Masterstudent geneeskunde dupe van het nieuwe leenstelsel


Gast

#276

2015-10-18 08:28

Ik ben zelf laatstejaars masterstudent geneeskunde en geen slachtoffer van de nieuwe regeling, maar ik vrees dat door de nieuwe regeling meer studenten afzien van de opleiding en alleen de studenten die financieel gesteund worden de opleiding nog kunnen volgen.

Gast

#277

2015-10-18 08:32

Mijn zoon studeert geneeskunde en start met zijn co-schappen. Het is voor hem onhaalbaar om hierbij te werken. Hij heeft geen andere keuze dan lenen. Er is dus met dit leenstelsel voor hem geen vrijheid om keuzes te maken.

Gast

#278

2015-10-18 08:36

Coassistenten zouden sowieso een stagevergoeding moeten krijgen!

Gast

#279

2015-10-18 08:43

Ik onderteken deze petitie omdat mijn dochter , nu 2e jaars, de dupe is hiervan

Gast

#280

2015-10-18 08:50

Omdat er ongelijkheid zit in het huidige systeem van studiefinanciering en dat mag niet de bedoeling zijn. Zo vind ik het ook niet rechtvaardig dat MBO-sudenten die op meer dan fietsafstand van hun opleiding wonen, een OV-kaart moeten krijgen. Ook dat is voor veel (ouders van) MBO-studenten een drempel om een opleiding te gaan volgen.

Gast

#281

2015-10-18 09:01

Omdat ik in de toekomst ook geneeskunde student wordt (hopelijk) en dit mij dan ook aan gaat.

Gast

#282

2015-10-18 09:06

Mijn kind is een van deze studenten. En uit ervaringen weet ik dat de masterperiode cq. Co - schappen te druk zijn om hierbij een bijbaan  te hebben en daarbij zijn de banen niet meer van zelfsprekend.


Gast

#283

2015-10-18 09:13

Ik vind het te gek voor woorden, dat studenten die enorm veel tijd en energie in deze studie steken zo de dupe worden van deze dwaling van "onze regering". Laten we hopen dat ze nog op tijd wakker worden in Den Haag en dat ze zorgen voor een betere financiële regeling. Deze mensen i.o. hebben we in de toekomst keihard nodig!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

#284

2015-10-18 09:41

Omdat het voor deze studenten echt niet mogelijk is om een bijbaan te hebben ivm de vele uren die ze moeten maken met de co-schappen.

Gast

#285

2015-10-18 09:46

Ouder van geneeskunde student. Petitie spreekt voor zich! Studeren moet voor een ieder mogelijk zijn, ook voor studentien van wiens ouders niet draagkrachtig genoeg zijn hun kind financieel te ondersteunen. Drie jaar co-schappen staat voor keihard werken en vele uren per werkweek. Het overstijgt ruimschoots de 40 uur. Dat daar geen vergoeding tegenover staat is schandalig. Deze studie is lang en niet te vergelijken met een hbo opleiding. Echter die studenten krijgen wel een behoorlijke stage vergoeding. Het argument van " ach, straks verdienen de geneeskunde studenten genoeg......" dat moet nog maar blijken hoe de arbeidsmarkt zich gaat ontwikkelen. Ze starten in ieder geval net een megaschuld. Geneeskunde studenten verdienen een behoorlijke vergoeding per maand in de drie jaar co-schappen! Dat is geen stage meer, dat is gewoon keihard werken. En het kan niet zo zijn dat daar geen vergoeding tegenover staat. U werkt toch ook niet voor niets?!

Gast

#286

2015-10-18 10:02

Omdat de lening fors oploopt en als je de studie niet kan afmaken het geleende geld niet terug kan betalen. Studeren kan alleen met rijkere ouders. We gaan weer terug in de tijd.

Gast

#287

2015-10-18 10:05

Masterstudenten hebben ook recht op een stagevergoeding net als studenten van andere studies.

Gast

#288

2015-10-18 10:09

Als geneeskunde student ben je beter af in het buitenland. Kom op minister kijk eens naar de realiteit en de werkelijkheid.

Gast

#289

2015-10-18 10:16

Geneeskundestudent


Gast

#290

2015-10-18 10:18

Daar zij ook recht hebben op een vergoeding!

Gast

#291

2015-10-18 10:52

Als ouder van een masterstudent geneeskunde maak ik me zorgen over de leningen die noodgedwongen moeten worden aangegaan om co-schappen te kunnen lopen. De zekerheid van opleidingsplaats of betaalde baan is echt niet meer vanzelfsprekend dus de grote financiële strop om de nek die veel studenten hebben wordt dan wel erg knellend en onplezierig. Stagevergoeding zou de pijn beetje kunnen verlichten, temeer omdat er geen mogelijkheden zijn een bijbaan te hebben. Succes

Gast

#292

2015-10-18 10:52

Voor de redenen genoemd in het artikel. Mooi geschreven.

Gast

#293

2015-10-18 11:05

Ik doe ook een studie in de gezondheidssector en wil ook geneeskunde studeren. Natuurlijk eil ik dan niet het dupe zijn met deze grote schulden.

Gast

#294

2015-10-18 11:22

omdat onze toekomstige dokters belangrijk zijn voor ons allemaal, onze maatschappij ons welzijn en meer.
Het kan niet waar zijn dat deze jonge mensen die een zware studie doen, hard werken en hart voor 'de zaak' hebben met zo een grote studieschuld aan hun echte carriere beginnen.

Gast

#295

2015-10-18 11:22

omdat je al amper de tijd hebt om te slapen met 55 uur in de week

Gast

#296

2015-10-18 11:24

Omdat het als geneeskunde student al genoeg is om rond te komen en je studie te behalen. Nu met dit nieuwe leenstelsel wordt dit ons nog moeilijker gemaakt. Plus bij veel andere studies is een stagevergoeding normaal en in vergelijking met de hoeveelheid tijd dat je kwijt bent aan je coschappen ten opzichte van een stage van een andere studie is dit meer wat resulteert in minder tijd om ernaast te werken.

Gast

#297

2015-10-18 11:28

Ik ben zelf diergeneeskunde student en bij onze master speelt hetzelfde probleem. Daarnaast moet ik mijn master zelf gaan betalen, omdat de master als aparte opleiding wordt gezien. Dit terwijl je met alleen een bachelordiploma niks kan binnen de diergeneeskunde (behalve starten aan een master).

Gast

#298

2015-10-18 11:30

Mijn zoon studeert geneeskunde aan het AMC en valt dus ook in de groep die in de petitie wordt beschreven
De stelling dat de studie/werklast icm een bijbaan voor de gemiddelde student geneeskunde te zwaar is onderschrijf ik van harte. Kwaliteit moet hier het uitgangspunt zijn en dus zou een tegemoetkoming in de studiekosten hier naar mijn mening onderwerp van discussie moeten zijn, zodat de focus op de studie kan blijven

Gast

#299

2015-10-18 11:30

Zo'n verwacht hoge studieschuld maakt het een studie voor de rijken. Geneeskunde studeren moet toegankelijk blijven voor iedereen. Een stagevergoeding of tegemoetkoming tijdens de co-schappen is heel reëel.

Gast

#300

2015-10-18 11:38

Mijn dochter is 1e jaars geneeskunde student