gesubsidieerd door de overheid, dus wat zal men besparen? Abonnement afnemen is meer blinde subsidie geven waar niemand iets aan heeft.

Gast

#17

2015-03-20 13:19

Nu dit ook nog afnemen! Eigenlijk kunnen we beter in de privé gaan werken: daar krijgt men al zulke voordelen wel ofwel een bedrijfswagen + maaltijdcheques + groepsverzekering + nog tal van voordelen. Zo wil men nu alle beloften die in de overeenkomst stonden, terugschroeven. Als men dat in de privé doet, is dat contractbreuk en dus strafbaar. Wat bij de aanwerving in de overeenkomst stond, MOET nageleefd worden. Ten hoogste kan men dat klaar en duidelijk stellen bij nieuwe aanwervingen. Hoe gemotiveerd zullen de nieuwelingen nog zijn?

De gepeste Finto-treinreiziger

#18 Brussel-Congres : het meest centrale station van Brussel waar geen treinen mogen stoppen !

2019-07-29 17:05

Het is toch ongelooflijk : alle treinen rijden stapvoets door de konijnepijp ( de trein-Noord-Zuid-verbinding onder de grond ). Het station Brussel-Congres is het meest centraal gelegen station van Brussel ( vroeger stopten er alle treinen want het was net onder het reuzegroot gebouw van ministerie van onderwijs, nu politie ).

Alle treinwachters bevestigen
( anoniem en mondeling ) dat zij de reeds stilstaande treinen in Brussel-Congres ( wegens file en wachtrijen ) hun deuren perfect kunnen laten openen en sluiten ZONDER tijdsverlies, aangezien wij, ambtenaren geoefende treinreizigers zijn en geen toeristen met valiezen en overdreven veel bagage... 
Toch blijft de NMBS dwars liggen : ALLE treinen zouden er dag en nacht kunnen stoppen, maar zij weigeren...

De naburige metro en de trams en bussen zouden hierdoor ook meer plaats kunnen bieden...
Wie neemt er nu twee metro's of twee bussen op een plaats waar de trein rijdt en er een volledig spoorstation volledig perfect bruikbaar is ? ? ?
Maar een uur wachten zoals nu, is ook niet meer van deze tijd en twintig minuten stappen van Centraal of van Noord in regen en wind is niet aan te raden om nog te zwijgen van de veiligheid langs deze straten... ( twee maal per dag : heen en terug )... terwijl de oplossing voor je neus staat ! ! !  
 
Stel je voor : massa's lege treinen die voor je neus voorbij rijden en je kan er niet opstappen... 
Stel je voor : massa's volle treinen waar velen moeten uitstappen, en niet kunnen omdat de trein niet stopt in Brussel-Congres... 
Stel je voor : een station met twee perrons en vier bruikbare sporen : waar tussen 7:30 en 16 uur slechts één trein per uur stopt !  

Te weten dat het station dag en nacht verlicht blijft, dat het perron en de tussenliggende verdiepingen dagelijks gedweild of geschuurd worden... maar dat er amper enkele tientallen reizigers hiervan kunnen genieten...  
Te weten dat het zeer mooie buitenste deel van het gebouw met beelden in de gevel, zopas helemaal werd opgeknapt...

Te weten dat er een rechtstreekse trap is vanuit het station Brussel-Congres naar de administratieve gebouwen er boven, maar dat deze wegens vandalisme werd gesloten. Het vandalisme is natuurlijk te wijten aan het feit dat er zo weinig treinen mensen laten in- of uitstappen... een vicieuze cirkel dus... 

Ondanks de vele petities blijft de overheid doof langs alle zijden !