PETITIE TEGEN DE SLUITING VAN DIENSTENCENTRUM DE WIMILINGEN

SLUITING ONTMOETINGSPLAATS DE WIMILINGEN

Op 29 februari verwacht Armonea de sleutels terug van dienstencentrum De Wimilingen in Wommelgem. Centrumleidster Marleen Dobbels en de meer dan honderd vaste bezoekers staan dan op straat. Die overwegend bejaarde gebruikers, zijn radeloos en voerden vrijdag 19 februari actie op de markt van Wommelgem om De Wimilingen open te houden.

Onder impuls van de enige betaalde kracht Marleen Dobbels en een team van gedreven vrijwilligers groeide het dienstencentrum, centraal gelegen op de Markt, uit tot een gezellig trefpunt. “Hier komt een trouw publiek, vooral senioren en mensen die het niet breed hebben”, weet Josee De Groote. “Hier vinden ze warmte, gezelligheid, kunnen ze voor 6 euro van een gezonde warme maaltijd genieten en zich bovendien creatief uitleven tijdens een van de vele cursussen of workshops. Geregeld zijn er ook uitstappen. De Wimilingen bruist.”

Maar dat bruisen zal niet lang meer duren. Armonea besliste begin januari plots om De Wimilingen, haar eerste en tot dusver enige dienstcentrum in Vlaanderen, te sluiten.

Burgemeester Frank Gys (N-VA) is teleurgesteld in Armonea ook al omdat de groep destijds bijna gevochten heeft om de uitbating te mogen doen. “We zijn zelf ook verrast door het nieuws van de sluiting, maar proberen te bemiddelen”, aldus Gys, daarin bijgetreden door OCMW-voorzitter Ann Baele (Gemeentebelangen).

Krantenartikel Het Laatste Nieuws: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-wommelgem/-dit-was-ons-enige-sociaal-contact-a2622768/

VASTE LOCATIE BUURDERIJ WOMMELGEM

Sinds december 2015 vinden in het Dienstencentrum ook de wekelijkse bijeenkomsten van Buurderij Wommelgem plaats. Op donderdagavond kunnen mensen hier hun bestelling afhalen van lokale producten van producenten en boeren uit eigen streek (https://thefoodassembly.com/nl/assemblies/7659). Door de sluiting van het Dienstencentrum kunnen ook de tientallen Buren van de Buurderij niet meer op hun vaste stek terecht.

Steun het team van De Wimilingen en de vele bezoekers die er dagelijks langskomen door deze petitie te ondertekenen.

Vriendelijke groeten,

Karen Vervoort