verkeersbesluit 65224, gemeente Baarn

Geacht college,

Middels het ondertekenen van deze petitie maak ik bezwaar tegen het verkeersbesluit nr. 65224, d.d. 7 november 2017 aangaande het wijzigen van het parkeerregime in de professorenbuurt en omgeving.

Ik maak hiertegen om de volgende redenen bezwaar:

1. Bezwaar over de totstandkoming van het besluit
In de overweging ten aanzien van het besluit meldt u dat volgens de buurtbewoners verkeerstechnische problemen ontstaan bij het vegen van de kolken. Het verzoek dit parkeerregime aan te passen zou dan ook afkomstig zijn van de bewoners. Het betreft hier een zeer kleine groep bewoners van een wijk met +/- 1.950 inwoners die zich om eigen redenen hard maakt een wijziging in het huidige parkeerregime door te drukken.

De Baarnse Adviescommissie Verkeer, het orgaan dat u heeft geadviseerd dit verkeersbesluit door te voeren, heeft verzuimd alle bewoners, of minimaal een representatieve afspiegeling van de bewoners hierover te raadplegen maar is daarentegen afgegaan op een kleine groep die dit als speerpunt heeft eigen gemaakt.

Het is met andere woorden slechts een kleine groep die de vraag heeft gesteld, terwijl de grote middengroep, die het prima vindt zoals het nu is, niet gehoord of meegenomen is in het tot stand komen van het besluit.

2. Bezwaar tegen een omzetting naar een vaste parkeerzijde
Ik maak bezwaar tegen het besluit om het parkeerregime in mijn straat om te zetten naar een vaste parkeerzijde wat resulteert in een onevenredige parkeerdruk ten opzichte van mij, mijn buren of mijn overburen. Een groot aantal bewoners heeft volgens het nieuwe verkeersbesluit vanaf 15 januari 2018 permanent auto’s voor hun raam geparkeerd staan waar de bewoners aan de overzijde verrijkt worden met een continue vrij uitzicht over de straat. Het zicht naar buiten wordt met de uitvoer van dit verkeersbesluit voor de ‘gedupeerde’ kant van de straat permanent belemmerd. U verminderd hiermee in niet geringe mate het woongenot van vele buurtbewoners.

Conclusie
Als bewoner van een straat die geen hinder ondervindt zoals gesteld in uw motivering zou ik graag zien dat de specifieke pijnpunten, welke ten grondslag liggen om tot dit nieuwe verkeersbesluit te komen, opnieuw worden beoordeeld en waar nodig enkel op de betrokken locatie(s) te verbeteren. Nu wordt ogenschijnlijk voor een complete wijk het parkeerregime gewijzigd terwijl de knelpunten hooguit voor een handvol bewoners geldt. Om tot een goed en evenwichtig besluit te komen verzoek ik u dan ook de bewoners, of zoals benoemd in het bezwaar een representatieve afspiegeling van de bewoners, bij het vormen van een juist advies aan uw college te betrekken zodat geen “oplossingen” voor straten worden aangedragen waar geen hinder/last is.

Hoogachtend,