vluchtelingen ook welkom in Delft

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie vluchtelingen ook welkom in Delft.


Gast

#176

2015-10-31 00:12

Ik woon niet in Delft maar in Rotterdam. Ik heb mij vorige week kapot geschaamd over de vreselijke reacties op de voorgenomen komst van een AZC in de Beverwaard in mijn stad. Het is allemaal breed uitgemeten in de media, maar niet representatief voor mijn hele stad, mag ik hopen!
Ik mag aannemen dat ditzelfde geldt voor Delft. Het is heel belangrijk dat juist in steden waar onevenredig veel hoger opgeleide mensen (voor een groot deel van buitenlandse komaf) wonen en studeren, een tegengeluid komt. Laat Nederland niet ten prooi vallen aan xenofoben!

Gast

#177

2015-10-31 07:23

Omdat ieder mens recht heeft op een menswaardig bestaan. Wij zijn allemaal verantwoordelijk als we van ons eigen bestaan houden en democratie en compassie hoog in het vaandel willen houden.

Gast

#178

2015-10-31 08:23

Omdat het nodig is.

Gast

#179

2015-10-31 08:50

Voor vluchtelingen moet je altijd open staan. Bovendien heb ik een hele grote hekel aan al die mensen die negatieve vooroordelen hebben aan asielzoekers.

Gast

#180

2015-10-31 09:17

we moeten helpen waar we kunnen.
Wees blij dat je zelf de winter niet in een tentenkamp hoeft door te brengen.

Anonymous

#181 Re:

2015-10-31 09:28

#175: -  

 En sinds wanneer zijn Syrië, Afghanistan en Eritrea veilig? Laat jij het de vluchtelingen weten? Ze zouden het graag horen.


Gast

#182 Waarom ik teken. En een aantal ideeen

2015-10-31 09:39

Door te tekenen draag ik graag bij aan een tegengeluid; op de beslissing wie er toegelaten wordt in Nl. of niet kan ik niets zeggenn. Degenen die toegelaten zijn, moeten ergens kunnen wonen. Als elke gemeente een aantal vluchtelingen opneemt, worden er niet onnodig te grote groepen tegelijk ergens geplaatst.

Verder vind ik het mooi dat er in de petitie een link gelegd wordt tussen Delft als gastvrije stad voor toeristen. VLuchtelingen zijn ook mensen. Toevallig kunnen we niet direct aan hen 'verdienen' maar wellicht dragen zij in andere vormen waarde bij aan Delft! Laten we gastvrij zijn. Dat opent harten. Helaas gaat het niet altijd op, maar vaak wel: 'wie goed doet, goed ontmoet'.

Daarbij wil ik een paar ideeen lanceren:

  • Bied goede hulp bij het verwerken van wat ze meegemaakt hebben.
  • Inspireer vluchtelingen om na te denken welke bijdrage zij aan Nederland kunnen leveren, welke dromen zij hebben.
    Wellicht kunnen ze schatten uit hun cultuur delen (op culinair/handwerk/muziekgebied bijvoorbeeld). Misschien komen ze uit een volk dat van oudsher ambachtelijke beroepen uitoefent (hier is een tekort aan ambachtslieden0 of uit een ondernemend volk (geef ze info aan wat voor ondernemers er behoefte is) Misschien willen ze juist graag deel worden van een vrije cultuur zoals die van Nederland, en hebben ze door hun andere achtergrond een unieke inbreng, misschien kunnen sommigen iets voor andere landgenoten betekenen, als ervaringsdeskundige, of willen ze dingen leren die van pas komen als het weer mogelijk is om het land op te bouwen, enz.
  • Leg een verbinding tussen tekorten op de arbeidsmarkt en de mogelijkheden/kwaliteiten die vluchtelingen  hebben (zoals in de ambachtelijke beroepen - al jaren wordt er tonnen geld uit getrokken om scholieren te interesseren voor ambachtelijke/technische mbo-opleidingen0
  • Laat hen zien wat de voordelen zijn van het leren van het Nederlands, en help hen om dit ook met succes te doen.
  • Laat hen in kleinschalige gastvrije ontmoetingen kennismaken met de Nederlandse cultuur, inclusief allerlei ongeschreven regel(tjes) die in Nederland gelden en wellicht botsen met die van hun eigen cultuur. Probeer uitleg te geven zodat ze Nederland beter gaan begrijpen.
  • Inspireer hen, bijvoorbeeld door ontmoetingen met landgenoten die al langer in Nl wonden, om hun antwoord te vinden op het wonen in een cultuur die anders is dan die van hun afkomst.

 

 


Gast

#183

2015-10-31 12:01

Vanzelfsprekend! En als tegenwicht tegen de NVU.


Gast

#184

2015-10-31 12:21

Vluchtelingen hebben recht op goede opvang. En dat kan ook in Delft.

Gast

#185

2015-10-31 13:15

Mensen helpen elkaar om te zorgen voor een wereld in vrede!

Gast

#186

2015-10-31 13:20

Als ik zelf als vluchteling ergens aan zou moeten kloppen, hoop ik ook respectvol ontvangen te worden.

Gast

#187

2015-10-31 16:00

goed initiatief.

Gast

#188

2015-10-31 17:07

Laat angst niet overwinnen.

Gast

#189

2015-10-31 17:18

Iedereen is mens

Gast

#190

2015-10-31 17:45

Gezond verstand.

Gast

#191

2015-10-31 17:47

Omdat het een goed initiatief is. Mijn wieg stond toevallig in delft maar die had net zo goed in Aleppo kunnen staan en daarom zijn alle mensen die op de vlucht zijn voor oorlog of ander leed altijd welkom in mijn geboorte stad.

Gast

#192

2015-10-31 18:07

Overal in Nederland en Europa worden opvangplekken gerealiseerd voor mensen die oorlogsgebieden ontvluchten op zoek naar veiligheid en een beter leven voor zichzelf, hun kinderen en/of familie. De gemeente Delft heeft het financieel niet makkelijk, maar toch een stuk makkelijker dan alle vluchtelingen die zijn gevlucht uit hun moederland. Wij, het westen, moeten alles doen om te zorgen dat de vluchtelingen zo goed mogelijk ontvangen kunnen worden, dat is onze plicht jegens onze medemensen. Als ik kan helpen door mijn steun te betuigen in deze petitie, dan teken ik met liefde deze petitie.

Gast

#193

2015-10-31 19:05

Ik vind dat je mensen moet helpen als dit kan. Dan maakt het niet uit wat voor nationaliteit, etniciteit of religie deze mensen hebben.

Gast

#194

2015-10-31 20:59

Omdat het menselijk is om andere mensen op te vangen als zij in nood zijn.

Gast

#195

2015-10-31 22:09

Delft mag dan als gemeente financieel in zwaar weer zitten, maar dat staat niet in verhouding met hetgeen de meeste vluchtelingen hebben moeten meemaken. Delftenaren zijn gewend aan 'vreemdelingen' , denk aan de duizenden toeristen, buitenlandse studenten etc. De opvang van en zorg voor vluchtelingen is gewoon nodig.

Gast

#196

2015-10-31 22:13

Omdat ik er achter sta

Gast

#197 Re: helemaal mee eens. echte vluchtelingen 100% welkom.

2016-05-02 11:27

#2: -  

 


Gast

#198

2016-05-11 10:24

Als ik zelf een vluchteling was... dan zocht ik ook onderdak en zou mij graag welkom voelen!

Gast

#199

2016-05-14 17:48

Ik onderteken jullie petitie mede vanwege de meer dan walgelijke advertentietekst van Onafhankelijk Delft, in de krant op zondag.
--

#200 Re:

2016-05-26 10:31

#3: -  

Delft is failliet, de Delftenaren kunnen de (hoge) prijs daarvan betalen, inclusief de mensen met een (te) laag inkomen. Ook zijn er voor de eigen inwoners in Nederland nog niet eens voldoende sociale huurwoningen, pas als je (letterlijk) op straat staat wordt er pas wat voor je gedaan. Men kan beter eerst zorgen dat ze de eigen inwoners fatsoenlijk van woonruimte, werkgelegenheid etc. kan voorzien. Daarnaast is Nederland vol.