Kleinschalige honden- en kattenfok mag niet aan banden!


Gast

#51

2014-12-11 08:46

Juist kleinschalige 'hobby' fokkers zijn het meest begaan met hun dieren. De voorgestelde wetgeving maakt het voor hen veel te moeilijk.

Gast

#52

2014-12-11 08:51

Juist de kleine fokkers zorgen dat de goede lijnen bewaard blijven en er niet "doorgefokt"wordt.
een hobbyfokster

#53 richtsnoer van 20 moet blijven voor hobbyfok

2014-12-11 08:52

Het zou al schelen als het richtsnoer van <20 gewoon bleef bestaan voor de hobbyfokkers. Halveer het desnoods als het moet, maar de hobbyfokkers zullen op deze wijze grotendeels gaan stoppen. De broodfokkers lachen zich een bult en gaan onverminderlijk door. Mensen gaan een groter aanbod van broodfokkers krijgen. Het schiet z'n doel voorbij.

 

Ik begrijp echt dat een cursus een toegevoegde waarde heeft, maar met stages etc dat is voor werkende mensen die hun cattery ernaast hebben als hobby gewoon niet haalbaar. Dat zijn mensen met het hart oip de juiste plaats die incidenteel gewoon hun vakantiedagen opnemen als ze een nestje verwachten of hebben en daar hun vakantiedagen aan besteden grotendeels. Waarom moet dat ondergeschoffeld worden?

 

Broodfokkers worden niet tegen gehouden zo. Laat het richtsnoer <20 bestaan om onderscheit te maken tussen hobbyfokker of bedrijfsmatig fokker. Laat de rasverenigingen verplicht zijn een jaarlijks overzicht af te geven van de aangevraagde stambomen per persoon/cattery en jullie hebben je controlepunt compleet om te zien of iemand wel/niet aan het richtsnoer voldoet.


Gast

#54

2014-12-11 09:05

Laat deze fokkers hun goede werk gewoon doen.

Gast

#55

2014-12-11 09:14

die mensen doen het met liefde en zijn geen Broodfokkers

Gast

#56

2014-12-11 09:16

Zo blijven de mensen die op grote schaal puppies en kittens "produceren" of illegaal naar ons land halen en niet aan enige vorm van gezondsheidsonderzoeken buiten schot en zijn de serieuze kleine liefhebbers de dupe.

Gast

#57

2014-12-11 10:09

Ik ben het helemaal mee eens met de petitie. Pak de broodfokkers maar goed aan! Leg hun aan banden!

Gast

#58

2014-12-11 10:34

Het is jammer dat er nu overal zulke strenge regels op komen. Ik heb weleens het idee dat het Ministerie van Ecomonische Zaken (waaronder de laatste jaren dus ook Landbouw en Visserij vallen, dus OOK dingen als dierenwelzijn en dergelijke en dat is niet voor niets!) TOTAAL NIET WEET waarop zij hun feiten baseren (maar wat wil je met een "dierenarts" als medewerker die vindt dat "een dierenopvang/asiel zoiets als een hotel is"?)! Veel dierenwelzijnsorganisaties zoals de Dierenbescherming worden gelukkig op dit punt wel wakker en zien nu in dat juist bij de GROTE fokkers - of deze al dan niet met stamboom fokken - vaak verkeerd bezig zijn met, enerzijds in de stamboomfokwereld met (indirecte) inteelt, maar anderzijds bestaan er natuurlijk nog steeds grote puppyfabrieken (broodfokkers dus) die met verschillende rassen fokken en gewoon nergens naar kijken ... BEIDE partijen moeten aangepakt worden, al lijkt het soms alsof deze bedrijven BEWUST in stand worden gehouden c.q. worden gefinanciert door DIEZELFDE Overheid die nu de kleinere fokkers wil pakken ... Zoals in de inluidende tekst staat zijn het JUIST veel kleinere fokkers die niet vanuit winstbejag werken maar PUUR een goede (vaak ook karakter en soms ook werk)lijn willen hebben in plaats van een bepaald ras zodanig kapot te fokken, ALLEEN omdat dat uiterlijk dan mooier is en je dan hoge punten op een show kan scoren, dat ze ernstige gezondheidsproblemen krijgen ...

Gast

#59

2014-12-11 10:44

Kleinschalige fok prima. Kitten / puppyfactories aan banden graag.

Gast

#60

2014-12-11 10:44

Prima initiatief. Waardeloze wetgeving. Hoe komen ze er bij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

#61

2014-12-11 10:58

Er kunnen GROTE problemen ontstaan binnen een ras die nog niet zo groot is in aantal.
Veel hobbyfokkers willen of kunnen geen opleiding volgen.( ziekte of leeftijd of anders)
Zo ga je dus juist erfelijke gebreken fokken binnen een ras!!!

Gast

#62 Re: richtsnoer van 20 moet blijven voor hobbyfok

2014-12-11 11:00

#53: een hobbyfokster - richtsnoer van 20 moet blijven voor hobbyfok 

 Helemaal met je eens, zo krijg je de puppyfabrieken!


Gast

#63

2014-12-11 11:03

Weer een besluit uit Den Haag waaruit blijkt dat ze daar niet weten waar ze mee bezig zijn.
Veel hobbyfokkers zullen er genoeg van krijgen en stoppen of kunnen misschien niet gaan voldoen aan alle eisen omdat ze naast hun hobby ook nog gewoon een baan hebben waaruit ze deze hobby bekostigen (en dus niet kunnen voldoen aan stage verplichtingen).
Veel broodfokkers hebben waarschijnlijk al hun benodigde diploma's en er gaat een enorme afzet markt voor ze open wanneer veel hobby fokkers er mee gaan stoppen. Klachten van pup/kitten kopers? gevalletje bedrijfsrisico... de opbrengsten dekken ruimschoots de kosten en het risico.

Deze regelgeving gaat zijn doel weer voorbij maar zo werkt dat in Den Haag. Er zijn altijd mensen die hun naam met iets geassocieerd willen hebben en in dit geval de boeken in willen gaan als de grote weldoener voor de dieren.
Janet

#64 Marktplaats

2014-12-11 11:03

Volgens mij slaat het door, dit kan niet de bedoeling zijn.

Die fokkers op Marktplaats die verschillende rassen te koop aanbieden daar gaat het om.

Wij krijgen over 6 weken onze pup die in de huiskamer is geboren en zijn eerste weken woont, we mogen elke week op bezoek.

De ouders zijn getest en gezond, de puppen zijn aan alle dagelijkse dingen gewend.

Als koper heb je ook verantwoordelijkheid als je een kennel gaat zoeken, wij hebben al verschillende gesprekken met deze mensen gehad en zijn dik tevreden.

Coonlover

#65 Katten vroeg castreren (poes / kater) zoals in België

2014-12-11 11:08

Op deze manier pak je echt geen broodfokker aan, met bv. een diploma kan je net zo goed een broodfokker zijn. En als broodfokker registeer je toch niet en verkoop je lekker op marktplaats, want de regering doet daar toch niets aan. 

Broodfok wil tegen gaan, lijkt mij eerder

1e. Katten verplicht laten vroegcastreren voordat ze verkocht worden als huiskat (net zoals in België)

2e. Dieren worden nog steeds gezien als voorwerp / dingen, dit laten wijzigen in de wetboek

3e. Verbod op verkoop via marktplaats e.d.

Ik hoop echt dat deze onzinnige wet en regelgeving niet doorgaat.

 

 

 

 

Coonlover

#66 Re: richtsnoer van 20 moet blijven voor hobbyfok

2014-12-11 11:12


Gast

#67

2014-12-11 11:29

Ja pak lekker de broodfokkers aan in plaats van ons kleine fokkertjes die alles over hebben voor hun honden.

Gast

#68

2014-12-11 12:40

kleinschalige dieren zeker niet aan banden leggen. wees zuinig op de fokkers die zeer begaan zijn met hun dieren.
Coonlover

#69 Re: Marktplaats

2014-12-11 12:41

#64: Janet - Marktplaats 

 Mee eens, zelf je ogen openhouden en kijken, je goed verdiepen in het ras (en dat geeft ook niet altijd 100% garantie maar goed). En niet hoe zielig ook zielige diertjes kopen zodat je het juist in stand houdt. 


Gast

#70

2014-12-11 12:52

vind het belachelijk zo krijgen de broodfokkers steeds meer de overhand en ik ben heel actief in het opsporen van broodfokkers die halen de rassen naar beneden zo hebben we straks alleen nog maar angst hazen en zieke honden in Nederland in plaats van een goede gefokte hond die ras zuiver is

Gast

#71

2014-12-11 12:57

Weer zo'n regelgeving die juist averechts werkt.

Gast

#72

2014-12-11 13:08

Van de zotte, dat men het zo aan banden wil leggen.Strikte Europese regels m.b.t. fokken op extremen moet verboden worden.

Gast

#73

2014-12-11 13:10

Geweldig! Het zij. Niet de kleine en goede hobbyfokkers en kwekers die onder de grote massafok/kweek moeten lijden!


Gast

#74 Re:

2014-12-11 13:23

#63: -  

De broodfokkers hebben geen papieren want dat kost geld, weet je wel!!
Die fokken alleen om hun portomonee te spekken,Reizen van te maken,auto's en camper's van te kopen.
De Cursus kost tussen de €600,- en €1400,-
Waarom er z'n verschil tussen zit weet ik ook niet...
Ja die zijn gek en geven z'n bedrag uit..........ze lachen de echte hobbyfokkers gewoon uit,dat doen zij al als ze horen dat een hobbyfokker ieder dier volledig laat testen...........
En wat denk je van dat stage lopen?
Ik een kennel en asiel??
Al die ziektes die daar rond hangen,die breng je toch mee naar huis.......WEG BLIJVEN DAAR.


Gast

#75

2014-12-11 13:33

De petitie tekst is nu geschreven alsof het puur voor fokkers is om te ondertekenen(zie laatste zin). Ik ben zelf geen fokker, toch teken ik deze petitie omdat ik liever een katje koop die bij echte liefhebbers word opgevoed dan mensen die er puur geld aan willen verdienen.