Behoud lezingen- / cursusruimte Kapittelstraat

Beste mensen,

Ruud Lammerink en Bart Jan de Graaf zorgen met hun cursussen in het pand van (voormalig) Museum Het Domein (nu: museum De Domijnen) en het Euregionaal Historisch Centrum, per jaar voor de toestroom van zesduizend bezoekers. In de verbouwings- en herinrichtingsplannen is echter geen plaats meer voor de lezingen- en cursusruimte. Wij hebben daarom een brief opgesteld die zal worden verzonden aan de directie en de Raad van Toezicht van De Domijnen, waarin wij dringend verzoeken de verbouwingsplannen aan te passen en de lezingen- en cursusruimte te behouden. Als argumenten hiervoor voeren wij aan dat:

- de cursusruimte intensief wordt gebruikt, met ten minste zesduizend bezoekers per jaar van de cursussen van Ruud Lammerink en Bart Jan de Graaf

- de cursusruimte een toevoeging is t.o.v. de andere functies binnen het gebouw, te weten de afdeling Historie en Archeologie De Domijnen en het Euregionaal Historisch Centrum (EHC), die zich met cultuurhistorie bezighouden

- deze bezoekersstroom (met zeven lezingen per week gedurende dertig weken per jaar) daarmee zorgt voor de broodnodige dynamiek in het gebouw

- het gebouw niet alleen een vertrouwde plek is voor de cursisten en de cursusleiders, maar ook gunstig gelegen is: goed bereikbaar met het openbaar vervoer, met parkeervoorzieningen in de directe omgeving en gelegen nabij het stadscentrum

- dat er binnen De Domijnen geen alternatief beschikbaar is

- dat ook de afdelingen Historie en Archeologie en het EHC gebruik maken van deze ruimte voor presentaties en symposia

- dat de geplande herinrichting van de huidige cursusruimte (met de oplopende vloer) en de daarnaast gelegen 'projectruimte' (waarin ook de doorgang naar de werkplaats) tot de nieuwe studiezaal, niet de meest geschikte is als studieruimte (denk aan gehandicapten en bezoekers die slecht ter been zijn, die dan van de getrapte heringerichte cursusruimte gebruik moeten maken, of aan de medewerkers van het archief die met stapels boeken en archiefdozen in een ongelijkvloerse ruimte hun werk moeten doen)

- dat de recente verbouwing van de oude kantoren in de huidige studieruimte, slechts enkele jaren geleden, ongeveer € 70.000,- heeft gekost en dat hier dus sprake is van kapitaalvernietitging

- en dat, tenslotte, er bij de verbouwingsplannen een goede afweging moet worden gemaakt om daarmee het pand optimaal en voor alle huidige gebruikers te benutten. Het zou bijzonder jammer zijn als door de verbouwing een belangrijke functie van het gebouw verdwijnt, zeker omdat er geen goed alternatief voor handen is.

Bent u het met ons eens? Teken dan deze petitie!

Hartelijk dank alvast voor uw steun en vriendelijke groet,
Ruud Lammerink en Bart Jan de Graaf