Behoud van regio gebonden telefonie op de huisartsenpost

De huisartsenposten krijgen het steeds drukker. In Amsterdam wil het management van de SHDA een centraal callcenter inrichten zodat er vaker een huisarts op de achtergrond kan zijn en er meer triagisten kunnen worden aangenomen. Een groot nadeel van dit besluit is dat de zorg over teveel schijven gaat, waardoor er risico's zijn in de overdracht. Ook zullen de huisartsen, assistentes en chauffeurs minder plezier hebben in hun werk omdat er minder samengewerkt wordt, hij/zij zich een klein radartje in een machine voelt en het werk eentoniger is. Deze vorm van schaalvergroting staat ver van de huisartsgeneeskunde.

Liever wordt er gezocht naar andere oplossingen zoals efficiëntere triage en meer inzetten van de huisartsen bij de telefonie.  Elke huisartsenpost in Amsterdam is verantwoordelijk voor hoe de patiënten geholpen worden. Laat de assistentes, chauffeurs en huisartsen onder leiding van een inhoudelijk goede leidinggevende zelf de zorg vorm geven op de post en laat de SHDA de organisatie doen van alle regelgeving. Zo kan er weer teruggegaan worden naar regiogebonden telefonie.

Als u er ook zo over denkt, teken dan deze petitie.

Martine Samsom en Mirjam van Rooijen, huisartsen