CAO transportsector 2017

LAAT ZIEN DAT JE TEGEN DEZE CAO BENT EN TEKEN

UTRECHT - Bijna 140.000 vrachtwagenchauffeurs en logistiek medewerkers krijgen de komende drie jaar stapsgewijs minstens 10 procent meer loon. Dat meldde vakbond FNV woensdag als uitkomst van de onderhandelingen over de cao Beroepsgoederenvervoer.

Behalve het extra loon, dat in drie stappen wordt toegekend, krijgen werknemers ook meer zeggenschap over hun werktijden, aldus de bond. Die gaf verder aan dat de afspraken niet alleen verbeteringen bieden. Omdat de overurentoeslag met 15 procent wordt verlaagd, gaan sommige chauffeurs er op achteruit.De vakbond bereikte het loonakkoord in de nacht van dinsdag op woensdag met werkgeversorganisatie TLN. Leden van de bond mogen zich er de komende weken over uitspreken.

Volgens FNV beperken de nieuwe afspraken de mogelijkheden voor oneerlijke concurrentie tussen binnenlandse en buitenlandse chauffeurs. Meer voorwaarden van de cao gelden ook voor buitenlandse inleen- en uitzendkrachten dan voorheen.