Bewaar het historisch karakter van de markt in Westerlo


Gast

#1

2016-05-07 13:37

Neem die mooie dorps-karakters niet weg !!!

Gast

#2

2016-05-08 18:45

Van mij mag de 'verappartementisering' te westerlo (én tongerlo, oevel, zoerle, voortkapel) eindelijk stoppen. Hopelijk gaat de oude rijkswachtkazerne niet in zijn geheel of gedeeltelijk neer en behoudt het, zoals ooit door enkele politici ons beloofd, zijn unieke structuur (hoofdgebouw, pleintje met zijgebouwen & achterbouw).

Gast

#3

2016-05-08 20:27

Er is al zoveel schoons verloren gegaan,in onze streek 'de Kempen!...door de toegeeflijkheid tegenover bouwpromotoren,
die blijkbaar zich

Gast

#4

2016-05-09 07:45

Om het mooie, in onze streek 'de Kempen, te beschermen, tegen arrogante bouwpromotoren MET TEVEEL INVLOED OP HET GEMEENTEBELEID! ;)

Gast

#5 Extra informatie:

2016-05-09 09:11

De vergunning voor de bouw van appartementen op de plaats van de woning op de Grote Markt 56 is op 4 april al verleend. Ten laatste op 2 juni moet de beslissing genomen worden voor het Wit Leeuwken op nummer 54. Dit staat op de agenda van het schepencollege van 23 mei. Het heeft dus zeker nog zin om deze petitie te signeren.

 

Ruimtelijke Ordening. Stedenbouwkundige Aanvraag. Vergunning: Grote Markt 56 (2015/192).

Het college van burgemeester en schepenen verleent vergunning voor het bouwen van een woonblok met 3 wooneenheden en handelsruimte + bijhorende garages, na het slopen van de bestaande woning en garage, op de percelen 1e afdeling, sectie B, nrs. 527K, 527L, 530G, gelegen Grote Markt 56 + 56 a-c te 2260 Westerlo.
De volgende voorwaarden dienen nageleefd te worden:
· het advies van de brandweer zone Kempen d.d. 28/03/2016 (kenmerk BWDP/2015-193/002/01/WEKVA).
· in functie van de woonkwaliteit van de appartementen 2 en 3 op de tweede verdieping dient er tussen de leefruimten en de inkom van deze twee appartementen een bijkomende scheidingswand met deur geplaatst te worden, zodoende dat het toilet niet rechtstreeks toegankelijk is vanuit de leefruimte.
· verplicht de nieuwbouw via een septische put aansluiten op het rioleringsnet, er moeten 2 aansluitingen voorzien worden waarvan één aansluiting voor de overstortleiding van de infiltratieput van het hemelwater en één aansluiting voor het huishoudelijk afvalwater, dat zal uitmonden in het rioolwaterzuiveringsstation
· verplicht een hemelwaterput en infiltratievoorziening plaatsen overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 5 juli 2013 en voorzien in het hergebruik van dit hemelwater d.m.v. de nodige aftappunten; de overstortleiding van de infiltratieput mag aangesloten worden op de riolering
· de constructies oprichten en werken uitvoeren zoals voorzien op het plan 1/1 van 18/12/2015· de eventueel op het openbaar domein aanwezige constructies of kasten van nutsvoorzieningen, die op vraag van de aanvrager dienen verplaatst te worden, vallen financieel ten laste van de aanvrager
· In het gedeelte natuurgebied mogen enkel streekeigen en standplaatsgeschikte boom- of struiksoorten aangeplant worden.
· de stedenbouwkundige vergunning blijft geschorst tot de milieuvergunning werd verkregen of tot aan de meldingsplicht is voldaan (indien van toepassing)

 


Gast

#6

2016-05-09 17:21

Zeker om het historisch karakter van de markt te behouden en voor de bewoners,, die zeker bij aankoop van hun huidig pand, niet de bedoeling hadden om in een shoppingcentrum terecht te komen.




Gast

#7

2016-05-09 19:39

westerlo moet westerlo blijven en geen gemeente vol appartementsgebouwen

het karakter van westerlo is langzaam aan het verdwijnen .....


Gast

#8

2016-05-09 23:41

uit solidariteit omdat mijn man en familie afkomstig zijn uit de kempen

Gast

#9

2016-05-10 10:20

Omdat ik het belangrijk vind dat oude gebouwen behouden blijven. Nieuwbouwappartementen doen afbreuk aan de authenticiteit van kleine dorpen.
Ga zeker akkoord!

#10 Re:

2016-05-10 12:32

#2: -  

 


Gast

#11

2016-05-10 18:15

Ik ben gewoon blij dat mensen van Westerlo zelf bekommerd zijn om hun mooi en uniek plein.
Dat wil ik graag met mijn stem ondersteunen Dit is goed.
hoop

#12 STOP AFBRAAK

2016-05-10 21:54

...eerst en vooral, ik ben niet partij of wat dan ook verbonden met wie dan ook !

Ik ben bezorgd, en ben terecht bezorgd.

De mooie bomen op de markt... verdwenen,

ons bos...hebben ze ook hun best mee gedaan.

De bomen, als je naar het zwembad rijd...weg, voor een onnozele verbreding van de weg. Nu, ook de bomen links weg.

( gaan ze de bomen in de Hollandse dreef ook nog kappen ? )

Laat ons hopen dat dit allemaal stopt...de schade die wordt toegebracht, ook aan de afbraak van de karakter huizen in Westerlo of waar dan ook en ja ook de oude rijkswachtkazerne moet behouden blijven.

In tongerlo...staan nog een paar pareltjes, die wachten op de sloophamer :-(


Gast

#13

2016-05-11 16:05

Historisch karakter zeker bewaren.

Gast

#14

2016-05-11 16:22

solidariteit.

Gast

#15

2016-05-11 18:51

Omdat ik Westerlo een van de mooiste dorpen van het land vind en dat wil ik graag zo houden.

Gast

#16

2016-05-14 05:38

Historische (beschermde) gebouwen komen pas goed tot hun recht in het kader daarrond. Een prachtschilderij met een oerlelijke kitschkader errond verliest veel van de esthetische waarde.
Wanneer de ene kant van de markt al "vermoderniseerd" is, laat dan de andere kant van de markt een getuigenis blijven van de architectuur en woongeschiedenis van vroeger.

Gast

#17

2016-05-14 11:49

Omdat ik het zeer belangrijk vind om het historisch karakter van de markt in Westerlo te behouden!

Gast

#18

2016-05-18 13:02

Omdat ik de buren van dit pand vrij goed ken én omdat ik vind dat zoiets het karakteristieke van deze buurt totaal in de vernieling helpt! Zoals helaas niet alleen in Westerlo gebeurt...

Gast

#19

2016-05-22 17:26

Omdat historische gebouwen dienen beschermd te worden.