Vlaamse Regering blijft doven discrimineren

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Vlaamse Regering blijft doven discrimineren.


Gast

#26

2012-06-18 12:56

Onderwijs is een recht van mensen! Waarom zouden dove vlaamse mensen dit niet mogen krijgen?!

Gast

#27

2012-06-18 12:58

meer tolkuren en ondertitel op tv

Gast

#28

2012-06-18 13:02

Doe zo verder

Gast

#29

2012-06-18 13:04

doven en slechthorende moeten gewoon goed volgen op onderwijs & werk, dus kom maar op doven tolk.

Gast

#30

2012-06-18 13:11

Succes!

Gast

#31

2012-06-18 13:56

ik vind het heel goed dat er voor zoiets een petitie komt. deze mensen moeten ze niet discrimineren iedereen heeft recht op een goede opleiding en als daar dan meer tolkuren voor nodig zijn dan vind ik dat deze gegeven moeten worden.

Gast

#32

2012-06-18 14:01

Hopelijk levert het iets op

Gast

#33

2012-06-18 14:02

Hier moet verandering in komen!!

Gast

#34

2012-06-18 14:10

Doven moeten meer kansen krijgen en mogen niet in de kou worden gezet. Ze hebben zoveel andere capaciteiten.
Ik heb zelf een dove dochter die heel erg intelligent is . Het zou spijtig zijn dat zij later de mogelijkheden niet kan krijgen om zich verder te ontwikkelen. Ik hoop echt dat zij naar het gewoon onderwijs kan gaan.

Gast

#35

2012-06-18 14:30

100% toegankelijke onderwijs voor alle slechthorende en dove jongeren!!!

Gast

#36

2012-06-18 15:04

Goed initiatief ! Discriminatie moet tot een minimum herleid worden, om niet te zeggen dat dit helemaal uit de wereld moet. Alle kleine deeltjes maken 1 groot geheel (:

Gast

#37

2012-06-18 15:14

(:

Gast

#38

2012-06-18 15:41

Misschien is het nuttiger om ervoor te ijveren om van de vlaamse gebarentaal een officiele taal te maken. Als dit dan nog niet het geval zou zijn. Maar op die manier kan je afdwingen dat alle documenten, de rechtspraak, de loketten in het gemeentehuis, onderwijs, ed. allemaal beschikbaar moeten zijn in gebarentaal.

Gast

#39 Re:

2012-06-18 16:26

#20: -

Hallo, wou daar toch even op reageren,

minister Smet is idd geen 20 jaar minister van onderwijs maar het ministerie van onderwijs heeft sinds de start van tolken vgt in onderwijs nog geen enkele wijziging doorgevoerd naar meer tolkuren!! nu zitten we echt aan het minimum... Zelfs indien we met meerdere doven in één klas zitten geeft de regering maar tolk voor 1 dove leerling per klas!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-06-18 17:07


Neen

#41 Re: Discriminatie?

2012-06-18 17:54

#40: Discriminatie??? - Discriminatie?

Geen middelen? In Nederland krijgen de doven gewoon de aantal onderwijsuren per jaar dat zij nodig hebben. Waarom zou dat niet in Belgie kunnen?

Waarom mogen de doven niet de recht hebben om volwaardige communicatie te hebben in onderwijs? Dat het geld kost, so what? Dan kun je meteen ook even tegen rolstoelers zeggen dat ze met maar 1 rolstoel moeten doen in hun hele leven. Of tegen blinden dat ze met 1 braille boek moeten doen hun hele leven. Omdat het anders te duur zou zijn.

Tolk in de lessen lijkt me ook psychisch en fysiek beter, doordat je niet continu moet concentreren (véél meer dan de horende klasgenoten) heb je meer energie over en heb je ook de kans dat je niet zo achterloopt met je werk waardoor je nog heel veel huiswerk moet doen. En door de aanwezigheid van een tolk kun je ook beter/makkelijker/sneller met je klasgenoten communiceren. Dus met de energie en de vrije tijd die je krijgt door de tolkuren, kunnen de doven ook na de school sporten, werken etc. Met sporten kun je psychische problemen voorkomen/verminderen, minder kosten voor de overheid. Met werken draag je ook iets bij aan de maatschappij. Met contact met je klasgenoten leer je communiceren wat ook handig is als je later solliciteert, je hebt ervaring met communiceren met horende mensen en je staat mogelijk sterker in je schoenen.

Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom je het nu zo wel best vindt? Ik heb als jong kind jaren lang op woensdagochtend regulier onderwijs gevolgd zonder tolk. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat het elk keer weer duidelijk werd dat ik niet 100% (zelfs niet voor 60%) mee kon draaien met de klas, de docenten en klasgenoten konden wel gebaren maar dat lost niet alles op. Ik zou dat nooit meer willen. Ik ga volgend jaar naar HBO (hoger beroepsonderwijs in nederland) met voldoende tolkuren om alle lessen te gaan volgen. Want die recht heb ik gewoon als een dove.(Ik zal er wel even voor moeten vechten, ze zijn in Nederland bezig met bezuiningen.)

jasmijn

#42 Re: Discriminatie?

2012-06-18 18:35

#40: Discriminatie??? - Discriminatie?

tegemoetkoming ???

belachelijk om voor onze kinderen ook het beste te willen ?

wat als het uw kind zou zijn ???

zou u willen dat uw kind in het onderwijs niet mee kan omdat er niet voldoende tolkuren zijn ?

Hopelijk maakt u nooit iets mee waardoor u beroep zal moeten doen op VAPH, tolkuren, hulpmiddelen van welke aard dan ook. Mss zeggen wij op die dag : een rolstoel de hele dag nodig ??? waarom ? ??

 

 


Gast

#43 Re: Discriminatie?

2012-06-18 18:47

#40: Discriminatie??? - Discriminatie? 

Na het lezen van je tekst, denk ik dat je de axenroos van F. Cuvelier eens moet bekijken.
Volgens mij zit je in de afzonderingszone met de inzet 'ondergaan'. Sorry hoor, maar je uitleg is...

Je bent dus akkoord dat ze iets beloven maar niet uitvoeren?.......

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-06-18 18:50



Gast

#45 Re: Re: Re: Discriminatie?

2012-06-18 18:58

#44: Discriminatie? - Re: Re: Discriminatie?

Ik kan deels wel uw standpunt begrijpen...ik vind zelf ook dat we al heel veel krijgen :)
Maar zelf was ik jaren slechthorend en wou ik geen hulp. Nu ben ik doof en zit ik in het hoger onderwijs, voor mijn 1ste jaar heb ik echt moeten VECHTEN om erdoor te zijn met 7 herexamens omdat ik alles puur op zelfstudie wou doen, in mijn 2de jaar heb ik uiteindelijk tolk aangevraagd om toch te kunnen knokken voor mijn toekomst....ik wil mijn diploma behalen! Maar dat gaat niet als je alles op zelfstudie moet doen (als je dan nog het geluk hebt dat er een cursus aanwezig is).
Toch vind ik dat ik nog altijd heel veel zelf moet doen en moet steunen op medestudenten (die ik echt heel dankbaar ben), maar ik voel me hier ook geen 100% bij.... Indien de overheid meer moeite doet voor tolken (schrijftolk/ gebarentaaltolk), dan zouden meer doven/ slechthorenden de stap durven zetten naar het hoger onderwijs, wat ook voordelig is voor de overheid ;)

Het is gewoon belachelijk dat de overheid eerst zegt iedereen 70% en daarna afkomen met ...jah...Tga eigenlijk nie....



Gast

#46

2012-06-18 21:00

ik die jaren met dove mensen heb gewerkt besef des te beter hoe hard het nodig is dat ze een tolk of mensen die gebarentaal kennen nodig hebben dus daarom vind ik het zo belangrijk dat deze mensen op jullie steun moeten kunnen blijven rekenen
grts,
Lydia

Gast

#47

2012-06-18 21:51

Het zal wel weer in dovemans oren vallen zeker?

Gast

#48 Re: Re: Re: Discriminatie?

2012-06-18 22:40

#44: Discriminatie? - Re: Re: Discriminatie?

Het zou je meer sieren en je betoog meer kracht bijzetten als je tegen het begrip discriminatie zou opkomen zonder de mening van anderen in het belachelijke te trekken.


Gast

#49 Re: Discriminatie?

2012-06-18 22:56

#40: Discriminatie??? - Discriminatie?

Hallo,

Ik wou toch even reageren op uw tekst,  ikzelf ben een zwaar slechthorende jongeman!  Ik krijg geen tegemoetkoming van de overheid omwille van mijn zwaar slechthorendheid, ik krijg zelfs geen recht op tolken omdat ik net iets te goed hoor maar toch mis ik enorm veel van de informatie die word gegeven op school dus, jij vindt dit dan allemaal eerlijk!! Dan vecht ik toch voor mijn rechten, zoals die in de rechten van de mens staan!!   Voor mij hoeven ze zelfs geen tolkverhoging te doen maar gewoon een gebarentaalschool oprichten maar dan één op degelijk niveau voor dove en slechthorende kinderen  die te intelligent zijn voor het Buso onderwijs maar dat vind het ministerie ook alweer te duur... Toegang tot onderwijs, wanneer??? Liever vandaag dan morgen hoor!!


Gast

#50

2012-06-18 23:03

Zo kan het niet meer.