Red het Wertheimpark

Twan van den Hurk

/ #20 Re: Namenmonument past prima in Wertheimpark

2014-06-29 12:57

#6: Fedde Schouten - Namenmonument past prima in Wertheimpark

Beste Fedde,

Alleerst, ik ben geen tegenstander van het namenmonument, in tegendeel, ik ben er zelfs entousiast hierover, maar met de locatie heeft men de plank volledig misgeslagen!
Hieronder zal ik inhoudelijk proberen uit te leggen, waarom ik deze mening ben toegedaan.

1- Het betreft hier het oudste stadspark van Amsterdam, ontworpen door een leerling van Jan David Zocher, o.a. bekend van het Vondelpark en het oude park rondom het voormalig psychiatrisch ziekenhuis in Santpoort Zuid.

2-Het is een uniek klein parkje, op de kaart ter grote van een postzegel, wat door de komst van het megalomane namenmonument onomkeerbare schade wordt toegebracht, door de afmetingen en de plaatsing. De unieke architectuur en sfeer wordt m.i. om zeep geholpen. De artist impression en de geschetste 8% zijn uit de lucht gegrepen, volgens mij is dit de netto oppervlakte van de fundering. Bovendien zullen de monumentale bomen niet houdbaar blijken, vanwege de funderingen voor de muren

3-De weduwe van Jan Wolkers is fel gekant tegen de komst van het namenmonument, naast het monument van haar overleden echtgenoot. Laatstgenoemde heeft zijn kunstwerk met de grootste zorgvuldigheid geplaatst harmonie met het parkje. Een namenmonument ernaast doet ernstig afbreuk aan het bestaande kunstwerk, als klap op de vuurpijl wordt het monument ook nog enigszins gekanteld. De weduwe merkte terecht op dat het geen zonnepanelen zijn. Al met al respectloos naar deze grote Nederlandse schrijver en kunstenaar! Terecht dat de weduwe mocht dit noodzakelijk zijn via een kort geding de plaatsing wil tegenhouden.

4-De bestuurlijk onbehoorlijke procedure die grotendeels op het conto van de PVDA komt getuigt van bekend regentesk gedrag. Er was slechts een handjevol omwonenden uitgenodigd op de inspreekavond in maart van dit jaar. In een eerder stadium was het plan voor een tweede namenmonument door oud burgermeester Job Cohen afgewezen, echter na zijn vertrek naar den Haag,  via een achterdeur door toenmalig waarnemend burgermeester Lodewijk Asscher weer van stal gehaald. De hele gang van zaken wordt als een schimmig spel beschreven in een recent artikel in het Parool, werkelijk beschamend.

5-Het verzet tegen het namenmonument wordt steeds groter, waardoor het draagvlak hiervoor afneemt, dit verzet zal toenemen. Realiseert u dat bij iedere vergunningaanvraag m.b.t. het namenmonument er zeer waarschijnlijk direct bezwaar ingediend zal worden door betrokken partijen. Vervolgens zullen ze bereid zijn om tot de raad van state door te gaan. Als reflectie, wanneer nemen de politieke bestuurders hun burgers serieus i.p.v. ze te belazeren!

6-Als laatste en heel belangrijk een zeer grote meerderheid van de omwonenden maar ook andere bewoners van de binnenstad,zoals ik(Jordaan) zijn fel gekant tegen de komst van het namenmonument op de betreffende locatie. De balans van leefbaarheid ,wonen, recreëren en toerisme is door dit plan volledig zoek. Terecht dat de omwonenden zich organiseren en alle wettige middelen zullen aangrijpen om dit abjecte plan voor betreffende locatie doorgang te laten vinden.