Zeg NEE tegen het nieuwe Gentse mobiliteitsplan

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zeg NEE tegen het nieuwe Gentse mobiliteitsplan.


Gast

#176

2015-11-04 10:47

Dat de kwaliteit van wegen moeten verbeteren, ok. Dat de mensen steeds meer vast geraken in het verkeer en steeds minder parkeer mogelijkheden krijgen kan niet

Gast

#177

2015-11-04 14:31

solidariteit voor de collega's van wit-gele kruis gent. Hun werk zal door dit plan nog meer bemoeilijkt worden.

Gast

#178

2015-11-05 11:09

het plaatsen van verkeersborden bij werken zijn in strijd met de wegcode , worden foutief geplaatst of niet verwijderd , nieuw geplaatste verkeersborden op de vernieuwde rotonde van De Sterre zijn foutief . Er wordt te weinig geflitst aan de maalterbrug , men rijd er 90 waar men 50 mag doen . enz......

Gast

#179 Re:

2015-11-05 11:11

#176: -  

 volledig akkrd


Gast

#180

2015-11-06 12:19

ik zeg NEE aan dit plan uit respect voor alle medewerkers die door dit mobiliteitsplan ernstig zouden geremd worden in hun taak, m.b.t.thuiszorg ,ambulante.zorg, consultatie en urgente zorgverlening..De gevolgen van dit mobiliteitsplan zijn volgens mij niet doordacht!!

Gast

#181

2015-11-10 16:40

1. De bewoners/handelaars worden over dezelfde kam geschoren als 'aangelanden'. "Madammekes" van buiten Gent die hun kind vlak aan de schoolpoort willen afzetten hebben evenveel recht om de stad tot in het centrum binnen te rijden als de mensen die er wonen. Slechts 30% van het verkeer in de stad is afkomstig van de bewoners, weer de overige 70% uit de stad en de leefbaarheid/mobiliteit in de stad is al voor een groot deel opgelost. Cfr. voorbeeld sommige Italiaanse steden: het stadscentrum is enkel voor bewoners. De rest parkeert aan de stadsrand, met vlotte verbinding via roltrappen-parcours, kleine stadsbussen, tram tot in het centrum.

2. Het "stadslobben"-systeem doet heel sterk denken aan "getto's." Speelt het leven van een bewoner zich enkel af in de "eigen stadslob?" Op zijn minst moeten de stadlobben kunnen doorkruist worden door de inwoners van de stad (via nummerplaatherkenning).
3. Discriminatie tussen bewoners: niet iedereen heeft even makkelijke toegang tot de stadsring. Bewoners/handelaars in voetgangersgebied vs. andere bewoners.

4. Openbaarheid van bestuur: het finaal circulatieplan is nog niet gekend maar intussen worden er wel al definitieve beslissingen genomen. Indicatieve plannen moeten bijeengesprokkeld worden door journalisten. Cfr. de stappen van de handelaars uit Oudburg: er is onvoldoende informatie beschikbaar en de communicatie is erbarmelijk.
5. Omkadering ontbreekt: de stadsring en de toegangswegen hebben onvoldoende capaciteit om het vele verkeer op te vangen. Verapazbrug moet nog gebouwd worden, parkings aan de standsrand ontbreken, het openbaar vervoer is hierop niet voorbereid ... Die wegen zijn nu al dichtgeslipt, laat staan op het moment waarop iedereen uit de stad geweerd wordt. Ik voorspel dat er na de invoering van het plan lange files zouden ontstaan op de stadsring, de R4 én de weinige toegangswegen die er nog overblijven om de stad binnen te rijden. Ook die toegangswegen cq. -wijken zijn hierop niet voorzien, het gaat om gewone stadsstraten/wijken.
6. Concentreren luchtvervuiling/fijn stof langs de stadsring (bvb Begijnhoflaan) en de weinige overblijvende toegangswegen, in tegenstelling tot de huidige spreiding. cfr. recente milieustudies (bvb. klimop-analyse). Ik weet niet of er voor dit totaal plan een milieu-effectenrapport is opgemaakt? 
7. Waarom mogen de bussen/trams wel nog door voetgangersgebied? bvb. Brabantdam, Veldstraat, Korenmarkt, Groentenmarkt: veilige/comfortable situatie voor voetgangers en fietsers?
 
8. Er wordt niet of nauwelijks rekening gehouden met inspraak van de bewoners. Er zijn blijkbaar wel contactvergaderingen per wijk geweest, waarvan ik niet op de hoogte was omdat ik geen abonnee ben van Het Nieuwsblad. Men had dit minstens via een specifiek bericht in iedere brievenbus moeten laten weten (een artikeltje in het stadsmagazine is onvoldoende). Op de stand van de dienst mobiliteit op de autoloze zondag kon men mij niet alle informatie geven, er 'moesten nog elementen worden aangevuld' (lees: rijrichtingen ingevuld, straatafsluitingen ingekleurd, ...). Dat zijn allerminst details voor de bewoners die alle dagen in die straten leven! De 197 officiële bezwaarschriften tegen het mobiliteitsplan werden wel héél gemakkelijk van tafel geveegd.

De conclusie voor mij, net als voor veel anderen, is dat dit plan gekant is tegen de inwoners. Wij zouden daarentegen op de allereerste plaats moeten komen omdat het gaat om ONZE leefomgeving (en niet een plaats waar we enkel komen om te werken, shoppen, kinderen af te zetten of als toerist te bezoeken).

Gast

#182

2015-11-10 16:46

De doorgang vanuit St. Jacobs naar de Vrijdagmarkt en omliggende straten moet openblijven voor automobilisten. Omrijden langs de stadsring en de Tolhuislaan is GEEN optie! Morgen ben ik presnt op de WaGenstilstand aan het stadhuis!


Gast

#183

2015-11-11 18:15

Het kan niet , dat de stad Gent onbereikbaar word voor wagens , dienstverleners , dokters en andere ,, het kan niet dat de stad een open slagveld word voor fietsen naar wens van model , maar niet in orde voor de weg ,,, overgrote bakfietsen met 10 kinderen in ??? of gewoon bakfietsen waar het voorwiel niet gecontroleerd word met het stuur ,, en andere modellen die zijn een gevaar voor henzelf maar ook voor anderen ,,, alsook aan de leefstraten ??? welke de doorgang van alle vervoer belemmeren ,, Brandweer , politie dokters en verzorgers maar ook de eigen buurt word erdoor gegijzeld ,, en ouderen worden erdoor afgezonderd en in de eenzaamheid geslingerd

Gast

#184

2015-11-11 18:58

Ik heb zelfs geen auto, maar in Gent zijn de fietsers nu al een gevaar op de weg. Er zijn ook iets minder mobiele mensen die nu Gent vermijden. Ik denk ook aan de kleine zelfstandigen, hulpverleners... Gent zal doods worden buiten de Veldstraat en Lange Munt.
En tenslotte, probeer maar eens een taxi te nemen naar vb AZ Sint-Lukas, die rijdt zich ook vast. Openbaar vervoer nog erger, en dat ligt niet aan de chauffeurs.

Gast

#185

2015-11-12 00:23

Omdat het mobiliteitsplan simpelweg op niets trekt !

Gast

#186

2015-11-12 20:26

30km/u is echt traag. Maak er dan 40 van. Dat is al aanvaardbaarder. En willen jullie aub zebrapaden zetten in de Oudburg. Dat zijn jullie waarschijnlijk vergeten na de werken. We zijn ondertussen een paar maanden ver.
Ronny

#187 Re:

2015-11-13 18:46

#186: -  

 Binnenkort is Oudburg een voetgangerszone ...

 

Ronny

#188 Re:

2015-11-13 18:49

#183: -  

 De stad wordt na het het invoeren van het plan bereikbaarder ...

 

Ronny

#189 Re:

2015-11-13 18:54

#177: -  

 Dienst Mobiliteit is daa r mee bezig.  Geduld ...

 

Ronny

#190 Re:

2015-11-13 18:58

#156: -  

 Zoals in de toekomst, met een ander mobiliteitsplan ?

Ronny

#191 Re:

2015-11-13 19:02

#166: -  

 Voorlopig nog wel, straks wordt alles beter ...

 

Ronny

#192 Re:

2015-11-13 19:03

#167: -  

 Geduld ...

 


Gast

#193

2015-11-14 13:19

Ik heb meer dan begrip dat we de auto niet moeten gebruiken om een brood te halen om de hoek, maar dit beleid houdt zelfs geen beetje rekening met de economie! Je zal er toch maar je job hebben of je winkel hebben in al deze tumult. Het mobiliteitsplan gaat er serieus over, geen beetje begrip voor het huidige gebeuren in Gent!!

Gast

#194

2015-11-14 19:12

Gent is niet meer voor/van de Gentenaar!!!
Laat staan voor de handelaar in Gent
Groene dictatuur. WEG!!!
Ronny

#195 Re: Pro

2015-11-15 13:34

#117: - Pro 

 Eindelijk ...

Ronny

#196 Re:

2015-11-15 13:38

#123: -  

 Dat denk ik niet ...

Ronny

#197 Re:

2015-11-15 13:41

#80: -  

 Dat zal dan ook gebeuren ...

Ronny

#198 Re:

2015-11-15 13:51

#92: -  

 'Ik' rijd meestal via de R40 ...

Ronny

#199 Re: Re:

2015-11-15 13:57

#94: gast - Re:  

 Het valt mij op dat er veel mensen onwetend zijn.  

Jij hoort daar 'niet' bij ...

Ronny

#200 Re:

2015-11-15 14:00

#52: -  

 Vind ik ook ...