Mogelijkheid terugvorderen geld door banken bij oplichting

Petitie: mogelijkheid terugvorderen geld door banken in geval van oplichting.

Oplichting is een vorm van bedrog, een misdrijf waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen.

Op dit moment is er niet veel wat je kunt doen wanneer je bent opgelicht. De politie geeft met name tips over hoe je het kan voorkomen, maar zelfs met deze tips in acht genomen kan het de besten overkomen. Wanneer je bent opgelicht wordt je aanbevolen aangifte te doen bij de politie, de kans dat je je geld terugziet is echter zeer klein. Volgens het CBS is het percentage koop- en verkoopfraude via cybercrime in 2015 4,2% per 100 inwoners (met een stijgende lijn over de laatste jaren). Deze vorm van criminaliteit moet worden tegen gegaan en naar mijns inzien kan dat door banken de bevoegdheid te geven geld terug te vorderen na een transactie, indien het slachtoffer kan aantonen dat het om oplichting gaat en daarbij ook bewijs van aangifte heeft. Hierdoor wordt oplichting minder interessant voor criminelen en zal het hopelijk minder voorkomen.

Het streven is om met deze petitie 40.000 handtekening binnen te halen, zodat dit topic op de agenda van de 2e kamer komt te staan.

Bedankt voor uw hulp!