Gemeente Essen maak een prioriteit van Dierenwelzijn en treed harder op tegen dierenmishandeling !

De laatste tijd is er een zorgwekkende toename van het aantal vermiste of expres mishandelde huisdieren in de gemeente Essen. Affiches met 'vermist', posts op sociale media, zoektochten naar geliefde gezinsleden zie je overal opduiken.

HONDEN

De afgelopen dagen zijn er honden in illegale (vossen)klemmen gelopen. Resultaat: 1 dode hond en 1 zwaar gewonde. Is de volgende misschien een kind? Rattenvergif, gebakken spons, vleesballen met nagels in...De schade die zulke objecten aanrichten is wraakroepend en dierenmishandeling. Maar ook loslopende honden zorgen voor wrevel. Diefstal van geliefde viervoeters, teveel om op te noemen...

KATTEN

Katten durven wel eens verloren te lopen of het slachtoffer te worden van een aanrijding. Echter in het gebied Wildert-bos stijgt het vermoeden dat er kwaad opzet in het spel is. Laat iemand deze expres verdwijnen? Worden ze vergiftigd? Door jagers gedood?

Er zijn gevallen bekend waarbij inwoners stelselmatig vergif strooien (Eksterlaan), stroppen plaatsen (Boterpotlaan - Bosbessenlaan - Vogelkerslaan - Zonnedauwlaan), of vangbakken geplaatst en de kat overgoten met frietvet (Patrijzenlaan). Dierenasiel Canina heeft zelfs katten opgevangen die beschoten waren etc..., wat allemaal indruist tegen de Wet op Dierenmishandeling (°14/08/1986).

Met deze petitie willen wij de gemeente vragen om dringend werk te maken van een actieplan voor dierenwelzijn waarbij buurtbewoners, de gemeente en de PolitieZone Grens gericht samenwerken om gevonden (dode) dieren te identificeren én dierenbeulen op te sporen, hard aan te pakken & te vervolgen.

In oktober 2017 beloofde de gemeente een chiplezer aan te kopen. Tot op heden blijft het onduidelijk of deze er is. Het huidige beleid voorziet géén identificatie door een foto te nemen of chipnummer op te zoeken. Een gevonden dier dat overleden is, wordt zonder pardon begraven of vernietigd.  Gevonden beestjes kunnen dus niet worden herkend en jammer genoeg blijven ongeruste baasjes zo in onzekerheid zitten.

Ik citeer uit een e-mail van de dienst Milieu: "Wegens te arbeidsintensief gaan we hier niet mee starten, wij hebben nl. een zeer uitgebreid, uiteenlopend takenpakket waardoor dit er niet meer bij past. Bovendien is hier ook niet echt vraag naar".

Wij willen dat Dierenwelzijn voor het nieuw verkozen gemeentebestuur een prioriteit moet worden én blijven.

Teken daarom deze petitie zodat we dierenmishandeling kunnen stoppen en onze beestjes veilig kunnen rondlopen !!!