zeg nee tegen het pietenpact

Quoted post


Gast

#1715 Re:

2016-11-12 17:52

#1: -  

Ben ik in de rol van zwarte piet een racist ???


Mag ik deze speciale kanttekening maken ?
Jarenlang ben ik de jolige zwarte piet voor onze KWB-afdeling. Met graagte. Zorgend voor de lustige noot bij het huisbezoek van de Sint. Ben ik racist omdat ik mij zwart liet schminken ? Ben ik een idioot omdat ik elk jaar als zwarte piet opnieuw de kinderen wilde entertainen, samen met de Sint ? Wellicht zijn er een aantal zeurpieten (welke kleur mag je kiezen) die jaloers zijn dat de zwarte piet succes heeft. Heel misschien zal in de toekomst geijverd worden voor een zwarte, rode, groene, blauwe, geelzwarte, zwartgeelrode Sint. Ah ja, de kerstman zal er wellicht ook aan geloven. Hij is blank en zal wellicht gevraagd worden om zich te verkleuren. Ik schrijf dit met een diepe zucht. Met bovendien zeer geminachte dank aan de achterkamerpolitiek van het bestuur van de Gezinsbond, waar wij als gezin jarenlang lid van zijn.
MAAR (het is een grote maar !) : wat zijn wij gelukzakken. Elke piet en Sint-discussie verbleekt bij het besef dat er grote armoede is in deze wereld. Kinderen die leven zonder basisvoorzieningen, die honger en dorst hebben, die koude hebben, die samen met hun gezin noodgedwongen moeten vluchten voor geweld en oorlog. Ook in Gent zijn er kinderen die in een gezin leven met (kans)armoede. Sint en piet komt bij velen van hen niet langs.
Vermits het nooit mijn intentie is geweest om de jolige racistische zwarte piet te zijn heb ik geen behoefte om de rol van zwarte piet stop te zetten. Binnenkort ga ik weer met de Sint op huisbezoek. Wedden dat de kinderen en hun papa en mama en oma en opa en supporterende familieleden ons opnieuw met open armen zullen ontvangen ?
Noot : Soms ben ik ook Sint. Een hemelse helper. Het bespaart mij enig schminkwerk. Het kittelige van de baard neem ik erbij. Tenzij Deburen of het minderhedenforum per se vindt dat ik mij als Sint moet schminken, want “te blank”. In het zwart, donkergroen, karmijnrood, geel, blauw, bolletjesrondevanfrankijkrood of gentswitzwart. Ik zal hen straal negeren. Mag er respect zijn voor onze tradities ?
Namens de zorgzame, zwarte, jolige, entertainende, levendige en met Gent verbonden Piet. Zijn slogan : Nie pleuje. Nie neute.

Reacties

Ghandi

#1935 Re: Re:

2016-11-12 19:28:33

#1715: - Re:  

ik vind u intentie als zwarte piet en zeker in deze moeilijke tijden van armoede, kansarmoede en de consumptie-maatschappij, die ons als mensen en gezinnen steeds dieper  in de krediet schulden zet, lovenswaardig en hoop dat je dat nog vele jaren als gelukkig man kan verderztten, niets doet een mens meer plezier, dan  de glimlach van een kind.  

Het zou mooi zijn dit kinderfeest terug te brengen naar waar het feitelijk hoort  Sinterklaas en zwarte piet onder de mensen, wijkcomité's, die dat organisren voor de gemeenschap zouden bangelijk zijn.  Zo kan iedereen ook de armere gezinnen in onze samenleving een gezellige 6 december beleven, zoals de traditie hoort te zijn.

Tradities horen tradities te blijven, ze moeten niet misbruikt worden om volwassenen en kinderen te indoctrineren of om de mensen een les in moraal te geven.  mensen die dit soort dingen doen hebben hun connectie met de samenleving verloren.