Tegen de kosten en beperkingen van de Beroepservaringsperiode BEP


Gast

#26

2014-05-12 16:21

Ik ben het totaal eens met alle genoemde punten!

Ria Wester-van den Berg

Gast

#27 Re:

2014-05-12 16:25

#26: -

Ik ben het totaal eens met alle in de petitie genoemde punten!!


Gast

#28

2014-05-12 16:46

Hulde voor dit initiatief en uitstekend verwoord! Dit is een nare streek van de beroepsgroep richting de jonge toekomstige collega's. De huidige studenten hadden dit graag willen weten bij aanvang van de studie. Nu worden tijdens de studie de voorwaarden veranderd. Mag dit eigenlijk wel?

Gast

#29

2014-05-13 11:47

top

Gast

#30

2014-05-14 05:35

Deze Wet zal de jonge architecten verder op kosten jagen, welke buiten de reeds hoge studie kosten. Niet acceptabel.

Gast

#31

2014-05-14 18:48

Onacceptabel om de studielasten verder te verhogen.

Gast

#32

2014-05-15 08:31

tijdens deze crisis moet je de bouwnijverheid en opdrachtgevers niet op extra kosten jagen en vooral de aankomende architecten hun loopbaan in gevaar brengen.

Gast

#33

2014-05-20 13:07

Ik ga hiermee niet akkoord
john

#34

2014-05-20 13:07

ik ga hiermee niet akkoord!

Gast

#35

2014-05-20 13:10

hier ben ik echt tegen!
mia

#36

2014-05-20 13:10

hier ben ik het absoluut niet mee eens

Gast

#37

2014-05-20 13:12

nee
Oana

#38

2014-05-20 13:12

nee, niet mee eens

Gast

#39

2014-05-25 19:53

We gaan weer terug naar voor jaren 70. Onderwijs wordt elitair!

Gast

#40

2014-05-29 17:20

Een teleurstellende ontwikkeling die een grote minachting laat zien voor de positie van de bouwkundestudenten. Ontmoedigingsbeleid

Gast

#41

2014-06-02 07:10

Met alleen een petitie komen we er niet, we hebben nog meer aandacht nodig.
Waarom gaan we niet ook eens met zijn allen protesteren in Den Haag? Als de helft van diegene die heeft ondertekent zou komen opdagen dan staan we der al met bijna 600 man.
We zijn veel te lief terwijl we zo hard geraakt worden!

Gast

#42

2014-06-05 09:57

Beetje jammer dat alleen de TU Delft wordt genoemd...

Gast

#43

2014-07-04 11:46

Het is belachelijk na gemiddeld 7 jaar collegegeld te hebben betaald, dan ook nog eens te moeten investeren in beroepservaring. Investeren moeten we sowieso, maar niet door middel van geld maar van inzet.

Gast

#44

2014-07-05 15:52

nee
MW

#45 Even wat nuanceren en toelichten:

2014-07-10 10:13

1. De informatie over de kosten kwam erg laat. Helemaal mee eens. De hoogte van de kosten is nog niet definitief. Er wordt nog onderhandeld om bijv. het 'Sectorplan Architectuur', waar de overheid een aardig bedrag voor heeft uitgetrokken, deels aan te wenden om de BEP-kosten mee te drukken. Wordt vervolgd. (Overigens is ons verzekerd dat die 6000 euro kostendekkend zijn en dat daar niet op 'verdiend' wordt.)
2. De BEP is nadrukkelijk geen opleiding. Het gaat om de ervaring. De modules zijn beperkt in omvang en 'studielast'. Overigens wordt er binnen de Faculteit gekeken of wij binnen of naast de masterstudie modules of keuzevakken zouden kunnen aanbieden die ingezet kunnen worden voor de BEP. Wordt ook vervolgd.
3. Stages kunnen mogelijk onder bepaalde voorwaarden tot vrijstellingen binnen de BEP leiden. Wat die voorwaarden zijn hopen we ook spoedig te horen. Daarnaast wordt het in de toekomst verplicht om in de master 15 ECTS in het buitenland te behalen, hetzij aan een andere universiteit, hetzij door een stage. Mogelijk snijdt het mes dan aan 2 kanten.
4./5. Daar maak ik me ook wel zorgen over, maar of die terecht zijn valt moeilijk te voorspellen.

NB: In de lunchpauze van donderdag 11 september (2e onderwijsweek) is er een voorlichtingsbijeenkomst met Henk Döll van het Architectenregister. Hij is na afloop ook nog aan te spreken voor individuele vragen.


Gast

#46

2014-09-24 20:13

Translate this is english please!

Gast

#47

2014-10-08 17:26

Die 6000 euro wordt lastig betalen als je 500-800 per maand verdient..

jah

#48 krokodillentranen in de gildebeker

2014-10-10 12:06

De ellende begon veel eerder, namelijk bij de invoering van het BaMa-stelsel als gevolg van de Bologna-verklaring.

Met de Technische Hogeschool was je altijd nog ir. of Ir zonder puntje. Met academie van bouwkunst was je zelfs een tijdje slechts baccalaureus. Tja verschil moest er zijn.

Wat voor afkorting moest er dan toch voor, vroeg menig notulist zich altijd af bij de HBO-architect zonder HTS.

Het was wel even slikken dat zo iemand  zich architect mocht noemen met maar HBO. "Mag je je dan zomaar architect noemen met academie van bouwkunst?" vroeg zelfs de oude Groosman zich plagend af.

Plasterk stelde toentertijd als minister van OCW, kort door de bocht gezegd, paal en perk aan de HBO-master. Gelukkig hebben de academies het overleefd.

"Gelukkig" kunnen HBO- en WO-architecten, nog steeds een titel huren bij het architectenregister voor € 55 per jaar per titel. Zolang er nog geen sancties staan op het ontlopen van de dure bijscholingsplicht en je jezelf niet inactief verklaard, is het een niet onoverkomelijke kostenpost. ZUS denkt daar gelukkig structureel anders over.

Voor het beroep architect werd je bovendien niet meer opgeleid op de universiteit. Bouwkunde moest zich toch zo nodig meten met de echte wetenschappelijke disciplines?

Dat kampioen publiceren Priemus zich tot zijn eigen verbazing mocht inschrijven in het architectenregister en daarin de grond voor verplichte bijscholing zag, zegt slechts iets over zijn eigen opleiding.

Als je maar onderzoekt en publiceert dan was je wat. Tja die lastige beroepsvaardigheden, dat was toch iets voor later, je wist toch nog niet wat voor beroep je later ging uitoefenen. De TU was immers toch geen beroepsopleiding.

Nu opeens wel? 

Als een ervaren architect zich wil laten omscholen tot stedenbouwkundige via de TU Delft dan zal zelfs de studentenvertegenwoordiger van de toelatingscommissie een academie-architect de directe toegang tot de TU instinctief weigeren. Zo'n HBO-er bezit nu eenmaal niet die wetenschappelijke instelling, houding en academische vaardigheden die nodig zijn. Andersom geldt dat "natuurlijk" niet.

Een petitie is leuk, maar reflectie op hoe het toch allemaal zover is gekomen ontbreekt!

Stop met jullie krokodillentranen!

Ga weg bij de TU als je een beroepsopleiding wilt!

Ga naar de academie van bouwkunst zolang er nog hoop is dat beroepservaring daar wel gehonoreerd wordt!

De gildekamers die nu opgetuigd worden op basis van de bevindingen van een architect die zijn eigen architectuurinstituut heeft verminkt zegt veel over de toekomst.

Begin "eenvoudigweg" niet aan deze door de staat gereguleerde beroepservaringsperiode of drink de gildebeker helemaal leeg en zeur niet als de zelfbenoemde elite, waar jij toch ook deel van wilt uitmaken, je het leven zuur gaat maken.

PS

Toch leef ik met jullie mee. Deze reactie is "slechts" een steen in de vijver. Gooi wat meer stenen erin en die vijver is wellicht snel gedempt.


Gast

#49

2014-10-11 11:06

Na het afstuderen zit je al met zo veel schuld vanwege al de maatregelen die genomen zijn voor de crisis. Met deze nieuwe regel moet je weer kosten betalen. het wordt te zwaar. Wat ik ook vind is dat je na het afstuderen voldoende kennis hebt. wat je op de werk kan leren leer je zoals andere broepen op de werk.

Gast

#50

2014-10-12 17:58

Thank you so much for being active in this!