Nederlands Vanzelf Sprekend

Vera van Londen

/ #352 Van normen en regels

2014-03-05 17:26

In 1995 verhuisde ik naar Londen. Voordien ergerde ik mij al aan de uitspraak in Vlaamse TV-programma's en het is er intussen nog erger op geworden. Er loopt hier momenteel een Vlaamse serie, 'Salamander', op BBC4. Waarom uitspraken zoals 'uwe vuile was opkuisen'? Toch gewoon 'doen' of 'de vuile was buitenhangen'? Er zijn ook regels en normen voor fonetiek zoals in elke taal. Die gelden voor Noord en Zuid. Wat mij wel van het hart moet is dat Vlaamse(uitspraak)fouten door Nederland minder worden vergeven dan andersom. De 'ai' i.p.v. 'ij' van sommige Nederlandse sprekers en de al te schrapende 'g' klinken Vlamingen ook niet bepaald juist en prettig in de oren. Als ik me niet vergis zei professor Paardekooper over de laatste klank dat het een 'glijder' was: niet te zacht of te hard. Maar ach, professor Paardekooper is niet meer en ik zal wel ouderwets-nostalgisch zijn, zeker? Ik teken de petitie graag en hoop dat ze helpt de Vlaamse en Nederlandse media en het onderwijs ertoe aan te sporen weer aandacht te besteden aan een voor beide delen van het taalgebied aanvaardbaar en correct grammaticaal,fonetisch en lexicologisch taalgebruik.