Naar drie opleidingsniveaus in de Vlaamse bibliotheeksector


Gast

/ #6

2013-05-16 14:35

Ik hou mijn hart al vast voor als ze het Graduaat gaan opheffen. Wat gebeurt er dan met de bestaande diploma's? Als deze gelijkgesteld zouden worden met een eventuele Bachelor zou ik er persoonlijk nog mee kunnen leven. Destijds bij de invoering van de BaMa structuur hebben ze tevens alle Licentiaten gelijkgesteld aan Masters en de vroegere Graduaten gelijkgesteld met Bachelors. Nu ja, dat is als er een Bachelor komt natuurlijk...

Het kan toch niet dat alle houders van dit diploma vier jaar voor niets zouden gestudeerd hebben? Dat zou echt waanzinnig zijn.

Dus dat ze het Graduaat afschaffen, tot daar toe. Hopelijk wordt er rekening gehouden met de mensen die het Graduaat diploma behaald hebben (of er momenteel mee bezig zijn) aangezien er op dit moment weinig andere alternatieven aanwezig zijn. Tenzij IBW misschien, maar dat is niet relevant in deze discussie. Alhoewel, misschien worden de Graduaat-studenten nu wel verplicht om nog dat jaar extra IBW te volgen om toch iets te kunnen betekenen en concurrentieel te zijn in de sector? Dat is dan vijf jaar studeren, voor wat? Een job als assistent-dienstleider omdat de overheid blijft vasthouden aan diploma's in plaats van competenties? Of misschien wel gewoon bibliotheekmedewerker op C niveau als ze enkel spreken over de niveaus Master en Secundair Onderwijs? Zucht!