GESTOLEN INHEEMSE BABY OP STERK WATER MOET TERUG WORDEN GEGEVEN NAAR KALINYA TEREWUYU GEMEENSCHAP SURINAME!

Picsart_24-04-16_01-04-33-6361.jpgOnderwerp: Petitie voor de Terugkeer van Wayam'Membo naar de Kalinya Terewuyu Stam

Aan de Wereldwijde Gemeenschap en het Ministerie van Cultuur Onderwijs,

Wij, van Sons of Slaves the Brotherhood, brengen met deze oproep onze diepe bezorgdheid naar voren over een onrecht dat meer dan een eeuw geleden heeft plaatsgevonden en nog steeds voortduurt. Het gaat over de inheemse baby uit de Kalinya Terewuyu stam in Suriname, genaamd Wayam'Membo, wat 'baby schildpadje' betekent. Wayam'Membo werd meer dan 100 jaar geleden weggenomen van zijn ouders door Nederlandse kolonisatoren en staat momenteel tentoongesteld op sterk water in het Tropenmuseum.

Wij eisen met klem dat Wayam'Membo voor maart 2025 op een waardige en op inheems traditionele wijze wordt teruggegeven aan zijn nakomelingen en aan de gemeenschap waaruit hij werd weggenomen. Het feit dat een inheemse baby als een object van nieuwsgierigheid en tentoonstelling wordt behandeld, is niet alleen respectloos maar ook onmenselijk.

Het is belangrijk om te benadrukken dat dit handelen in strijd is met verschillende internationale verdragen en normen, waaronder:

1. Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (artikel 5): "Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing."
2. Verdrag inzake de rechten van inheemse volken (artikel 8): "Inheemse volken mogen niet onder dwang worden verwijderd van hun landen of territoria."
3. UNESCO-verklaring over de rechten van inheemse volken (artikel 4): "Inheemse volken hebben het recht om hun culturele, sociale, spirituele en politieke eigenheid te behouden."

Als deze eis niet wordt ingewilligd, zullen wij, de Brotherhood, gedwongen zijn om passende acties te ondernemen om gerechtigheid te waarborgen voor Wayam'Membo en zijn gemeenschap.

Daarom vragen wij u om onze petitie te ondertekenen en dit bericht zo breed mogelijk te verspreiden, zodat we gezamenlijk kunnen strijden voor de terugkeer van Wayam'Membo naar zijn rechtmatige thuis.

Bekijk hier het filmpje van een eerdere oproep: https://youtu.be/jUUCdfYZlqk?si=jw4Whx5R6VQHh8y

Met hoop op gerechtigheid,

Gregory Wijngart
Namens ondergetekenden

Gregory Wijngart (Sons of Slaves the Brotherhood)    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Gregory Wijngart (Sons of Slaves the Brotherhood) om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...