“ Meer dan 1000 onopgeloste moorden schreeuwen om een oplossing"

• DD0C9D51-4207-4BE2-AD24-8AFA9FC27104.jpeg

Joel Bastiaens (23) zat op de opleiding Internationale Groothandel en ging stage lopen in Brazilië daar leerde hij Sandra kennen die in scheiding lag.

Joel is op 28 februari 2010, samen met zijn Braziliaanse vriendin , in Brazilië vermoord door een huurmoordenaar. Vermoedelijk is de ex-man van Sandra de opdrachtgever. Op 1 maart zou een rechtszaak zijn om de financiële afhandeling van de scheiding.

De familie is nauwelijks geholpen door buitenlandse zaken . De ouders van Joel zijn met John van den Heuvel naar Brazilië geweest en hebben daar met rechercheurs, rechter etc, gesproken. Na het bezoek met John werd het onderzoek weer opgepakt, maar na een jaar werd het weer gestopt omdat het onderzoeksteam teruggeroepen werd naar Rio voor de WK.

Vorig  jaar is Frans Nederstigt, een Nederlandse advocaat met een kantoor in Rio, ingeschakeld en hij heeft het politiedossier boven water gekregen en een klacht ingediend bij de Interamerikaanse Commissie voor de Rechten van de mens.

De moord is nog steeds niet opgelost

In het buitenland worden regelmatig Nederlandse burgers vermoord . Vanwege diplomatiek betrekkingen onderzoekt de Nederlandse overheid deze moorden ( bijna)  niet

Aan; Premier Mark Rutte

Aan; het Ministerie van Veiligheid en Justitie,

Minister Ferdinand Grapperhaus

Minister Sander Dekker

Aan; de voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib

“Wij , burgers van Nederland , zijn enorm opgelucht met de ontknoping in het onderzoek naar de moord op Nicky Verstappen. Dat is te danken aan de enorme inzet van politie en justitie. Maar wij vinden dat al de andere meer dan duizend onopgeloste moorden en coldcases dezelfde inzet verdienen.

Ook realiseren we ons dat meer dan duizend daders in ons land vrij rondlopen en zij kunnen ieder moment weer toeslaan. Dat geeft ons al die jaren een gevoel van angst en onrechtvaardigheid.
Onze dode geliefden kunnen niet meer navertellen wat zij voelden toen zij in die laatste minuten voor zij stierven hun moordenaar soms recht in de ogen keken. Wij, meer dan 1000 families, huiveren bij de gedachte dat wij overal de moordenaar van onze geliefden kunnen passeren.

Het is een taak van de overheid verantwoording te nemen om er alles aan te doen om moordenaars niet langer vrij te laten rondlopen. De overheid mag nabestaanden niet in de kou laten staan.

Voor ons is het de omgekeerde wereld als moordenaars zich veilig wanen omdat er geen inzet is om achter hen aan te gaan. Tegelijkertijd ervaren de nabestaanden en burgers onveiligheid vanwege een falende bescherming door de overheid.
Bovendien mag het toch geen verschil uitmaken in welke regio een slachtoffer sterft? Waarom is er in Noord-Nederland maar één rechercheur voor coldcase-zaken terwijl in Oost-Nederland tien rechercheurs worden ingezet. Dit is rechtsongelijkheid.

Wij vragen een krachtiger en overtuigende aanpak van de meer dan duizend moordzaken en meer goed uitgeruste politieteams en activistische officieren van Justitie. Nabestaanden schreeuwen om veiligheid én een eerlijke kans op een antwoord op de vraag wie hun geliefde vermoordde. Dan kan het leven verder.”

Deze petitie is gestart door een dochter van een vader die zijn leven verloor tijdens het uitlaten van zijn hondje. De dader loopt nog steeds vrij rond. De petitie wordt overhandigd aan bovenstaande personen