Geencrematoriumwijkfrankrijk

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Geencrematoriumwijkfrankrijk.

Gast

#26 Re:

2015-02-20 18:18

#24: -  

Fijn dat de gemeente het proces nog even schetst. Heb geen idee welke locaties er worden onderzocht (kan de gemeente daar misschien iets over zeggen?) en wat de toetsingscriteria zijn (ben ik ook heel benieuwd naar) maar ik durf de uitkomst van het locatieonderzoek wel te voorspellen....

Mij is het wel duidelijk, de kaarten zijn geschud. Voor de vorm wordt er nu nog wat onderzoek gedaan. Dat (gemeenschaps)geld had de gemeente zich wel kunnen besparen.

En zoals hiervoor ook al door iemand is opgemerkt, eerst een woonwijk vol bouwen en als alle bouwgrond is uitgegeven diezelfde woonwijk vervolgens met een crematorium (met alle gevolgen van dien) opzadelen, komt op mij over als meer dan onbehoorlijk bestuur. Een fraai staaltje van politiek opportunisme!  

 


Gast

#27

2015-02-20 20:56

De hele dag zijn we straks met de dood bezig! Er zijn crematoria die om half 10 beginnen (dan krijg je wel korting!) en de laatste plechtigheid kan om half vier zijn. Dus als je naar je werk gaat loop je de kans een stoet tegen te komen, als je de kinderen van school haalt, ze weer naar school brengt, als je de hond uit laat, met de kinderen naar de speeltuin gaat, naar zwemles of gitaarles ga zo maar door. Constant de dood om je heen, om depressie van te worden. En dan nog nog het feit dat het wel zo netjes is om te wachten totdat de stoet voorbij is, dat heb ik in ieder geval meegekregen van thuis. Bedankt gemeente als jullie dit doorzetten!

Gast

#28

2015-02-21 09:14

Als bewoners van wijk Frankrijk worden wij hier niet vrolijk van.

De gemeentelijke website "schetst" het al zo dat er al voor de Elzenhof gekozen is, "maar nog geen besluit" (tuurlijk, dat hebben we vaker meegemaakt).

En het wordt "kleinschalig" & dat nabestaanden niet ver hoeven te reizen? Wij kunnen ons niet voorstellen dat het alleen voor inwonenden voor gemeente Harderwijk wordt...

Gezien de afstand tot de dichtsbijzijnde andere crematoria (Zeewolde, Biddinghuizen, Apeldoorn/Ugchelen), is het wel duidelijk dat dit crematorium ook een regiofunctie zal gaan vervullen.

En uiteraard zeer aantrekkelijk voor de exploitant (de gemeente?), alle faciliteiten (parkeren, ontvangst, zalen, begrafenisondernemers gericht op Elzenhof) zijn al aanwezig.

Al met al een zeer discutabele ontwikkeling.

gast

#29 Re:

2015-02-21 09:44

#24: -  

Fijn dat de gemeente de reacties en de petitie meeneemt in de besluitvorming. Echter de reacties lezende heersen er nogal wat twijfels over dit laatste. Blijkbaar geeft de gemeente wel vaker de mensen een bepaalt gevoel van meedenken en dat er rekening gehouden wordt met de bevolking .... maar gaat gewoon haar gang. Is dit hogere politiek? Er is blijkbaar weinig vertrouwen! Zal het dit keer anders zijn? Laten we het hopen, zodat de politiek een beetje vertrouwen weer terug kan winnen. 

Gast

#30 Bakema

2015-02-21 12:17

Er is een uitvaartcentrum gebouwd aan de Elsweg. Deze zal waarschijnlijk mede zijn gefinancieerd door de uitvaartverzorger(s). Is er misschien , in ruil voor extra "omzet" in het verleden een deal gemaakt, dat als Walstein is volgebouwd, er een aanvraag gedaan kan worden voor de bouw van een crematorium? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een toenemende behoefte aan cremeren, iets van de laatste paar jaar is.

PS: Is er misschien nog een plek in het Waterfront? Mooie zichtlocatie en gratis reclame voor het crematorium. 


Gast

#31 Re: Re:

2015-02-22 11:36

#26: Gast - Re:  

 vreemd genoeg zelfs vermeld de website van de gemeente niets over meerdere opties. Ik heb de gemeente gevraagd de overige locaties aan te geven. Dan word snel duidelijk of deze daadwerkelijk bestaan.


Gast

#32

2015-02-22 21:43

geen crematorium in een woonwijk is ongepast

gast

#33 Re:

2015-02-23 08:11

#32: -  

 idd een crematorium in een woonwijk is ongepast als je ook andere keuze hebt

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-02-25 17:45


Een Harderwijkse ondernemer

#35 Doe dit toch vooral niet !!

2015-02-26 23:41

Neeeeeee! Ik ben in shock door deze ontwikkeling!! 

Een crematorium in een woonwijk is naar mijn mening ui-terst onwenselijk; en des te meer in een zo jonge wijk als de wijk Frankrijk. Al die kinderen die dagelijks met rouw en overlijden geconfronteerd zullen worden, om nog niet eens over de potentiële verkeersoverlast en vervuiling door asverwaaing te spreken die al uitgebreid is aangestipt! Maar ook mijzelf staat het tegen om in een dergelijke setting te wonen! Dit is zeker niet wat ik voor ogen had toen wij voor deze plek kozen en zal afdoen aan de kwalitatief hoogwaardige leefomgeving die Harderwijk bezig was voor haar burgers te creëren in wijken zoals deze, of het waterfront bijvoorbeeld.

De lokatiekeuze lijkt mij lijnrecht hiertegenin gaan in een wijk als Frankrijk, en dat is doodzonde als je kijkt naar de moeite die de stad geïnvesteerd heeft en investeert om haar imago en leefcomfort op te schroeven. Het getuigt niet van moderniteit voor een stad om voor een crematorium een lokatie in een woonwijk te kiezen! Integendeel zelfs. 

De factor geluk, in de zin van welzijn, 'happiness' zal voor deze inmiddels fikse buitenwijk sterk dalen, als dit realiteit wordt. De huizenprijzen overigens ook. Mensen zullen daar weer wegtrekken; dat is toch juist niet wat de gemeente wil bewerkstelligen?!!

De dood hoort bij het leven, maar niet op een continue basis! Persoonlijk vind ik dat ongezond. 

Gast

#36 Ik snap die ambtenaren echt niet !

2015-03-06 13:34

Ik lees het net allemaal, vreselijk voor de wijkbewoners, al dat verkeer de hele dag in de wijk en "sombere" mensen die voor je huis langs lopen. Succes allemaal om het tegen te houden. Ik snap jullie gemeente helemaal niet als zij zeggen "een regionale functie" te willen vervullen om te cremeren ???? dat snap ik echt niet, wat zou de meerwaarde dan zijn ???  Een crematorium hoort NIET in een woonwijk thuis, dit snapt elke ambtenaar toch wel ? Of zie ik iets over het hoofd ?

ps de gemeente heeft al genoeg geldzorgen, snap dan ook echt niet dat ze ook nog ondernemer gaan spelen :-(

gast

#37 integer?

2015-03-07 18:02

Waarom wil de wethouder dit zo graag?  Spelen andere belangen een rol? Zijn er al toezeggingen gedaan naar de èèn of andete partij? Gaat alles wel integer of graaft hij hiermee zijn eigen valkuil? Al is de ... nog zo snel ... enfin u weet wel...  Hopelijk komt de politiek nog tot inkeer. Zoiets hoort  idd niet in een woonwijk.  Ik ben in ieder geval blij met dit initiatief en zal het ook even twitteren. 


Gast

#38 Re: Re:

2015-03-09 07:51

#25: - Re:  

 Of gewoon bij de "oude" begraafplaats ?  

 


Gast

#39

2015-03-10 10:31

Zijn ze hier knots geworden, om in een woonwijk een crematorium te bouwen. Een crematorium geeft altijd afvalstoffen af. En dat mogen wij inademen. De drukte van auto's neemt toe,fijn stof wat ingeademd wordt. En er wordt al rotzooi ingeademd aan de andere kant van de wijk,de N302, in de volksmond de S7 genoemd. Daar is gemeten dat er meer fijnstof de wijk in komt boven de norm. Daar wordt ook niets aan gedaan. Politiek doet toch wat ze zelf willen! Dus geen crematorium! Zet het dan maar in een buitengebied. Houd de lucht vrij van Nog meer afvalstoffen.
bewoner wijk Frankrijk

#40 Re: Re: Re:

2015-03-10 10:34

#38: - Re: Re:  

 Nou bedankt voor de 'suggestie'!!!

Wij wonen langs de 302 en zitten al in het fijnstof! Dan ook nog een crematorium?? NEE Bedankt! 


Gast

#41

2015-03-12 20:19

Vanavond in het journaal is er weer aandacht geweest voor gevolgen van luchtvervuiling voor de gezondheid. Conclusie: "De gevolgen worden tot nu toe zwaar onderschat". Extra uitscheiding van fijn stof door het crematorium en door toegenomen verkeer i.v.m. de crematies zal mijn gezondheid als astmapatiënt nog verder doen afnemen.

Gast

#42 Re: Re: Re: Re:

2015-03-16 13:22

#40: bewoner wijk Frankrijk - Re: Re: Re:  

 Dat is ook zo !!    De gemeente Harderwijk moet gewoon geen regionale functie willen vervullen om te cremeren. 


Gast

#43

2015-05-21 18:11

Ik ben het eens met al mijn medebuurtbewoners! Ik heb 4 kinderen hier wonen en ben juist gevallen voor de rust in de wijk! Zo'n crematorium hoort hier niet thuis! Denk aan de ons! Er zal vast genoeg ruimte zijn elders! Ik zeg KEIHARD NEE! Mijn handtekening kan je x6 rekenen, man+vrouw+4 kinderen!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-05-21 19:53



Gast

#45 Informatieavond 25 juni

2015-06-10 17:19

Net de brief in de bus gekregen voor de inloopavond op 25 juni a.s. Ik hoop dat zoveel mogelijk wijkbewoners er ook naar toe zullen gaan om duidelijk te maken dat we geen crematorium in de wijk willen!!!

Wij hebben even de onderzoeksresultaten gelezen via de website die in de brief staat en de 3 alternatieve locaties worden vergeleken met de Elzenhof. Belangrijkste conclusie: geen extra investering nodig. Dit lijkt een beetje op een onderzoek uitgevoerd voor de vorm! Waarom moeten de bewoners van de wijk opdraaien voor slechte omzet van de Elzenhof?!?