geen R11bis

Annelies

/ #18 Re: Re: Re: Re:

2011-12-01 15:51

#16: Peter - Re: Re: Re:

Hey Matthias en Peter,

- Hoe de nieuwe 'dimensies' exact zullen zijn,  weet ik niet. Ik doelde vooral op het feit dat ik het ironisch vind dat men de nieuwe groene zone proper wil verkopen als 'park', terwijl het eindresultaat, zoals Peter zegt, een langerekte grasmat zal zijn waar niets op groeit. Fijn park, denk ik dan. Inderdaad, misschien hier en daar een wilg of exotische populier die op jaarbasis snel groeien, maar qua biodiversiteit zal dat niet veel (lees: niks) zijn.

- Misschien kan volgens de fysica die pijp oneindig lang groeien, maar volgens de biologie bestaat er zoiets als een maximale draagkracht die je niet kan overschrijden. Waar in godsnaam blijf je wegen bouwen? Alles staat al vol! Blijven bijbouwen is geen optie. Dit is grootsheidswaanzin. Benut de reeds bestaande wegen optimaal, doe iets met de huidige infrastructuur om de ring te ontsluiten. Op de vorige klankbordgroep is uit cijfers van het verkeerscentrum nogmaals gebleken dat de R11 bis totaal géén goede oplossing biedt om de ring te ontsluiten. Het concept is dus helemaal niet zo goed beredeneerd als je wel zou denken.

- Inderdaad, niet iedereen kan of wil de auto laten staan voor kleine verplaatsingen. Maar zoals Peter zegt, sommige mensen kiezen bewust voor andere vervoerswijzen en vermijden de file. Dat dat aandeel nog zal toenemen in de toekomst, vind ik zeker een goede zaak.

- Het behoud van de groene en open zones is iets wat iedereen van Mortsel aanbelangt. Het verhuisargument vind ik er dan ook echt met de haren bij getrokken. Iedereen is bezorgd om de leefbaarheid in zijn of haar buurt, de behoefte aan een groene wandelzone in eigen buurt is enorm, dat getuigt alleen al uit het dagelijks aantal bezoekers van deze zones.

- Tot slot... Klein-Zwitserland behouden is zeker geen initiatief van een paar 'tree huggers'. Het gebied zal zich niet meer herstellen nadat het wordt platgegooid. Na een halve eeuw zal er misschien terug een klein deel van het bomenbestand terug beginnen groeien, maar de zeldzame planten, paddenstoelen, nachtvlinders, en zelfs reptielen (die bij wet integraal worden beschermd) komen niet meer terug. Voor wie ook maar iets van natuur kent, betekent een klein gebied met zo'n biodiversiteit zo dicht bij de stad echt wel iets. Klein-Zwitserland is dus echt wel speciaal.

Den tunnel: het is erg, lost het probleem van het lokaal verkeer NIET op, lost het ontsluiten van de ring NIET op, en brengt de leefbaarheid van de omliggende woonwijken in gevaar. Ik zie sinds de vorige klankbordgroep zelfs geen argument pro meer.