Prospero moet blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Prospero moet blijven.


Gast

#1

2012-05-07 19:39

Zou JAMMER zijn ! GEEN Prospero Jazz in Den Haag ! TOP Muzikanten altijd !

Gast

#2

2012-05-07 19:44

Prospero should be prosperous!!!

Gast

#3

2012-05-07 23:06

De programmering van Prospero heeft juist vaak een veel hoger niveau dan dan andere podia in den haag of de wijde omtrek, denk aan het Bert Joris kwartet bijvoorbeeld.

Gast

#4

2012-05-09 12:03

Prospero biedt door de jaren heen een kwalitatieve en originele jazz-programmering aan op diverse interessante Haagse culturele hotspots. Prospero geeft in haar voorprogrammering kansen aan talentvolle conservatorium-leerlingen in combinatie met Nederlands toptalent in de hoofdprogramma's.
de reactor

#5 reactie

2012-05-09 14:10

Het programma van prospero is toch wel altijd ééntonig geweest. Jong talent kreeg niet genoeg speelkansen. Ik vind het spijtig en ook compleet onterecht dat er subsidies voor cultuur worden ingetrokken, maar tegelijkertijd vind ik ook dat Prospero het jazzklimaat van Den Haag op zich niet heeft verbeterd. Jong talent kreeg niet veel (lees: nagenoeg geen) speelkansen bij Prospero. Ze programmeren liever 'bekende' jazz-muzikanten (die daarom geen betere muziek maken), terwijl dat zij als jazz-podium met hun subsidies het jong talent zouden kunnen helpen (en hen tegelijk ook wat bekender zouden kunnen maken). Neen, dat is niet gebeurd. Onlangs sprak ik een ongelooflijk talentvolle, piepjonge, Haagsche jazzmuzikant die ik op een avond had zien spelen in een rokerige, kleine kroeg. Die vertelde mij dat hij op het einde van de avond 30 euro krijgt van de cafébaas (en de cafébaas kan hem ook niet meer betalen, omdat hij geen subsidies krijgt, maar het in elk geval wél verdient). Zet zo iemand dan eens in het hoofdprogramma van Prospero of het Bimhuis (want Prospero is natuurlijk niet de enige modeshow). Ze zouden er dolgelukkig mee zijn! En het publiek weet toch niet wie 'bekend' is of niet. Dat bepaalt het jazzpodium uiteindelijk zelf met de manier waarop zij adverteren. Zijn subsidies uiteindelijk niet bedoeld om hen te ondersteunen die het nodig hebben en het verdienen? Indien ze hun subsidies zouden investeren in de kleinere jazz-podia van Den Haag (en dan bedoel ik niet Pro-jazz, want dat is nog zo'n toekomstige modeshow) zoals de Kikker, Murphy's Law en de Pater (en die zijn allemaal gratis) in plaats van Prospero, dan zou ik er alleszins niet van wakker liggen. En daarmee bedoel ik niet dat ik denk dat de commissie gelijk heeft, want afgaande van hun woordenschat en schrijfstijl, weet je al dat de commissie denkt iets te weten van muziek, maar er in werkelijkheid geen BAL van kent. Als je echt jazz wil ondersteunen. Ga dan van je luie zetel af, ga de jazzkroegen in en als je genoten hebt van de muziek, laat het de muzikanten dan weten! Jouw rol als publiek en motivatie hierin betekent voor hen het verschil tussen een grijze en zonnige dag.
Prospero

#6 Re: reactie

2012-05-09 14:53

#5: de reactor - reactie 

Prospero heeft jong talent altijd in de schijnwerpers gezet. Zowel jong talent in de aanloop naar het conservatorium, conservatorium studenten, pas afgestudeerden of een paar jaar na afstuderen. Jarenlange ervaring met programmering van zowel bekende namen als onbekend en aanstormend talent op de Prospero podia, hebben geleerd dat het publiek helaas wel reageert op wie er speelt. Op onbekende namen komt bijna niemand af, ondanks lovende aanbevelingen in advertenties, nieuwsbrieven en persberichten, en dat hebben we in de afgelopen jaren veel geprobeerd. Dat is geen reden om het dan niet meer te doen maar de muzikanten worden bij Prospero altijd goed, volgens de norm uitbetaald. Voor ons een heilig punt! Dat kan nooit van alleen subsidie, die altijd maar een deel ondersteunt, daar moet ook een goeie kassa tegenover staan en als dat niet het geval is wordt het lastig. Prospero is daarom uiteindelijk een instelling geworden die veel, maar zeker niet alleen, grote namen programmeert en dan in het voorprogramma de jonge muzikanten zet die zo meeliften op de aandacht voor de gevestigde muzikanten. Op deze manier heeft Prospero zich een eigen plek verworven in Den Haag. Dat er daarnaast nog genoeg te wensen overblijft is waar maar geen reden om deze plek af te schieten.

de reactor

#7 Re: Re: reactie

2012-05-09 15:52

#6: Prospero - Re: reactie

Akkoord, en mijn verontschuldigingen voor mijn licht overdreven metaforen, maar toch vind ik dat er een betere balans zou kunnen geweest zijn tussen bekend en (nog niet bekend) jong talent. Dat toont zich ook in de toekomstige programmering van Prospero op de website. Dat betekent allemaal niet dat ik het werk van Prospero niet appreciëer. Integendeel. Alleen vind ik dat men in de toekomst, als Prospero nog kan blijven voortbestaan (ik heb de petitie alleszins al ondertekend. En ik hoop dat Prospero blijft bestaan, want ik was niet contra-prospero, maar zei alleen dat als het geld van de subsidies naar de kleine jazzclubs zou gaan, ik er niet wakker van zou liggen), zich meer zou kunnen inzetten voor het jong talent. Ik begrijp dat het minder volk trekt, maar er kan zeker en vast een betere balans gevonden worden tussen wat trekt en wat niet. En meer jong talent in de programmering is een héél sterk punt in het verkrijgen van subsidies.

prospero

#8

2012-05-10 12:26

Dank je wel en ik vind zeker dat je een punt hebt. Ik ben er ook al heel lang over aan t puzzelen hoe het jonge talent wat nu net tussen wal en schip valt bij ons, een plek te geven. Ik hoop dat wij tijd van leven krijgen om daar een antwoord op te vinden. En suggesties zijn altijd welkom. :-)

Gast

#9 Re:

2012-05-11 12:08

#8: prospero -

Ik hoop het ook!


Gast

#10 Re: Re:

2012-05-11 14:46

#9: - Re:

Prospero is een inspirerend initiatief, al vanaf het begin was hun programmering grens verleggend en verfrissend, met  een `fusion` aan muzikale stijlen. Het is een belangrijke aanvulling op het muzikale pallet van Den Haag. Omdat dit initiatief jaren lang met zoveel passie voor muziek en persoonlijke inzet is voort gedreven, en omdat zij zich al vele jaren hebben bewezen en zij een eigen publiek voor zich hebben weten te winnen, vind ik, dat zij enige financiële steun verdienen. Prospero moeten absoluut blijven bestaan! - Fay Claassen -


Gast

#11

2012-05-11 21:21

Is so important to feel, enjoy music. Important for people to learn to appreciate music, create, compose music. Indeed more and more people should learn to appreciate Jazz, and how else to learn if it is not by assisting where these concerts take place and listen to LIVE music ! Prospero organizes always Good Concerts !

Gast

#12

2012-05-11 21:49

Elke keer als ik een concert bijwoon, valt het me op met hoeveel enthousiasme de organisatie het publiek verbindt met de musici.
Kleinschaligheid, de menselijke maat, toegankelijkheid om maar iets te noemen. Laat het behouden blijven in Den Haag en Scheveningen.

Gast

#13

2012-05-11 22:22

Propere moet blijven

Gast

#14

2012-05-11 22:32

Jammer dat alweer de jazz het moet ontgelden. Altijd volle zalen en bijzondere groepen die je niet makkelijk in de randstad ziet. Ook prima lokaties zoals "Beelden aan Zee" vond ik zeer sfeervol. North Sea Jazz is al jaren uitverkocht maar met minder bekende namen moet het toch ook lukken? Prospero is meer dan een organiastie die in staat is om jazz in al zijn facetten te laten zien!


Gast

#15

2012-05-11 22:53

De commissie heeft kennelijk alleen oog voor vernieuwing in de muziek en kijkt daarvoor naar bepaalde stromingen. Waar een gemeente naar moet kijken is of er voldoende aanbod is voor alle leeftijdsgroepen. In heel Den Haag zijn er geen vergelijkbare uitvoeringen dan die bij Prospero voor 50+. Ik ben zelf 65+ en hou bijvoorbeeld ook van de muziek van Benjamin Herman, toch ook een groep die voornamelijk jonge mensen aanspreekt.

Gast

#16

2012-05-12 08:39

Het is een schande!
Na theater Pepijn, het North Sea Jazz is dus nu Prospero aan de beurt!

Gast

#17

2012-05-12 10:37

Het oordeel van de commissie is onjuist. Prospero is al jaren zeer aktief in het promoten van jonge musici door deze op te laten treden vóór al zeer bekende musici/bands in dezelfde voorstelling. Deze jazzavonden zijn toegankelijk voor een groot publiek door redelijke toegangsprijzen.

Gast

#18

2012-05-12 11:20

Het oordeel van de commissie vind ik onjuist. Zonder afbreuk te doen aan de andere jazzpodia, ben ik van mening dat juist Prospero al jarenlang jonge musici de kans geeft op te treden in een niet-commerciële omgeving, door hen te laten musiceren in een concert vóór het optreden van reeds bekende musici als bijv Peter Beets, en dat voor een zeer redelijke toegangsprijs. Hierdoor is toegang voor minder draagkrachtigen ook mogelijk.

Gast

#19

2012-05-12 11:27

Ik geniet van de Prospero concerten. Ik wil graag trots blijven op een stad die deze muzikale avonturen ondersteunt.

Gast

#20

2012-05-12 11:29

Een goot podium als dit kan en mag niet verdwijnen. De gemeente mag geen uitverkoop houden, cultuur is voor iedereen en niet alleen voor Rotterdammers.

Gast

#21

2012-05-12 11:30

Er is al zo weinig Jazz te horen in Den Haag.

Gast

#22

2012-05-12 12:39

Jazz was. Jazz is. Jazz blijft. - JD

Gast

#23

2012-05-12 14:19

Prospero moet blijven, het is een groot verlies wanneer dit ophoudt te bestaan, vanwege hoge kwaliteit,goede organisatie en sfeervolle Jazzconcerten.
Jammer, dat dit de discussie moet zijn.
Ab&Jak Haverkamp

Gast

#24

2012-05-12 15:39

jazz is een must, het geeft het leven de broodnodige kleur!

Gast

#25

2012-05-12 16:31

natuurlijk zijn er commerciële initiatieve mbt jazz in den haag eo. Daar zie je echter vooral de popjazz of de golden oldies (en vooral veel bier en sate). In de kroegen wordt veel gespeeld, ook door mij als enthousiaste amateur. Leuk om naar te luisteren? Men vind van wel (gelukkig :) ), maar vernieuwend, nou dat zou ik niet durven beweren. Laat in godsnaam er ook ruimte en geld zijn voor vernieuwende Top of the Bill muziek: om zo nieuwe helden de kans te geven zich te ontwikkelen en die dan straks op de commerciële festivals op eigen naam de zaal vol spelen en zo ook amateurs weer met nieuwe dingen te inspireren.