Sparta, wij willen dat Bertha blijft!

Het bestuur van Sparta heeft besloten dat het beter is wanneer Bertha stopt met haar grote passie; peutergym

Nu willen wij handtekeningen verzamelen om zo het bestuur aan te geven dat dit de verkeerde beslissing is!

Bertha Hoeve-Smit (70) werd drie jaar geleden nog op handen gedragen door gymnastiekvereniging Sparta in Ermelo. Ze kreeg zelfs een KNGU erespeld voor 25 jaar inzet voor de destijds jubilerende vereniging. Twee weken geleden is ze aan de kant gezet. Het ene uurtje wat ze nog vol overgave deed, was de ouder-kind gym op maandagmorgen, maar dat ‘ kindje’ is haar nu afgenomen.

Vanmorgen zijn de (groot-)ouders hierover geïnformeerd door voorzitter Hans de Haan. ,,Als bestuur van Sparta zijn we verantwoordelijk voor de kwaliteit en de veiligheid van de lessen en voor de gezondheid en veiligheid van de trainster. Daarnaast zijn we tot de conclusie gekomen dat er een aantal dingen moeten veranderen. Met name rondom turnen is de kwaliteit bij Sparta achteruit gegaan. Bertha is 70 en dat lijkt ons een mooi moment om te stoppen. We zijn Bertha overigens enorm dankbaar voor wat zij voor Sparta heeft gedaan. Het is een gedwongen afscheid en dat is nooit leuk.” Met de boodschap van het bestuur is abrupt een einde gekomen aan een 27-jarige relatie die Hoeve met Sparta Ermelo heeft. ,,Ik was al aan het afbouwen, hoor,” vertelt ze nog altijd geschokt. Ze was al gestopt met turnlessen te geven. ,,Ik heb de jonge meiden de afgelopen jaren geholpen bij de opleiding en ik moet hen natuurlijk ook uren geven om ervaring op te doen. Dat snap ik. Maar de Ouder&Kind gym, die ik vijftien jaar geleden overgenomen heb van Fieneke ten Napel, valt hier volgens mij volledig buiten. Dat uurtje loopt goed en dat hoef je niet in een nieuw structuurplan te gooien.”

Schoonheidsprijs

Hoeve schetst het beeld van dit gymuurtje voor de allerkleinsten. ,,Er is zo’n gemoedelijke sfeer en kinderen komen heel spontaan naar me toe.” Ouders, die na de mededeling vanmorgen de media hebben opgezocht, zijn boos. ,,Bertha doet het met zoveel liefde. Wij begrijpen niet waarom deze beslissing genomen is en waarom dit hals over kop moet plaatsvinden.” Zo’n twintig kinderen en hun ouders maken deel uit van deze groep waarbij het onderlinge contact net zo belangrijk is als de gymles. ,,En Bertha kent de groep door en door. Wat kunnen we doen om deze beslissing terug te draaien?” Volgens De Haan is de beslissing onomkeerbaar. ,,Het bestuur is op zoek naar een vakkundige, nieuwe leidinggevende voor deze groep. Wij spannen ons in om dit de komende maand te realiseren.” De Haan meldt dat de manier waarop dit afscheid is gebracht geen schoonheidsprijs verdient. ,,Dat hadden we wellicht wat subtieler kunnen doen, maar het is zoals het is.”

Waardering

Er wordt nog nagedacht over hoe Sparta haar waardering kan uiten voor alle jaren dat Bertha Hoeve zich onvoorwaardelijk heeft ingezet voor de vereniging. Sparta heeft ook ideeën hoe zij verbonden kan blijven aan de club. Hier wil de trainster op dit moment niks van weten. ,,En denk je dat ik zit te wachten op een afscheidsfeest? Nee, ik wil veel liever nog even mijn uurtje op maandagmorgen houden.” Deze maatregel staat ook in schril contrast met de slogan die de gemeente Ermelo momenteel hoog in het vaandel heeft: Iedereen een plek in deze samenleving. ,,Ik ben weliswaar 70, maar nog heel gezond. Ik begrijp dan ook niet waarom Sparta deze keuze maakt. Men zegt dat het gaat om zwaarwegende bestuurlijke redenen,” aldus de gekwetste Hoeve.