De toekomst van psychotherapie in België


Gast

/ #165

2015-11-09 15:45

Omdat de kliek van doctoren, psychologen, therapeuten allerhande een te sterke lobby vormen. Iedereen is therapeut tegenwoordig. Naar mijn idee is iedereen therapeutisch bezig en is het vooral wie je bent, wat je betekent voor de andere, etc ... wat belangrijk is. Superveilige inter- en supervisie is meer dan wenselijk. Een omgekeerd geïnstalleerd beleid (top-down zoals in de fabriek, begint ook zijn opgang te maken, je gelooft het niet). Beste therapeute die ik ooit kende, had een 2 jaar A2 diploma. Maar was een supertalent in emotionele intelligentie. Ik heb mirakels zien gebeuren in één jaar tijd. De jonge vrouw bracht meer dan de helft van haar leven door in pediatrische ziekenhuisvleugels . Mutistisch en zich zelf gewiekst verwondend (armen en benen afbinden om zo op de afdeling te kunnen blijven). Want thuis zijn ... was geen optie. Na één jaar verliet ze onze afdeling optimistisch, pratend, stappend, enz ... In ongeveer 8 jaar had geen van de professoren, dokters, therapeuten, etc ... iets van een emotionele, zwaar psychische belasting gemerkt. Of wel gemerkt, maar niets aan gedaan. Het eigen budget telt. Onder meer daarom dus.