Financiële ontwikkelingshulp stoppen.

Petitie filosofie

We moeten stoppen met financiële hulp geven aan ontwikkelingslanden.
Nederland geeft elk jaar een slordige 5 miljard euro uit als ontwikkelingshulp aan arme landen. Het zou prachtig zijn als die hulp effectief was, maar dat blijkt vaak niet het geval. Vaak blijkt hulp zelfs contraproductief, deels doordat het geld de corruptie in stand houd.

U moet zich wel bedenken het geld dat Nederland in noodhulp stopt niet in de 5 miljard euro in mee gerekend. Noodhulp is hulp in situaties van directe, urgente en extreme nood, bijvoorbeeld de aardbeving in Haïti. Ontwikkelingshulp daarentegen is gefocust op het aanpakken van langdurige en structurele armoede. Het gaat daar om de sociaaleconomische en politieke ontwikkelingen van arme landen een voorbeeld hiervan is door wegen aan te leggen. Het is de bedoeling dat Nederland alleen stopt met het financieren van ontwikkelingshulp, maar niet met noodhulp aangezien noodhulp op een korte termijn is en ontwikkelingshulp nooit klaar is.

Beziet men de ontwikkelingshulp over een periode van 50 jaar dan komt men uit op een totaal bedrag van ongeveer 110 miljard Euro, opgebracht door de Nederlandse belastingbetalers. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat van elke euro die aan ontwikkelingshulp wordt uitgegeven, slechts 25% terecht komt bij de echte armen en mensen die het echt nodig hebben. De overige 75% wordt verspild aan corruptie, inefficiëntie en bureaucratie van de ontwikkelingslanden en hulporganisaties zoals b.v. Verenigde Naties, Wereldbank, NGO’s en MFO’s.
Bijkomend effect is dat het ook foute regimes in stand houdt, die het land ook opzettelijke arm en hulpbehoevend houden, wat in feite dus ook ons aangerekend mag worden.

Moeten we wel financiële hulp moeten bieden aan ontwikkelingslanden en is dit nog rechtvaardig? Prima, de zwakkeren in de wereld helpen, onze ‘plicht’ zelfs, maar de ontwikkelingshulp hoe goed bedoeld ook, gezien het effect is dit gewoon onverantwoord en asociaal. Effectief wordt dus slechts 25% van de ontwikkelingshulp goed besteed, dit is 27,5 miljard Euro, de rest van het geld( 75% =82,5 miljard Euro) is in de bovengenoemde bodemloze put, van corruptie, inefficiëntie en bureaucratie verdwenen.
Dit bedrag van 82,5 miljard Euro is niet meer te rechtvaardigen en ondergraaft het bestaansrecht van de huidige vorm van ontwikkelingshulp.

Zetten we het totaal bedrag van 110 miljard Euro verstrekte ontwikkelingshulp af tegen de bestaande staatschuld, anno 2008 bedraagt deze 233 miljard Euro, dan kunnen we stellen dat bijna de helft van de staatsschuld is veroorzaakt door het verstrekken van ontwikkelingshulp.

Slechts 25% (27,5 miljard Euro) is effectief besteed, hier zal bijna niemand een probleem mee hebben, maar met de resterende verspilde 75% oftewel 82,5 miljard Euro(=1/3 van de staatschuld) ontstaan grote problemen. Wij kunnen toch geen geld blijven lenen om dit blind, zonder enig toetsbaar resultaat in de ontwikkelingslanden op straat te gooien.

Ik ben behoorlijk gechoqueerd door deze cijfers, het gevoerde beleid van de overheid in de afgelopen 50 jaar is totaal onverantwoord en niet acceptabel. Hierbij roep ik dus de overheid op om financiële hulp te stoppen in ontwikkelingslanden omdat er te veel geld verdwijnt in corruptie, inefficiëntie en bureaucratie van de ontwikkelingslanden en hulporganisaties.