Nederlands Vanzelf Sprekend

sowieso

/ #370

2014-03-20 23:02

Laat toch de mensen in hun dorpen en steden spreken zoals ze het willen. Welk belang heeft deze petitie? In Shanghai alleen wonen even veel mensen als in Nederland en Vlaanderen samen, onze taal is globaal gezien van luttel belang in wetenschap en economie, daar zal een Taalunie of Standaardtaal niets aan veranderen. Leve de woordverzinseltjes van Guido Gezelle, leve de eigenste culturele beleving. Noem een land, waar de inwoners allen de standaardtaal spreken...onbestaande. En waarom moeten Vlamingen en Nederlanders dezelfde taal spreken? Ik heb nog nooit gehoord dat Oostenrijkers en Duitsers dezelfde taal moeten/willen spreken...We worden er niet belangrijker door, we worden door de rest van de wereld niet méér waargenomen als taaleenheid dan elk land op zich. En een opmerking als Vlaming: de verschuiving van onze taal naar de in Nederland geaccepteerde versie, ten koste van de Vlaamse versie, werd 30 jaar geleden aan de KULeuven al door Nederlandse profs als onvermijdelijk gepropageerd, met als enige reden, dat er méér Nederlanders zijn dan Vlamingen. Da´s voor mij genoeg geweest, om mijn taal in het buitenland altijd als VLAAMS aan te geven. Ik ben de friet, ik word geen kaas...