Wertheimpark

Beste buurtbewoners.

Het Stadsdeel Centrum in Amsterdam heeft plannen met het Wertheimpark (zie www.centrum.amsterdam.nl/wertheimpark), waarover velen van ons zich zorgen maken. In deze petitie staan de belangrijkste bezwaren.

LET WEL: WE ZIJN EEN BEETJE LAAT. REACTIES MOETEN OP 15 AUGUSTUS BINNEN ZIJN!

PETITIE AAN STADSDEEL CENTRUM IN AMSTERDAM

Bewoners van de straten die grenzen aan het Wertheimpark verklaren zich hierbij tegen de plannen van het Stadsdeel Centrum om een deel van de Plantage Middenlaan bij het park te betrekken.

Belangrijkste redenen zijn:

1) aantasting van het historische karakter van zowel het park (het oudste van Amsterdam) als van de nog eeuwen oudere Plantage Middenlaan.

2) aantasting van wat nog rest aan bedrijvigheid in de buurt. De aan- en afvoerroutes van de winkels in de Muiderstraat, van boekengroothandel Erasmus aan de Nieuwe Herengracht en niet te vergeten van de Hortus en aanpalende instituten aan de Plantage Middenlaan worden afgekneld. Dat brengt hun bedrijfsvoering in gevaar. Nadat een aantal jaren geleden de belangrijke route via de rotonde aan het Mr. Visserplein werd afgesloten, zou nu het stuk Plantage Middenlaan tussen Wertheimpark en Hortus worden afgesloten. Goederenvervoer wordt hierdoor schier onmogelijk.

Er zijn nog veel andere bezwaren tegen het plan. Zo zouden door de verplaatsing van het hek van het Wertheimpark richting Hortus, niet alleen de lantaarnpalen aan deze zijde van de Plantage Middenlaan maar ook de dikke stalen constructies waaraan de tramleidingen hangen, in het park komen te staan. Ook ontstaan gevaarlijke situaties voor voetgangers, doordat de stoep in de plannen verdwijnt en voetgangers, zowel vanuit het park als op doorgaande routes, plots op een fietspad belanden.

Wij verzoeken u de plannen in te trekken.

Wim Frische/Frits van Veen    Neem contact op met de schrijver van de petitie