tegen de omzendbrief betreffende de verplichte domiciliëring voor sofaslapers

Deze circulaire is totaal ongeschikt voor daklozen die tijdelijk onderdak hebben gevonden bij een vriend (sofaslapers) of die in een instelling verblijven. Na 3 maanden neemt de politie het over en als je er na in totaal 6 maanden nog steeds zit, word je automatisch ingeschreven als inwoner, uiteraard met samenwonend statuut, gedeelde schulden, enz.

Ze werd opgesteld zonder enig overleg met de betrokken personen, of zelfs met de daklozensector of de verenigingen die mensen ondersteunen in hun inspanningen.

Dit document is ondoorgrondelijk en totaal absurd, het strookt niet met de realiteit, zoals de verplichte domiciliëring in een ziekenhuis na een korte periode, wat geen enkele zin heeft, aangezien een ziekenhuis per definitie een transitplaats is. Als de persoon automatisch wordt opgenomen in zo'n plaats, brengt dit grote complicaties met zich mee bij ontslag en min of meer veel administratief werk, wat vooral zinloos is voor deze instellingen.

Deze circulaire moet worden ingetrokken en als het nodig is om er een uit te vaardigen, moeten de betrokken mensen en hun vertegenwoordigers worden geraadpleegd om de realiteit van mensen terug te brengen in het opstellen van dergelijke documenten.

Deze petitie zal verstuurd worden naar mevrouw Annelies Verlinden, federaal minister van Binnenlandse Zaken, en mevrouw Karine Lalieux, federaal minister van Armoedebestrijding, die beiden de omzendbrief hebben opgesteld en medeondertekend.

www.frontsdf.be

Gemeenschappelijke Daklozen Front    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Gemeenschappelijke Daklozen Front om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...