Studentenraadverkiezingen UvA

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Studentenraadverkiezingen UvA.


Gast

#1

2015-04-23 11:06

Omdat het democratisch proces op deze wijze belemmerd zou worden en het ten koste zou gaan van de kwaliteit van de studentenraden.
Henriëtte - student rechten

#2

2015-04-23 11:09

Ik zou deze petitie graag ondertekenen, omdat ik heel erg hoop dat de verkiezingen alsnog open worden gesteld voor de uitgesloten partijen. Dit om de redenen die in de petitie genoemd worden: het belang van keuze voor de studenten bij het uitbrengen van hun stem. Bovendien denk ik dat sommige kandidaten die zich verkiesbaar hebben gesteld door de uitsluiting ten onrechte de dupe worden van een fout van hun bestuur. Ik struikel echter over het negatieve taalgebruik, vooral de zinsnede "moet diezelfde arrogantie, bij diezelfde studenten, maar eens flink worden afgestraft". De betrokken partijen worden hierbij impliciet op een hoop worden gegooid met de bezetting van het Maagdenhuis, die als pure "arrogantie" van een klein groepje studenten wordt afgedaan. Daar ben ik het niet mee eens en ik vind het jammer dat deze vraag over het te laat inleveren van kieslijsten daar blijkbaar niet los van kan worden gezien.

woonoppervlak

#3

2015-04-23 11:24

Je zegt: "Democratie gaat vóór bureaucratie". Volgens mij is de uitsluiting omdat de lijst te laat is ingeleverd "democratie".

Nu de lijsten alsnog mee laten doen is geen democratie maar gerommel. 'Je hoeft je niet aan de afspraken te houden' is slecht voor de democratie.

Jammer voor de studenten, maar het is niet anders.

Pieter Claeys
Gast

#4 Een oplossing in het belang van een goede en sterke UvA-medezeggenschap

2015-04-23 13:03

Het te laat zijn is dom van de partijbesturen, studenten die op de lijsten staan zijn echter ongewild de dupe van het handelen van anderen. Gezien de huidige bijzondere tijd waarin we praten over democratie, 'de stem van studenten serieus nemen' en betrokkenheid van studenten bij hun instelling zou een eenmalige uitzondering op het kiesreglement gepast zijn. Eén dag om lijsten in te dienen is wel erg kort en de partijen hebben ongetwijfeld lessen getrokken uit de huidige situatie. Aan de HvA lijken we af te stevenen op een historisch laag aantal kandidaten, juist nu zouden we moeten toejuichen dat aan de UvA juist veel animo is voor de medezeggenschapsverkiezingen. In het belang van een goede en sterke medezeggenschap aan de UvA steun ik, als UvA alumnus en oud-voorzitter FSR FGW en als medezeggenschapper van de HvA deze petitie dan ook van harte - niet tégen het Centraal Stembureau maar vóór een oplossing in het belang van de UvA-medezeggenschap en de UvA-studenten.


Gast

#5

2015-04-24 09:29

Een beetje dom jongens, maar de huidige situatie is natuurlijk ook stupide. Meer keuze = meer beter!
Rechter

#6 Re:

2015-04-24 10:34

#3: woonoppervlak -  

 De vraag is echter of de straf, niet mee mogen doen aan de verkiezingen, gerechtvaardigd is voor de misdaad, 5 minuten te laat de lijst inleveren. 

Joran

#7 Open verkiezingen

2015-04-24 20:12

Ik ben volledig voor een open democratie!

Het probleem met de verkiezingen was echter dat iedereen op partij MEI stemde wegens de sinasappelsap en er voor mensen die echt een visie hadden vaak geen ruimte meer was.

Het bestempellen van de oude situatie als een democratie is belachelijk, zeker als we zien dat MEI zo nochelant is geworden naar de verkiezingen toe dat ze niet eens op tijd kunen zijn.

Een jaar zonder MEI geeft nieuwe partijen de mogelijkheid zich te vestiggen en te laten zien aan studenten hoe het ook kan. Hopelijk brengt dat weer wat vertrouwen terug in de democratie en zullen studenten zich niet laten omkopen in 2016 omdat ze het gevoel hebben dat het wel degelijk uitmaakt.


Gast

#8

2015-04-25 13:59

Schijndemocratie, Met schijnstandpunten, schijnverkiezingen, schijnleuzen, schijnlijsttrekkers. Ik doe nu al jaren mee met deze poppenkast, stemmen winnen met roze koeken, sinaasappelsap, koffie, muffins, pennen, lolly’s, spekjes, ligakoekjes, pepermuntjes, chocolade cake, appels en stroopwafels is waanzin. Daar schuilt de echte schijndemocatrie. Niet in het feit dat er een partij niet mee mag doen, die louter ontstaan is om de verkiezingen wat cachet te geven en als leus 'voor kwaliteit' heeft.

- Joris van Wouden