Kleinschalige honden- en kattenfok mag niet aan banden!


Gast

#126

2014-12-13 00:36

Je moet het kind niet met het waswater wegspoelen.

Gast

#127

2014-12-13 00:55

Succes! Jammer dat mensen zonder honden of katten e.a. ervaring dit soort wetten kan maken, zonder zich eerst te informeren... Ook jammer dat er pas gereageerd kan worden nadát er een wet is.

Gast

#128

2014-12-13 12:17

Deze nieuwe regel en wetgeving geeft de broodfok alle ruimte.Daar is absoluut geen controle over. Hoezo wil de regering dat er meer gezonde rashonden er zijn!? De meeste aandoeningen komen voor uit de handel en niet door de met zorg gefokte puppen van een hobbyfokker!!!

Gast

#129

2014-12-13 12:22

Juist liefhebbers zullen heel goed omgaan met hun dieren. Huisdieren moeten van jongs af aan opgroeien tussen die mensen, niet in een soort stal, want je wil evenwichtige, tamme huisdieren. Ook de ouders van deze dieren zullen huisdieren zijn, die gesteld zijn op de omgang met de mens. Natuurlijk moeten er wel eisen worden gesteld die inteelt en het fokken van ongezonde lichaamskenmerken aan banden legt, en de inteelt van erfelijke ziektes voorkomt. Daar zijn de hobbyfokkers ook echt voor in. Grotere bedrijven zullen genetisch en fenotypisch onderzoek naar overerfbare aandoeningen als een kostenpost zien, terwijl hobbyfokkers daar met meer liefde mee om zullen gaan.

Gast

#130

2014-12-13 12:27

Dit is weer een voorbeeld van onnadenkende overbemoeizucht van de Nederlandse overheid! Dit is niet de juiste manier!

Gast

#131

2014-12-13 15:46

De regering werkt op deze manier de broodfok in de hand. Juist op kleinschalig fokken mag geen stempel staan. Dat zijn de liefhebbers die echt hun best doen hun ras goed op peil te houden. Dan nog de verplichte scholing. Kynologenclubs hebben goede cursussen KK1 en KK2, waarin de hele voorplanting, anatomie en rassenkennis naar voren komt, waarom deze niet erkennen. De cursus die de overheid verplicht, heeft in principe de zelfde inhoud als KK1, (heb hem zelf gevolgd en weet waar ik over praat)

Gast

#132

2014-12-13 20:43

Broodfok moet stoppen

Gast

#133

2014-12-13 22:04

laten de regering nu eerst eens de broodfokkers aanpakken en niet de hobby fokker. Die veel, tijd en energie steekt om een zo gezond mogelijke dier te fokken.

Gast

#134

2014-12-14 08:05

Ze moeten juist de grote brood fokkers aan pakken en niet de mensen die op een normale en gezonde manier fokken .


Gast

#135

2014-12-14 08:06

Ze moeten juist de grote brood fokkers aan pakken niet de kleine die 1 of 2x in het leven van een dier een nestje fokken met alle zorgen en liefde die ze nodig hebben

Gast

#136 Re: Re:

2014-12-14 10:26

#90: - Re:  

 Ik ben hobbykattenfokker en heb niets met honden. Heb de proefles van de LOI ook gelezen, maar die is volgens mij nog niet aangepast. In Barneveld duurt de opleiding 3 maanden, bij de LOI 16 


Gast

#137

2014-12-14 19:06

Goed initiatief. Mensen die zeer gedreven met hun hobby bezig zijn, en slechts 1-3 honden houden fokken echt niet ieder jaar een nestje. De kosten zijn hoog, en het is puur hobby. We stellen hoge eisen aan onze honden, ze worden getest op erfelijke aandoeningen, halen de benodigde kwalificaties, kortom er wordt geen winst gemaakt op het fokken van een nestje. Onze honden wonen als huisdier bij ons in huis en niet in hokken of kennels. Wij hanteren het principe van liefhebbers voor liefhebbers van een ras. Onze rasverenigingen behartigen onze belangen en wij houden ons aan de fokreglementen van onze rasvereniging.

Gast

#138

2014-12-14 22:54

Mijn moeder steekt veel tijd en liefde in hobby. Ik hoop dat mijn moeder en alle anderen fatsoenlijke fokkers hun hobby mogen blijven behouden en dat de broodfokkers snel worden gestopt.

Gast

#139

2014-12-15 00:07

Dit is een verkeerde maatregel en werkt broodfok in de hand nog meer pupjes worden niet ingeënt Nederland en België via de kofferbak naar binnen gesmokkeld . De pakkans van deze dierenbeulen is veel te laag dus gaat dit gewoon door en blijft de rashond ziek omdat deze maatregelen slecht zijn juist de mensen die letten op gezondheid wordt dit onmogelijk gemaakt.

Gast

#140

2014-12-15 07:40

Het alleen recht geven aan grote fokkers en dus ook broodfokkers zal niet bij brengen aan het behoud van het ras. Natuurlijk mag er streng gekeken worden naar de regelens m.b.t. het fokken maar neem daarbij dan ook de adviezen aan van de verschillende rasverenigingen daarin.

Gast

#141

2014-12-15 09:44

Een goede cursus om meer kennis en regelgeving te krijgen juich ik toe! Maar dan toegespitst op de doelgroep van kleinschalige hobbyfokkers. Deze opleiding kan niet dezelfde zijn als die van asielhouders of dierenwinkels

Gast

#142

2014-12-15 10:31

Goede zaak !

Gast

#143

2014-12-15 10:36

Een slechte zaak ALS Dit door gaat. Brood fokkers gaat het om het geld. Hobby fokkers Niet. Die houden van hun raskatten.

Gast

#144

2014-12-15 11:38

broodfokkers slaan hun slag nu helemaal,wel hobbyisten verplichten tot inzage dat zei hun dieren testen om de erfelijke afwijkingen te laten stoppen.ik noem deze nieuwe regeling geld bundelen en anders niks.


Gast

#145

2014-12-15 12:01

Hoeveel "wildfokkerij" wil je creeren?

Gast

#146

2014-12-15 12:09

Laat ze wat aan de broodfok doen en laat ons hobbyfokkers met rust!!

Gast

#147

2014-12-15 12:23

ze moeten ons niet pakken maar de brood fokkers

ze ondnemen ons onze hobby's


Gast

#148 Re:

2014-12-15 17:32

#144: -  

 elke goede fokker let op de gezondheid van hun fokdieren.

heb zelf te maken gehad met een erfelijk geval van HCM heb toen als de mieter me kater laten castreren om zo die lijn uit me eigen fok te stoppen.


Gast

#149

2014-12-15 19:28

mensen die va 2015 gaan fokken zou je een nieuwe regel kunnen geven,mensen die al jjaren hobbymatig bezig zijn meot je met rust laten.de rvo wil alles in kaart krijgen en natuurlijk een goed plan,eis dan dat fokkers geen leiders kunnen fokken met hun katten dan hoef je over een paar jaar geen regels te stellen.laat inspecteurs naar catterys gaan en dat zei hun testbewijzen tonen,heel redelijk want alleen een kat op felv en fiv testen is geen geteste kat,laat mensen verplicht de dna testen uit voeren bij een labarotorium en laat de rvo daar inzage in hebben,dragers in 3 jaar tijd weg fokken en lijders sluiten,bij stamboomaanvragen fokkers eerst hun testbewijs laten tonen,en zo kom je in een korte tijd heel ver en zal ras gezonder worden,neem ook de patella luxatie mee,is er een gradaties aanwezig dan castreren die hap.dit zijn pas regels.de RVO kan fokkers een handleiding geven en een soort huishoudelijk regelement hanteren zoals rasverenigingen ook doen.

 


Gast

#150

2014-12-17 07:28

te gek voor woorde pak de broodfok aan een of 2 nestjes per jaar krijgen de pups alle aandacht die ze missen bij grote fokkers