Manifest PLEK Mutsaard

Manifest PLEK
Pleidooi voor meer Campus, een werkplek voor architecten in de stad.
Een initiatief van de studenten Ontwerpwetenschappen – Universiteit Antwerpen

Een manifest PLEKgebrek
Het wordt tijd dat de studenten van Ontwerpwetenschappen hun stem laten horen! Elk van ons heeft al ervaren dat er een duidelijk plaatsgebrek is in onze richting, iets wat door het succes van de faculteit en het stijgende aantal inschrijvingen, enkel schrijnender wordt. Ontwerpen houdt een tweeledig leertraject in, één van denken en één van doen. Waar dat eerste niet plaatsgebonden moet zijn, is dat tweede het wel. Het ligt in de natuur van ontwerpwetenschappen om te produceren, te ver-uiterlijken, te bouwen en te experimenteren. Maquettes, tekeningen, werkschetsen en hands-on mock-ups op schaal; het is onze manier van onderzoeken, denken en ontdekken! En dat vraagt om een plek. Een PLEK om te denken. Een PLEK om te leren. Een PLEK om te DOEN. Helaas worden wij door het raamwerk dat de universiteit ons biedt in ons werk en leren beperkt.

Gezocht : werkplek
Het is een constant zoeken naar werkplek. Dit is een probleem dat zich in de verschillende jaren op verschillende niveaus merkbaar maakt, wat heel statelijk is voor een faculteit die (interieur) architectuur herbergt. Zo hebben de tweedejaars een hele week aan grote maquettes gewerkt, een opdracht die inzicht geeft in het gebouw, het bouwproces, het verbeelden van architectuur. De output hiervan is een loutere foto in het archief.De maquettes dienen binnen de week vernietigd te worden uit plaatsgebrek. Het zou de opleiding ten goede komen als deze maquettes ook voor een korte tijd een plek zouden hebben waar over de opdracht met anderen gereflecteerd kan worden. Of tentoongesteld. Leren is immers uitwisselen. Daarnaast zijn er masterstudio’s die geen vaste plek hebben om te werken. Elke student moet tegen de eindjury erover nadenken of hij/zij zijn maquette op school of thuis begint, waarbij veel te vaak voor de thuis optie gekozen wordt. De feedback van projectweken, waarbij in groep in de ateliers wordt gewerkt, is doorgaans positief. Dit toont dat studenten graag samenwerken en dit ook kunnen. Maar dit werkt alleen als er hiervoor ruimte gemaakt wordt. Terwijl deze samenwerking niet alleen wenselijk is tijdens projectweken, maar zeker ook in de periode voor de eindjury – eind- en werkmaquettes verdwijnen vaak doordat andere studenten op eigen initiatief beginnen plek te maken om te werken. Dit heeft tot gevolg dat het voor de studenten niet mogelijk is om over een langere periode van tijd een werkplek te hebben waar materialen en tekeningen achter gelaten kunnen worden.

Pleidooi voor PLEK, meer campus
Onze Campus is te klein. Een jammere zaak. De Campus, letterlijk “open veld” een platform zijn waar kennis verzameld en gedeeld wordt. Het is een plek van onderzoek en uitwisseling, waar synergieen elkaar vinden, nieuwe concepten ontstaan en getest kunnen worden. Het is de common ground van studenten en professoren, het hart van een universiteit, een plek die drempelloos gedeeld wordt.  Met ons Manifest PLEK willen wij de Universiteit Antwerpen aan één van hun fundamentele functies herinneren: het op-leiden en vormen van studenten binnen een open werkveld.. Een universiteit is en blijft een labo, een plek waarbinnen onderzoek en experimenteren gestimuleerd wordt, en die aldus naargelang de richting specifiek ingevuld en vormgegeven wordt. Zonder werkplek geen draagvlak.

Student, docent, management : Engageer U !
De Universiteit Antwerpen heeft veel gemotiveerde en geëngageerde studenten die zich hier thuis voelen, graag willen leren, ontdekken en bijdragen, maar door de gebrekkige infrastructuur wordt ons potentieel niet tot het uiterste gedreven. Wij weten dat om een universiteit te laten draaien het veel moeite en geld kost, maar laat ons alstublieft niet vergeten waar dat  wij actief meebouwen aan de Universiteit, en dat ook onze stem telt. Wij vragen Studenten, Docenten, Decaan, en Rector om allen, gezamenlijk rond de tafel te gaan, om gehoor te geven aan onze stem, aan onze vraag naar meer werkPLEK. Laat ons samen-werken aan een oplossing voor manifeste PLEKgebrek, laat ons samen de Universiteit Antwerpen verder vorm geven op zo’n manier dat DENKEN en DOEN terug van individuele studentenkamer naar gemeenschappelijke Campus kan verplaatsen.

Uitkijkend naar verdere dialoog,

De Studenten Ontwerpwetenschappen