Altrecht en verkorte diensten

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Altrecht en verkorte diensten.


Gast

#26

2011-12-30 09:15

Dit is niet praktisch te maken of uitvoerbaar...

Gast

#27

2011-12-30 09:57

Ik vind het(petitie) een goed initiatief. Het is helemaal niet handig om door te gaan met dit bezuinigen maatregelen. Ik denk dat op den duur ziekte verzuim onder personeel gaat omhoog en achteraf meer geld gaat kosten dan besparen.

Gast

#28

2011-12-30 13:04

Heeft iemand er wel eens aan gedacht dit aan de vakbonden voor te leggen? Het eenzijdig aanpassen van arbeidsvoorwaarden dient in overleg te gaan met de vakbonden en die dienen dan hun achterban hiervan op de hoogte te brengen en hun mening te vragen.Ik denk dat deze eenzijdige maatregelen maar eens door een arbeidsrechter getoetst moet worden. Tenslotte zijn jullie al slaaf genoeg voor jullie werkgever. Ik betwijfel of een rechter een precedent wil scheppen door dit goed te keuren. Als dit door gaat dan bepaald de baas wanneer, hoe lang, en voor welk salaris jullie moeten werken. Kom op zeg, terug naar de jaren 30???? De baas is baas en zijn personeel zijn loonslaven?? Weiger botweg dit soort ingrepen en kom voor je zelf op.
Jacco

#29 Re:

2011-12-30 14:28

#28: -  

 Zoals ik het begreep staat er in de CAO enkel iets over het aantal uren per maand en een minimum van 4 uur per dag en een maximum van 10 uur. Hierdoor lijkt er qua vakbond niet direct iets mogelijk te zijn...


Gast

#30

2011-12-31 00:39

De consequenties van dit onzalige plan zijn enorm. Zowel voor de zorg als voor het personeel.
En wat te denken wat moeders met jonge kinderen in moeten gaan leveren aan geld door dit plan ivm met crèches. 1 dag extra werken gaat ze onderhand meer kosten dan zij verdienen.
Mensen met een fulltime baan mogen met het weinige dat ze al hebben nog 1 dag of meer inleveren...
Dit haalt veel motivatie en zin weg vrees ik.

Gast

#31 Re: Onzin

2011-12-31 00:50

#18: Daan - Onzin

45 min. tot 1 uur korter werken n het WE!! Vertel mij waar je werkt dan kom ik daar ook. Hier worden heel wat uurtjes langer gewerkt dan de toegestane tijd en wordt niet betaald... Hopelijk vinden deze collega's af en toe een gaatje om eens eerder naar huis te gaan om iets daarvan terug te krijgen.


Gast

#32

2011-12-31 10:15

Dat kosten gereduceert moeten worden snap ik nog. Dat ik hiervoor meer moet werken voor minder geld kan ik ook nog bedenken. De wijze waarop niet. Het lijkt voor alsnog een opgelegde maatregel te worden waarin overleg, of ruimte tot alternatieven niet worden bekeken. Dan nog, betreft het hiet enkel en alleen de 24 uurs zorg. Gelijke monniken gelijke kappen lijkt me fait is t niet?

Gast

#33

2012-01-02 07:02

Ik denk niet dat het instellen van werkdagen van 7,5 te realiseren is. Ik werk op een accute opname afdeling met 4 collega's per dienst. Voor de veiligheid en goede zorg is het niet goed als er gedurende 2 uur maar 3 vp aanwezig zijn.
gast

#34 Reactie op 33 en brief Raad van Bestuur

2012-01-02 13:26

In de 24 uurs zorg is het inderdaad vrijwel onmogelijk om zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van zorg en de veiligheid pauzes in te voeren, mede daardoor is er vorig jaar bij het RPC Woerden een “Pauze plan” van het management afgekeurd door zowel de OR Altrecht als Hofpoort. Nu wordt in het kader van het Tienpuntenplan waar de Raad van Bestuur over spreekt in haar brief op Altranet in Woerden opnieuw geprobeerd met pauzes (7,5 uurs diensten) te gaan werken. Dat heeft ernstige gevolgen en zet het hele rooster op zijn kop, want om deze pauzes te kunnen realiseren is er nu o.a. een 5 uurs dienst in de avonduren bedacht, die pauzes mogelijk moet maken. Van het een komt dus het ander!!!!!!!!!!
Jacco

#35 na aanleiding van de reactie vd RVB op Altranet..

2012-01-03 10:10

Als ik lees;

"De pauzemaatregel betekent in de praktijk dat een dienst 8 uur blijft duren en daarbinnen dan een onbetaalde pauze van een half uur wordt ingevoerd (een andere dienstlengte dan 8 uur is overigens mogelijk)."

Dan zou er dus ook een dienst van 8,5 uur kunnen komen met een pauze van een half uur. Zoals voor elke andere medewerker van Altrecht gebruikelijk is.
Dat zou betekenen dat er geen extra dagen op het werk komen bij komen kijken maar het vreemde is dat het dan ook geen enkele bezuiniging opleverd...


Gast

#36

2012-01-03 10:29

Stop met verdere bezuinigingen in de zorg. Begin maar eens met de topinkomens.
7,5 uur werken voelen we ook weer in de portemonnee.
Dus NEE
Raad van Bestuur Altrecht

#37 Reactie Raad van Bestuur Altrecht

2012-01-03 10:46

Reactie van de Raad van Bestuur: Het invoeren van onbetaalde pauzes in de 24-uurszorg is een veelbesproken maatregel. Wij realiseren ons dat deze maatregel pijn doet. Toch zien wij ons genoodzaakt nú actie te ondernemen om Altrecht ook in 2012 en daarna gezond te houden. Dat is voorwaarde om onze cliënten te kunnen blijven bedienen en onze maatschappelijke opdracht uit te voeren.
Op deze plek voert het te ver om de maatregel nader toe te lichten. In een publicatie op de homepage van Altranet is veel meer te lezen over het hoe en waarom.

Gast

#38

2012-01-03 13:06

Ook ten tijde van bezuinigingen zijn principes belangrijk. Moreel worden door de maatregelen de grenzen van een onze hele beroepsgroep overschreden. Onacceptabel. Volgens mij gaat men voorbij aan de effecten van deze maatregelen. nogmaals technisch en juridisch blijkt alles mogelijk maar moreel is het niet in de haak. Zo zijn wij de marjonet van Altrecht geworden.

Gast

#39

2012-01-03 14:37

Je zal maar part-time zijn gaan werken om je maatschappelijke opdracht in de privesfeer uit te kunnen voeren. Nu moet je prompt +/- 15 dagen per jaar extra gaan bijwerken. Een onverantwoordelijk en onbegrijpelijk plan zou ik zeggen. Dit komt mijns insziens de gezondheid van een organisatie niet ten goede daar heel veel werknemers in de privesfeer worden geraakt. Efficient werken onafwendbaar, ook mischien wat harder werken en uitgaan van een bepaald natuurlijk verloop. Maar bezuinigen op deze manier, niet doen.

Gast

#40

2012-01-03 17:22

Een naar idee is het dat iets (een pauze)dat bedoeld is in het kader van ons welzijn ineens als een spook uit de kast komt in het kader van iets anders, nml. een bezuinigingsmaatregel. Hoe serieus wordt je dan als werknemer genomen. Jaren terug is op sommige afdelingen bepaald dat het organiseren van pauzes niet mogelijk is en niet bijdraagt aan het welbevinden van de 24-uurswerker. Voor deze afdelingen gold toen een ontheffing van deze verplichting. Nu is het plan dat dit weer wordt veranderd. Dit kan niet!

Gast

#41

2012-01-04 09:34

In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat als je aan de 24 uur zorg komt je ook aan de cliënten/bewoners/patiënten zit. Zij krijgen die zorg niet meer die ze wel verdienen en waar ze ook ruim voor betalen. Het is erg spijtig dat er dan ook misschien voor deze keuze gekozen wordt. Wordt er ook op de diensten van hoger af gekort? Dat ze ook alles in minder uur/loon moeten doen? Geen uur pauze moeten nemen/ dure broodjes voor een vergadering? enz enz Als er verkorte diensten komen laten we die dan met z'n allen dragen en niet alleen de 24 uur zorg.

Gast

#42

2012-01-04 22:29

Met alle respect voor voorgaande reacties, ik vindt de meesten nogal mild en terughoudend, dit gezien de ernst van de maatregelen. Onder het mom van efficientie worden de vele 24 uurs medewerkers van Altrecht op jaarbasis 15 dagen van hun vrije privetijd afgenomen, want Raad van bestuur wees eerlijk dat is wat er dreigt te gebeuren wanneer er wordt gerommeld met halve uurtjes. Ik wil het eigenlijk in deze reactie netjes houden maar hier is gewoon sprake van diefstal, diefstal van kostbare vrije tijd van medewerkers. Mooier kun je het niet maken want anders doe je de realiteit tekort. Wernemers in de zorg werken dagdiensten, avonddiensten of nachtdiensten. Wanneer zij middels een arbeidsovereenkomst hebben afgesproken 5 dagen per week te werken gaan zij 5 keer per week naar en van het werk. Of je nu 7,5 ,8 of 8,5 op je werk aanwezig bent. Alle dagen die je dan extra naar het werk moet komen zijn dan ook extra werdagen. En deze worden ons opgelegd. Bezuinigingen zijn nodig, dit is helder. Maar deze moeten wel integer worden uitgevoerd. Het hele pauzeverhaal valt hier niet onder en dit is niet fraai.

Gast

#43

2012-01-04 23:37

Werknemers Altrecht,Raad van bestuur !!!!!!!!!!!!

Ik zou het willen hebben over het begrip vertrouwen. Over dit begrip spreek je niet vaak. Je hebt het erover wanneer je wilt benadrukken dat het er is of je bespreekt het wanneer vertrouwen in het nauw komt of wordt geschaad. Wel nu! Vertouwen is een belangrijk aspect in de relatie tussen mensen. Dit is ook het geval in de relatie tussen werknemers en werkgevers. Zo moet de werkgever erop kunnen vertrouwen dat de werknemer zijn werk naar behoren en naar eer en geweten professioneel uitvoert. Daarnaast moeten werknemers erop kunnen vertrouwen dat de werkgever de belangen van de werknemers respecteert en beschermt. Dit is de basis van iedere organisatie. Wanneer er problemen ontstaan binnnen een organisatie of zoals in dit geval er bezuinigt moet worden dient dit principe ten alle tijde te moeten blijven bestaan. Verkorte diensten en als vervolg hierop extra werkdagen is iets wat echt niet kan en mag gebeuren. Het is het benadelen van een groep mensen vanuit een vals verhaal over pauzes. Werknemers moeten nu +/- 15 dagen in een jaar meer komen werken.
Het geschade vertrouwen dat ontstaat wanneer Altrecht de maatregel van de verkorte diensten invoert levert geld op maar is gezien bovenstaande tekst onbegrijpelijk, want een belangrijk kenmerk van vertrouwen is ook dat dit niet te koop is. Een ggz instelling functioneert bij de gratie van vertrouwen en hierop wordt ingeleverd. Zoeken naar andere oplossingen is dan ook geboden. Middels deze petitie maak ik bezwaar tegen de voorgenomen maatregel. Werknemers Altrecht reageer nu het kan, grenzen moeten worden bewaakt want zo worden wij vogelvrij en wat
is dan het volgende plan???

Gast

#44

2012-01-05 00:10

Collega's
Attendeer een ieder op deze petitie. Stimuleer elkaar deze te onderteken maar vooral ook deze reacties te lezen. Licht je bezwaar toe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

#45

2012-01-05 10:48

Niet op de zorg bezuinigen waar al zo weinig geboden wordt voor mensen die hulp nodig hebben.

Gast

#46 Re: Onzin

2012-01-05 15:35

#18: Daan - Onzin 

 Je hebt makkelijk praten Daan, maar bij ons op de afdeling worden gewoon alle uren gewerkt en gaan nooit eerder naar huis. Sterker nog, meestal blijven we langer !! 

€00

#47 RvB lid en OR/OC lid

2012-01-05 18:52

De laatste 3 jaar heeft de or allen in het belang van de RB in gestemd.
Maar dat kan ook niet anders als er een OR/OC lid samen met een RvB lid ( R.J.) lekker gaan motorrijden in hun vrijetijd!!! lenen van de motortrailer is ook een hobby van OR lid kan R.J. lekker zijn motortje achter zijn auto vervoeren.
Beetje jammer dat ik hier vreemde gedachten van krijg.
Lijkt mij het beste dat beide heren hun functie neerleggen bij Altrecht!!!!!!!!!!!!!!!! om nog slechter in het daglicht te komen bij de medewerkers van Altrecht.
Jacco

#48 Re: RvB lid en OR/OC lid

2012-01-05 20:08

#47: €00 - RvB lid en OR/OC lid 

 Wat mij betreft hebben we baat bij een brede discussie die niet op de persoon gericht is. Het is mij daarnaast om het even wie er wat met wie doet in zijn vrije tijd, al helemaal als dit motorrijden betreft.

Laten we het vooral zakelijk houden, als dit een forum wordt om individuen te bashen dan zie ik me genoodzaakt om deze petitie te sluiten.


Gast

#49

2012-01-05 22:54

Zakelijk voeren deze discussie, mee eens. Maar toch zijn de nodige vragen opgeroepen. OR? Hoe kan het dat het moreel illegale plan van de RVB al lang onder de aandacht was van de OR en wij als beroepsgroep pas enkele weken op de hoogte zijn. Niemand is zo in staat gesteld om goed over het plan te kunnen nadenken en goed op het plan bezwaar te kunnen maken. Nu pas beginnen de werknemers van Altrecht echt te begrijpen wat het plan betekent en zegt over onze ggz instelling Altrecht. Juist op dit moment van bewustwording moesten wij vernemen dat het plan door de OR is goedgekeurd. Deze petitie moet geopend blijven daar dit binnen onze organisatie de enige mogelijkheid blijkt om te kunnen communiceren over iets dat ons wordt aangedaan. Zorgwekkend! OR wat is jullie rol nu precies geweest en hoe kan het dat het proces loopt zoals het loopt?

Wie kan dit beantwoorden?


Gast

#50

2012-01-05 23:12

RE: Reactie RvB, reactie 37;

Hoe kan onze maatschappelijke opdracht worden uitgevoerd wanneer de mensen die dit moeten doen worden uitgekleed? Een maatschappellijke opdracht is vooral kwaliteit leveren en dat begint toch echt bij kwaliteit in contact.