Handen af van de boomgaard in Cothen

De plannen

Momenteel heeft de Gemeente Wijk bij Duurstede het voornemen een omgevingsvergunning te verlenen voor het project “Verbreding Dorpsstraat Cothen”.

Het plan heeft 2 gevolgen: er wordt een uniek stuk van een monumentale boomgaard weggehaald en door de verbreding van de weg verdwijnt het dorpse uiterlijk van Cothen. De prijs die betaald moet worden voor een betere verkeerssituatie (waarvan totaal niet zeker is of dit wel oplevert wat men ervan verwacht) is te hoog.
Het is een duivels dilemma: de keuze voor groen tegenover de keuze voor verkeersveiligheid. Dat lijkt het thema te zijn bij dit plan.

Maar is het een eerlijke vergelijking? Als inwoners van Cothen verzoeken wij de Gemeenteraad dringend om het voorgenomen plan niet door te zetten en de vergunning niet te verlenen!

Aanleiding tot de plannen: drukte op de Dorpsstraat?

Vanwege de recente nieuwbouw in Cothen werd gevreesd voor extra drukte in de Dorpsstraat. In de praktijk is die er nauwelijks: Meestal alleen tijdens de spits en bij evenementen.  Dat is vervelend.  Maar buiten deze momenten is de weg rustig, zowel wat het gebruik van parkeerplaatsen betreft als het aantal auto’s en fietsen dat er rijdt. Het grootste deel van de tijd is er daarom ook voldoende ruimte om elkaar te passeren zonder problemen. Daarom, als het een keuze is tussen hard kunnen doorrijden, en behoud van het dorpse karakter van onze directe leefomgeving dan is het voor ons duidelijk: wij kiezen het laatste, we kiezen voor ons dorp.

Overwegingen van de Gemeente correct?

In het voorgenomen besluit worden o.a. de volgende overwegingen genoemd:
• dat het uiterlijk aanzien van de omgeving niet wordt aangetast;
• dat deze strook een ondergeschikt deel is van de boomgaard die grenst aan de Dorpsstraat;
• dat de waarden van de boomgaard als geheel blijven behouden, waardoor geen onevenredige aantasting van het beschermde dorpsgezicht plaatsvindt.

Dit alles is niet correct. Het verbreden van de weg heeft grote gevolgen voor het uiterlijk, meer asfalt, minder groen, gele markeringen op het trottoir, de strook die verloren gaat is niet gering in oppervlakte en deze ingreep vermindert het dorpskarakter en is onomkeerbaar. Zeker wel een onevenredige aantasting van het dorpsgezicht!

Gevolgen voor Cothen

Het plaatsje Cothen is schitterend gelegen. Omringd door weilanden, boomgaarden en de Utrechtse Heuvelrug en zonder enige hoogbouw in de directe omgeving. Het dorp zelf is buiten de omgeving van het Ambachtspad en de Brink, niet van historische waarde, en bestaat grotendeels uit zestiger en zeventigerjaren woningen. Wat Cothen bijzonder en uniek maakt is haar ligging, het achterland en de het historische centrum van het dorp. Dit moet gekoesterd worden en koste wat kost behouden blijven. Het weghalen van bomen, verbreden van een weg mag alleen plaatsvinden als het echt nodig is en daadwerkelijk iets verbetert. Dat laatste is hier niet het geval.

Alarm!

In de geschiedenis van Nederland zijn er tal van voorbeelden van rampzalige plannen om groen en mooie bebouwing op te offeren voor verkeer. Berucht is het plan van Kaasjager uit 1956 voor de demping van de grachten in Amsterdam. Hij was van mening dat we achteraf niet zouden missen wat we niet kenden maar achteraf kunnen we ons niet voorstellen dat een dergelijk plan (het vernielen van de Grachtengordel) was uitgevoerd. Van een iets andere orde was het plan om de panden in de binnenstad van Wijk bij Duurstede te slopen. Dankzij de lange termijn visie van anderen, zijn deze plannen niet werkelijkheid geworden.

Het is bovendien kortzichtig: Uiteindelijk ontstaan er weer nieuwe en andere verkeersproblemen terwijl het verlies van dit stukje van onze monumentale boomgaard en tevens het verlies van het dorpse karakter door de verbreding van de weg niet meer teruggehaald kan worden.

Wij verzoeken daarom de Gemeente Wijk bij Duurstede om ook langetermijn visie te tonen en dit besluit af te wijzen.

Handen af van de boomgaard in Cothen!

Kijk ook op www.facebook.com/boomgaardcothen voor meer nieuws!

Nicolette Hissink en Willem Brock    Neem contact op met de schrijver van de petitie