Milagro Sala bevrijding

Argentinië – 2016

Arbitraire arrestatie van de verantwoordelijke van de sociale beweging Tupac Amaru, Milagro Sala

Sinds 16 januari 2016 wordt Milagro Sala, Argentijn en lid van Parlasur, gevangen gehouden voor er enige vorm van proces is geweest en zonder rekening te houden met zijn parlementaire immuniteit.

Deze illegale en willekeurige detentie houdt aan, ondanks het verzoek tot vrijlating van Amnesty International, de VN, de Europese parlementsleden en het maatschappelijk middenveld. Deze zaak is karakteristiek voor een hervormingsbeweging die rechtvaardigheid, respect voor mensenrechten en sociale ontwikkeling in Argentinië nastreeft.

Het is voor deze reden dat een groep van van Belgen en intal, het collectief “Juntos” (wat samen betekent), jullie voorstelt om deel te nemen aan een petitie om de Belgische verkozenen te mobiliseren zodat ze de Argentijnse regering vragen de nationale wetgeving en de mensenrechten in acht te nemen zodat er een ontwikkeling komt in deze trieste zaak.

Aan de Belgische en Europese autoriteiten

1. om te informeren over de willekeurige detentie van mevrouw Milagro Sala die in het bijzonder veroordeeld wordt door de VN-werkgroep inzake willekeurige detentie, de OAS via de stem van zijn secretaris-generaal, Luis Almagro, Amnesty International en het Europees Parlement.

2. Om bij de Argentijnse autoriteiten erop aan te dringen het respect voor en de bevordering van democratische vrijheden in het land te waarborgen.

Ter gelegenheid van het officiële bezoek van president Macri in Brussel op 4 juli 2016, wordt er gevraagd :

Aan de Argentijnse autoriteiten

1. om de willekeurige detentie van mevrouw Milagro Sala stop te zetten zodat de parlementaire immuniteit, het vermoeden van onschuld en de rechten van de verdediging in acht worden genomen.

2. om er alles aan te doen zodat de democratische vrijheden gerespecteerd en gepromoot worden in het land.

Beschrijving van de context

Als gevolg van de sociale beweging van de werklozen "piqueteros" werd de   organisatie Túpac Amaru opgericht op initiatief van de sociale activiste Milagro Sala in 2001, op het hoogtepunt van de crisis in Argentinië. Het primaire doel van de organisatie is het redden van de kinderen van het noordwesten aan de ondervoeding die dreigt nadat de distributie van melk en voedsel dreigt duurder te worden. Tupac Amaru creëerde vervolgens coöperaties op het gebied van gezondheidsvoorlichting en bouw, onder andere met 1500 sociale woningen, culturele centra en een radiostation. Meer dan 70.000 leden en ongeveer 4.500 werknemers zijn betrokken bij hun coöperaties, aanwezig in vijftien van de drieëntwintig provincies van Argentinië.

Gefinancierd door subsidies van het ministerie van Openbare Werken en het Ministerie van Sociale Zaken onder de regering Kirchner (2003-2015), wordt de Tupac Amaru vandaag bedreigd, naar aanleiding van de brutale neoliberale ommekeer sinds de verkiezingen van 2015 waar Maurico Macri verkozen werd tot president. Gezien de onzekerheid over hun toekomst, kampeerden de leden van Tupac vanaf december 2015 voor het paleis van de gouverneur van Jujuy om te vragen om ontvangen en geïnformeerd te worden in verband met subsidiëring van projecten.

Als vergelding, heeft de provinciale gouverneur het hoofd van de beweging gearresteerd. Zo wordt sinds 16 januari 2016 Milagro Sala, Argentijns lid van Parlasur (vergelijkbaar met het Europees Parlement maar dan voor de Mercosur-landen) gevangen gehouden in de vrouwengevangenis van Jujuy, zonder enige vorm van proces, onafhankelijk van de parlementaire immuniteit en ondanks verzoeken om vrijlating van Amnesty International, de VN, het Europees Parlement, vele verenigingen die opkomen voor de mensenrechten, intellectuelen en vele maatschappelijke bewegingen in Argentinië en de wereld.

Om deze reden hebben er Belgische inwoners ( Argentijnen, Latino's, Belgen...) beslist om het collectief “Junto” op te starten die als doel heeft de publieke opinie in België te sensibiliseren over deze zorgwekkende evolutie in Argentinië.

Om verder te gaan: