Studenten ontevredenheid - Biologie van Dieren, UU


Gast

#1

2012-04-10 17:19

Wat de cursus 'Biologie van Dieren' betreft heb ik vooral moeite met de tentamenvragen. Naar mijn mening is aan de hand van de formulering van veel vragen niet duidelijk wat van de student als antwoord verwacht wordt. De goed/ fout vragen zijn vaak op meerdere manieren te interpreteren, waardoor de student naar mijn mening onnodig aan het twijfelen gebracht wordt. Ik ben het ermee eens dat de stof aan de hand van open vragen getoetst mag worden, maar vaak vind ik het lastig om aan de hand van de gestelde vragen in te schatten wat ik precies over het genoemde onderwerp zou moeten vertellen om alle te behalen punten te kunnen voor de vraag te krijgen. De invulvragen vind ik wel een goede manier om te testen of de student de stof begrijpt, helaas tellen deze vaak voor slechts een erg klein deel mee.
Wat betreft de manier waarop de cursus gegeven wordt; ik ben erg tevreden met de hoorcolleges. Ook is het erg fijn dat deze worden opgenomen om later terug te kijken. De werkcolleges en de COO's zijn ook een goede manier om met de stof om te gaan en om te testen of je het begrijpt. Deze vind ik fijner dan de presentatie opdrachten, omdat iedereen zo met alle onderwerpen gedetailleerd bezig is in plaats van met slechts enkele deelonderwerpen per persoon. Naar mijn mening zou van elk deelonderwerp een werkcollege of COO mogen komen.
Wat betreft de inhoud van de cursus; hier heb ik vrij weinig op aan te merken. Ik ben het ermee eens dat het allemaal basiskennis is die biologiestudenten zouden moeten leren. Het is nou eenmaal erg veel informatie, ook in vergelijking met andere eerstejaars cursussen.
Hopelijk kan met deze enquete wat gedaan worden en is het mogelijk om de cursus, en vooral de tentamens, op een zodanige manier aan te passen dat de inhoud en de kennis die de studenten opdoen hetzelfde kan blijven, maar dat het slagingspercentage hoger wordt.

Gast

#2

2012-04-11 21:31

Ik ben het met de vorige schrijver eens over de manier waarop vragen gesteld worden. Het lijkt er af en toe op dat er van mensen verwacht wordt dat ze een studie Nederlands hebben afgerond voordat ze aan de cursus Biologie van Dieren beginnen. Als er nog regelmatig grammaticale fouten en spelfouten in de slides en hand-outs van docenten voorkomen, vind ik niet dat er verwacht mag worden van studenten dat ze het veel beter kunnen.

Het lijkt af en toe gewoon een tentamen Nederlands waarin je drogredenaties moet gaan herkennen of de dubbele ontkenningen uit de tekst moet halen. De stof op zichzelf is al ingewikkeld genoeg, om van alle studenten bovenop de al bestaande tentamenstress te vragen dat ze ook nog eens rare zinnen moeten kunnen ontleden gaat mijns inziens een beetje ver. Dat heeft niet zo zeer meer te maken met begrip van de stof, maar meer met begrip van de vraag. Als iedereen zo goed was met taal waren ze wel een studie op de alfa-faculteit gaan doen.

Job

#3

2012-04-12 12:42

Vooral de goed/fout-vragen zijn zodanig opgesteld dat het soms bijzonder moeilijk is om te begrijpen wat er precies bedoeld wordt. Vaak worden stellingen gebruikt die bijvoorbeeld goed maar onvolledig zijn waarbij dan niet kan worden nagegaan of ze als goed of fout moeten worden gezien. Het feit dat het slagingspercentage ontzettend laag ligt, ook in vergelijking met de andere cursussen, had mijns inziens al eerder reden moeten zijn om na te denken over de oorzaak hiervan.

De invulvragen zijn inderdaad goed, de open vragen vaak ook. Deze zouden veel meer voor moeten komen en zwaarder moeten meetellen, dat zou denk ik het slagingspercentage doen stijgen zonder dat de inhoud van de cursus minder zou worden.

Gast

#4

2012-04-14 00:01

Maar, de open vragen moeten ook normaal worden nagekeken of er een logisch/goed antwoord staat, en niet of er precies de woorden van de docenten worden gebruikt. Ook moet er meer inhoudelijk getoetst worden en niet op details. Ik ken mensen die alle details kennen, maar geen overzicht hebben in de stof. Deze mensen zijn geslaagd, maar hebben geen verstand van de stof. Er zijn ook mensen die zijn gezakt en aantoonbaar zeer goede kennis hebben van de stof, maar op details twijfelen. Daardoor doet dit vak afbraak aan de opleiding Biologie aan de Universiteit Utrecht en dat vind ik een kwalijke zaak.