Behoud het Oranjehotel

De gevangenis in Scheveningen werd in de oorlog Oranjehotel genoemd, omdat er veel verzetsmensen terecht kwamen. Meer dan tweehonderd van hen werden gefusilleerd op de nabijgelegen Waalsdorpervlakte. De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie wil de gevangenis nu gaan sluiten, ondanks een toezegging van de minister van Justitie in 2009 dat het Poortje, de Dodencel en de Gedenkplaat bewaard zouden blijven. De minister sprak toen van de "materialisering van gebeurtenissen die wij niet mogen vergeten".

Het Oranjehotel is onderdeel van ons historisch erfgoed. Wij danken onze vrijheid vaan de mensen die hier werden opgesloten en hun laatste uren doorbrachten. Het minste wat wij kunnen doen is ons in te spannen om het Oranjehotel te behouden. Een permanente reminder dat vrijheid steeds weer opnieuw bevochten dient te worden -- en dat we nooit mogen versagen.

Met het tekenen van deze petitie moedigt u iedereen aan om het historische deel van het Oranjehotel voor komende generaties te behouden.

Zie ook:

Vul het onderstaande formulier in om deze petitie te tekenen die is aangemaakt door Hans Anker. Alle informatie die je opgeeft op dit formulier zal door de maker van de petitie te zien zijn.