Verbod op kleutertoetsing

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.


Gast

#76

2013-05-18 18:56

Een heel goed initiatief. Laat kleuters gewoon kleuter zijn en zich in hun eigenheid en op hun eigen tempo ontwikkelen!

Gast

#77 Re:

2013-05-18 19:02

#45: -  

 


Gast

#78

2013-05-18 19:03

Helemaal mee eens. Heb hier in hetb verleden al flink met de inspectie over in de clinch gelegen.

Gast

#79

2013-05-18 20:22

Tegenover prestatiegericht leren en werken staat leerdoelgericht leren en werken. Voor veel kinderen werkt dit veel beter blijkt uit onderzoek en toch wil de overheid meer toetsen...ze zijn niet van deze tijd! Laat kinderen spelen en leren van maken van fouten.

Gast

#80

2013-05-18 20:42

Als oud=schoolarts (nu zelf ook oud!) moest ik kleuters testen op schoolrijpheid! Ik kwam zelf met 3 schoolgaande kids uit California,Silicon Valley, USA, waar het er heel anders aan toe ging toen al.
Ik kan heel wat vertellen over het testen van schoolkinderen en bv de DSMIV.Helemaal tegen nu!!

Gast

#81

2013-05-18 22:41

mooi initiatief, ik hoop dat deze petitie zal bijdragen aan het welvaren van ons meest kostbare "bezit" onze kinderen!

Gast

#82

2013-05-19 08:55

Heel goed maar laten we niet eenzijdig aspecten overnemen. Het Finse onderwijs is niet alleen succesvol omdat er onder de 8 jaar niet getoetst wordt! We zouden ook het taalonderwijs en dan met name de vreemde afslag dat het leesonderwijs heeft genomen onder de loep moeten nemen. Lees hierover mijn blog: www.bettyvandam.blogspot.com. De titel: Begrijpend Lezen revisited.

Gast

#83

2013-05-20 07:21

kleuters zijn in 1985 afgeschaft. Het is en blijft een apart vak om hen te begeleiden.

Gast

#84

2013-05-21 10:07

Geef het jonge kind de ruimte voor plezier, spel en onderzoek - geen toetsen, stresssituaties voorkomen. Te vroege toetsing leidt tot faalangst!

Gast

#85

2013-05-21 19:43

Het wordt tijd dat bepaalde vormen van omgaan met jonge kinderen strafbaar worden gesteld. Jonge kinderen voor de TV zetten is net zo crimineel als kleutertoetsing hetgeen weer net zo crimineel is als de manier waarop we het hele onderwijs inrichten....
Mama van 2 meiden
Gast

#86

2013-05-22 07:17

Heel goed initiatief deze petitie!
Het is veel beter als " kleintjes" gewoon lekker kunnen spelen zonder druk!!!!!
Het zijn kleuters, mogen ze alstublieft de rest van hun verdere leven verplichtingen en verwachtingen krijgen!
Er wordt veel teveel van de jonge kinderen verwacht!!!!!!
Met vriendelijke groet,

Gast

#87

2013-05-22 07:27

Mijn voorstel zou zijn om dan t/m 8 jaar alle toetsen af te schaffen.

Gast

#88

2013-05-22 07:44

Wij hebben geen kleuter meer in huis maar een groep 3-er. Ik vond het getest bij kleuters helemaal niets. Ook de toetsen die later op scholen worden gehouden vind ik overdreven veel. Zorg er liever voor dat de onderwijzers hun taken goed uitvoeren en oog hebben voor de algehele ontwikkeling van je kind.

Gast

#89

2013-05-22 10:36

Ik vind het een goed initiatief om deze petitie aan de minister aan te bieden.
Spelen is leren, leren is spelen moet het motto worden voor kleuters.
In Finland zijn ze wijzer dan in Nederland.

Gast

#90

2013-05-22 12:12

Geweldige petitie, dank je wel <3
Gezond verstand lijkt me, ik wist niet dat kleuters getoetst werden (vrije school, oma inmiddels)

Gast

#91

2013-05-22 13:03

Jonge kinderen hebben een wisselende groei, zowel lichamelijk als cognitief, in deze periode. Je kunt ze dus niet naast een vastgestelde norm leggen. Bovendien ben ik van mening dat leerlingen die zwak presenteren hier onnodige schade van ondervinden.

Gast

#92

2013-05-22 16:06

kinderen onder de 7 moeten zich spelend en in volle vrijheid kunnen ontwikkelen!

Gast

#93

2013-05-22 16:30

Laat kinderen,kinderen zijn.Wat zegt een toets op die leeftijd?????Helemaal niets!!!!!!!Ze moeten lang genoeg leren en volwassen zijn

Gast

#94

2013-05-22 19:33

Heel fijn dat er toch een kentering gaat komen in de wereld van de mensen. Als volwassene wil je toch niet het kind in jezelf verliezen

Gast

#95

2013-05-24 12:53

Onbestaanbaar dat kinderen op deze leeftijd al mee moeten doen in de prestatieslag van de moderne wereld! Juist door ze hier zoveel mogelijk van af te schermen ontwikkelt een individu zich "normaal. Niet door ze hieraan bloot te stellen.....

Gast

#96

2013-05-25 16:43

dit verbod op kleutertoetsing is zeer noodzakelijk voor de goede ontwikkeling van het kind.

Gast

#97

2013-05-26 08:04

Ongedwongen spelen = leren!
Geen CITO-toetsen maar objectieve observatie tijdens spel door de volwassene laat prima zien waar het jonge kind staat op de leerlijn!
Voorbeeld is OVM-programma Kaleidoscoop! Of Kaleidoscoop met observatiemethode OVM. OVM Pyramide of Stapelblokken zijn ook prima. Weg met de toetsen. Jonge kinderen moeten kunnen SPELEN!

Gast

#98

2013-05-26 11:54

Een kleuter tot 7 jaar hoort spelenderwijs kennis te maken met onze wereld en dit gebeurt vooral door imitatie. Met het toetsen van kennis bij kleuters limiteer je de kleuters in hun opgroeien omdat je ze dan uit hun fantasie-rijk leven rukt! AUB laat ons ouders zelf kiezen wat het beste is voor ons kind - wij willen geen kleutertoetsen! Wij willen een spelend kind!
moeder van drie

#99

2013-05-26 12:01

Ik zou het wel iets waard vinden als de inspectie conclusies durft te verbinden aan het verband tussen toetsen en het ontkennen van de kleuterfase als specifieke ontwikkelingsfase en de toename van faalangst, dyslexie en het verliezen van interesse in leren en nieuwsgierigheid. Immers, met gezond boerenverstand zie je dat verband op mijlen afstand. Zolang kleuters nog niet uitgegroeid zijn tot kinderen die buiten zichzelf kunnen kijken, die langer dan vijf minuten stil kunnen zitten en (om maar een zijstraat te noemen) het lichaam een duidelijke oriëntatie heeft (links, rechts of gekruist), slaat ieder onderwijs toch zeker dood? Dan zijn het toch gewoon nog enorme autodidacten die navolgen, bewegen en zo ontwikkelen.
Mijn oudste dochter heeft godzijdank tot haar 7e jaar mogen kleuteren (ja echt kleuteren met kleuterjuffen en vrij spel en gestuurd spel) en nu ze 9 jaar oud is, leest ze, schrijft ze, rekent ze en denkt ze zelfstandig na. Met plezier en boven niveau! Gezien haar gebrekkige concentratie vrees ik het ergste als ze al vanaf haar 4 jaar oud in de schoolbanken had gezeten...

Gast

#100

2013-05-26 12:03

Als je samen met kleuters werkt in de klas en rond om de klas en je goed obeserveert heb je geen toetsen nodig!
Ze sluiten niet aan bij de wereld van het jonge kind
Hun wereld is anders daar kunnen wij nog veel van leren !