'Geen gedoe. Station Zele open, niet toe!'

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie 'Geen gedoe. Station Zele open, niet toe!'.


Gast

#1

2015-06-23 18:14

Omdat er heel veel pendelaars zijn en zij hebben recht op een degelijke service . Denk ook aan onze oudere bevolking ...

Gast

#2

2015-06-23 18:28

Het is triest en schandalig dat ze overwegen om ons station te sluiten of nog meer te beperken t is al een paar jaar dat het loket maar heel beperkt bemand/open is en dat vind ik al een ongemak / hinder
Laat staan dat het loket totaal zou gesloten worden ...dat is een ramp voor onze burgers van Zele
Het station wordt dagelijks door veel mensen gebruikt om naar t school of t werk te gaan of ander
Ook de fietsen stalling en de herstel dienst zijn heeeeeel belangrijk en onmisbaar .als je uw fiets niet veilig kan achter laten dan neem ik zeker nooit meer de trein !!! Ook een ticket via een automaat of online nemen zonder uitleg te kunnen vragen is voor mij geen optie !!! De mensen hebben nood aan een aanspreekbaar persoon
Gezien de dure kostprijs van een trein ticket vind ik dit een minimum service!!!!!! Dus aub sluit ons station niet !!! En zeker de fietsenstalling en de hersteldienst niet !!??!!??

Gast

#3

2015-06-23 18:47

Omdat ik dagelijks de trein neem en sinds 2 jaar mij moet begeven naar her station van Lokeren! Schandalig!!!,en dan "promoten" ze het openbaar vervoer????

Gast

#4

2015-06-23 18:54

Als we dan hukp nodig hebben zoals bv jongeren die dit nog nooit eerder hebben gedaan, of ouderen die hulp nodig hebben. Van wie moeten ze deze dan krijgen? Studenten die met de trein gaan kunnen dan ook hun fiets of auto niet meer kijt waardoor er weer meer diefstallen gaan gebeuren. Kort samengevat, het is geen positieve vooruitgang!

Gast

#5

2015-06-23 20:10

Ik pendel elke dag naar Brussel, zoals zovele anderen.
Het wordt een probleem om een ticket te kopen als de automaten niet werken. En het verlengen van het abonnement nog een groter probleem, aangezien de site van de NMBS niet echt gebruiksvriendelijk is.

Gast

#6

2015-06-24 05:37

Ik wil dat de loketten in zele openblijven !!!!!
Nanda

#7

2015-06-24 07:45

Beste,

 

Ik vind het vooral heel jammer dat een project als 'Fietspunt' of 'Spoor 2' zou verdwijnen. Deze projecten hebben het voorbije jaar stilletjes aan het vertrouwen van de reizigers weten te winnen. Deze projecten bieden een extra meerwaarde voor de reizigers.

Is er bovendien over nagedacht dat de automaat waarop je je ticket kan drukken geen mogelijkheid bevat om via briefjes te betalen? Jongeren onder de 16 jaar hebben vaak geen bankkaart en zijn dus genoodzaakt om die toeslag op de trein te betalen. Een toeslag die zeker niet te onderschatten is voor jongeren. Dit weekend was ik nog getuige van zo'n voorval op de trein waarbij 2 jonge meisjes de toeslag moesten betalen omdat ze geen bankkaart hebben.
Een oplossing is inderdaad om thuis je ticket te printen of om het via sms te betalen. Maar deze technieken worden niet duidelijk genoeg voorgesteld/ uitgelegd aan de mensen.
De NMBS onderschat echt die nieuwe betaaltechnieken. Heel veel mensen zijn hier nog niet mee vertrouwd. 
Zelfs het betalen via de automaat is niet voor iedereen evident. De mensen die ik het voorbije jaar heb geholpen om een ticket te bestellen via de automaat zijn niet meer op 1 hand te tellen.

Iemand die stand-by is in het station, is dus zeker geen overbodige luxe. Die persoon kan mensen helpen bij problemen met de automaat of ook gewoon de veiligheid garanderen van reizigers en een oogje in het zeil houden over het station. 

Bovendien vind ik het erg jammer dat door deze achteruitgaande service, heel wat mensen zullen overstappen op de eigen wagen voor uitstapjes/werk/school/...  Laat het duidelijk zijn dat dat geen optie is voor Vlaanderen.

Een bezorgde reiziger.


Gast

#8

2015-06-24 08:44

Een station hoort bij een (onze) gemeente en zeker in een gemeente waar zo een industriepark aan verbonden is. Eigenlijk zou het station nog met meer diensten moeten uitgebouwd worden zodat ook meer mensen die in onze industriezone werken meer gebruik zouden kunnen maken van de nmbs-service. Ik denk bv. aan pendelbussen van en naar station-industrieterrein. Misschien moeten er van daaruit ook betere afspraken gemaakt worden met De Lijn. 

Naast de vele pendelaars en studenten, denk ik hierbij ook aan de oudere bewoners die af en toe nog gebruik maken van de trein om zich bv. naar het ziekenhuis Dendermonde of een andere plaats te begeven. Hoe moeten zij, om niet steeds afhankelijk te zijn van anderen, dit regelen. Onafhankelijkheid en vrijheid is een recht van iedereen. Daarbij ook nog de dagjestoeristen die eens op een rustige manier - zonder verkeersstress - gezellig op uitstap willen gaan alleen of met vrienden. Er moeten toch andere manieren zijn om het geldtekort te compenseren. Het steeds afnemen van of duurder maken van diensten werkt niet en leidt zelden of nooit naar het verhoopte resultaat. Ik vind dit een echte verarming van onze samenleving.

En dan maar het openbaar vervoer promoten ! Graag, maar bouw het dan op ipv. af te breken.

 

 


Gast

#9

2015-06-24 10:07

omdat ik vind dat het station moet blijven , veel inwoners maken dagelijks gebruik vd trein en héél wat oudere mensen die niet met de auto rijden nemen de trein , waarom wordt dit hen ontnomen, welke zot zijn idee is da weeral

Gast

#10

2015-06-24 14:00

Ik ben jarenlang met de trein naar school geweest. En dat is ook de reden waarom ik heb kunnen verder studeren. Op kot gaan was financieel niet mogelijk. Zonder de dienstverlening die daar bij hoorde was dat weer net iets minder evident geweest. Er zijn vast en zeker andere manieren om te besparen in het stugge bedrijf dat NMBS heet dan dat te doen op de kap van de passagiers, de voornaamste bron van inkomen van de NMBS!

Gast

#11

2015-06-24 18:06

Ik neem er af en toe de trein. Alternatief is Dendermonde, wat verder is en in de spits veel tijdverspilling. Ik zie er altijd veel mensen opstappen...

Gast

#12

2015-06-24 19:21

Waarom moeten steeds de gewone mensen in de kou staan,wie wat ouder wordt en het verkeer niet meer ziet zitten met de wagen die worden gestraft, alsook onze jonge mensen en zoveel werkende mensen die dagelijks met de trein rijden,we gaan er serieus op achteruit,geen station meer in Zele !!!!!  Ondenkbaar.

Zelenaar

#13 Weigering

2015-06-25 15:47

Ik "teken" dit niet. Ik pendel dagelijks (werkdagen) vanuit Zele naar een stad in Oost-Vlaanderen en doe dat al enkele jaren. Het gebruik van het loket neemt af, zienderogen. Onlangs stonden er 's ochtends 5 personen aan te schuiven aan de automaat en niemand aan het loket (en ja, het was wel degelijk bemand en open, en neen er was geen defect!). Het waren zowel oudere personen als jongeren.
De auteur van deze petitie meld dat de automaten te veel haperen? Pardon? Wanneer dan? Heb er nog nooit problemen mee gehad. Oké ik koop niet dagelijks een ticket omdat ik een abonnement heb, maar ik gebruik de automaat regelmatig om de status van mijn abonnementen te raadplegen of om een extra ticket te kopen voor een verdere bestemming. U haalt eveneens aan dat de wachtzaal steeds "steeds ter beschikking moet blijven voor de reizigers en pendelaars"... Bijna iedereen zit nu al buiten, zelfs als de wachtzaal open is... zelfs als het winter is en sneeuwt...? Jammere petitie dit. Van mij mogen de loketten gerust open blijven. Echter of ze nu sluiten of niet, voor mij veranderd er niks.

Gast

#14

2015-06-27 06:55

eerst nemen ze ons de bussen af, nu ons loket.
Geef toe die belbussen is een heel gedoe.
Gast

#15

2015-06-27 09:52

heel goed initiatief, deze petitie, en het station van Zele en de loketten moeten zéker open blijven, al minstens om een minimum dienstverlening aan te bieden.  Bij vragen kan men héél moeilijk op de site van de NMBS terecht,  of telefonisch is het nog slechter (!) - ik spreek uit ondervinding - en op een antwoord moet je wéken wachten ....  (kwestie van dienstverlening gesproken ..)

Tevens worden ouderen en frequente gebruikers van het openbaar vervoer wéér maar eens de dupe !!

Ook het fietspunt geeft degelijke service, en niet alleen op preventie van diefstal, denk maar aan fietsherstellingen enz.

Dus met graagte onderteken ik de petitie !!

Veel succes aan de initiatiefnemers !

kadewi

#16 Station Zele

2015-07-02 15:31

Jarenlang (jaren 1960-1970) is de spoorlijn 57 Lokeren - Zele - Dendermonde stiefmoederlijk behandeld geweest. De elektrificatie van de lijn, het nieuwe stationsgebouw en de vlottere rechtstreekse treinverbindingen (ook tijdens het weekend) op lijn 60 Sint-Niklaas - Lokeren - Zele - Dendermonde - Brussel hebben vanaf 1980 het treinreizen vanuit en naar Zele een nieuw elan gegeven. Dat bewijzen de tellingencijfers van reizigers en abonnementen.

De laatste jaren merken we opnieuw een achteruitgang in de dienstverlening. De openingsuren van de loketten in station Zele werden keer op keer ingekrompen en nu wil men ze helemaal afschaffen. Een biljettenautomaat brengt geen soelaas wegens te vaak defect, te beperkt in betaalmogelijkheden, geen mogelijkheid tot inlichtingen en service. Bovendien is het zo dat de laatste jaren het treinaanbod op het traject Lokeren - Zele - Dendermonde werd ingekrompen. Vroegochtend- en laatavondritten sneuvelden. Je zal maar eens naar een concert in Brussel gaan met de trein: concert gedaan om 22.30, laatste trein is beperkt tot Dendermonde! Het vervangen van rechtstreekse treinverbindingen op lijn 60 door verbindingen met een overstap in Lokeren of Dendermonde (een paar jaar geleden ingevoerd zogezegd omwille van moderniseringswerken in station Sint-Niklaas, die werken zijn intussen al lang klaar maar de rechtstreekse treinen zijn niet terug) komt de vlotheid van de treinverbinding niet ten goede. En dan zwijgen we nog over de extreem lage perrons in station Zele, die al tot ongevallen hebben geleid bij het op- en afstappen. Dat is een oud zeer. Bij de elektrificatie en modernisering van 1980 had men eigenlijk gewoonweg vergeten de perrons te verhogen, achteraf is dat blijkbaar te moeilijk om dat euvel recht te zetten.

Het begint er dus meer en meer op te lijken dat het sluiten van de loketten in Zele maar een onderdeel is van de afbouw van de dienstverlening en kwaliteit op het traject Lokeren - Dendermonde. Slechtere dienstverlening = minder reizigers = minder treinaanbod = nog minder reizigers, een vicieuze cirkel.

Ik durf te betwijfelen of het sluiten van de loketten in Zele door de NMBS wel in orde is met het convenant tussen de spoorwegmaatschappij en de overheid. Bemanning van een stationsloket dient niet enkel voor de biljettenverkoop. Er zijn ook de functies inlichtingen aan de reiziger, toezicht en veiligheid in station en perrons, onderhoud toiletten, orde en netheid in wachtzaal en op de perrons, service aan gehandicapte personen (niet onbelangrijk), fietspunt, enz. Bovendien is het zo dat geen enkele automaat, hoe geperfectioneerd ook, het rechtstreeks menselijk contact tussen de reiziger en de spoorwegbediende kan vervangen. Een spoorwegbediende moet ook gestrande reizigers, nerveuze of ontevreden klanten kunnen kalmeren en begeleiden. Een automaat kan dat niet.

Gezien het grote aantal reizigers, is het maatschappelijk volstrekt onverantwoord de stationsloketten in Zele te sluiten. Integendeel, de service aan de reiziger via de loketservice moet weer worden opgevoerd naar verantwoorde, normale openingsuren. Datzelfde geldt voor de hele afbouw van treinaanbod en voorzieningen op lijn 60: maatschappelijk volledig onverantwoord!


Gast

#17

2015-07-02 18:24

We zijn onmisbaar bij vele pendelaars!!
Gast

#18 Re:

2015-07-03 16:00

#1: -  

 Als het station in Zele 'gesloten' wordt, betekent dit dan dat juist de loketten niet meer open gaan of dat we ook werkelijk niet meer kunnen opstappen-afstappen in Zele?


Gast

#19

2015-07-04 08:06

mijn kinderen stappen ook in zele op de trein he

Gast

#20

2015-07-04 18:33

Ik ga vaak naar dendermonde of sint-niklaas met de trein . Ik heb geen zin om eerst naar lokere te moeten fietsen . Of Eerst met de bus te gaan .

Gast

#21

2015-07-15 12:27

omdat zele open moet blijven voor iedereen en zo minder voertuigen de weg opmoeten uitlaatgassen minderen maar hoe dan ministers?

Gast

#22

2015-07-21 16:14

ik ben van zele afkomstig ...vroeger veel gebruik gemaakt van het station'nostalgie