Pesten mag niet gedoogd worden

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Pesten mag niet gedoogd worden.


Gast

#1

2012-11-30 10:49

een reuze gedachte pesten kan niet zwaar genoeg aangepakt worden

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-11-30 11:04


Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-11-30 11:52


Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-11-30 12:10


Ingrid

#5 Niemand blijft onberoerd als het om onschuldige kinderen gaat, toch?

2012-11-30 15:35


Gast

#6

2012-12-01 10:36

Zelfmoord is een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.
Ingrid

#7 Zelfmoord

2012-12-01 11:49

Zou nooit een oplossing mogen zijn ...


Ingrid

#8 Deze link zeker lezen

2012-12-01 15:34

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pesten_(gedrag)

Kort wil ik hier vooral over zeggen dat niemand het recht heeft om iemand anders te pesten
Pesten mag niet goedgekeurd worden en de gevolgen mogen niet onderschat worden.

Pesten mag niet, kan niet en zou nooit mogen gedoogd worden!
Er is geen enkele reden die goed genoeg is om pesten toe te laten.
Met andere woorden: Pesten is onaanvaardbaar en moet onmiddelijk aangepakt worden
Het slachtoffer moet de veiligheid krijgen dit te benoemen en dit kan enkel als IEDEREEN een duidelijk signaal geeft

Wat de reden van de pester ook is: PESTEN KAN NIET

DUIDELIJKHEID is hierin ontzettend belangrijk, COMMUNICATIE des te meer....

Want elk kind heeft het recht om zichzelf te mogen en kunnen zijn

Als onze jeugd het goede voorbeeld kreeg van ons 'de volwassenen' en ze merken dat wij zulks niet tolereren
dan zullen ze dit gedrag kopiëren...
Als wij dit voorbeeld niet geven dan kunnen wij niet verwachten dat onze kinderen hier wel in slagen :o(
Laten we met zijn allen de handen in elkaar slaan en beginnen met onszelf, laten we samen nadenken over hoe het anders kan, wat ieder van ons hiervoor zou kunnen doen

Want niemand van ons wil dat zulke tragedies voorvallen, iedereen hoopt dat het hem niet overkomt...

Instrumenten die werken leveren een prachtige stukje muziek op
Instrumenten die in het verleden werkten, werken daarom niet vandaag...
Instrumenten die niet langer werken klinken overigens vreselijk vals

Durf een oud instrument inruilen voor iets nieuws als deze niet meer gestemd geraakt
Ik roep op om kritisch te zijn en in vraag te stellen of de visie die we hebben nog klopt
met de realiteit.


Gast

#9

2012-12-02 13:05

Laatste dagen weer heel wat pestslachtoffers in het nieuws. Tijd voor actie! We mogen niet langer de andere kant uitkijken als iemand slachtoffer wordt en als er dan iets ergs gebeurd ons achteraf kwaad maken. Stop met weerloos en machteloos toe te zien, neem actie als iemand gepest wordt!Steun, luister, vorm een front, twitter, facebook,... .
Ingrid

#10 De school vind dat INIAZ schuld treft

2012-12-03 13:51

Ingrid

#11 Wetgeving

2012-12-08 20:48

Er bestaat niet eens een wetgeving over pesten, een thema dat heel wat mensen verscheurd...reden?? Bescherming van alle betrokkenen...

Ik wil veel begrijpen hoor maar ik kan niet begrijpen dat het leven van een pestkop maakt dat we toelaten dat onschuldige kinderen getraumatiseerd de school verlaten ...

Als ons beleid niet begrijpt dat pesten niet kan en wij als 'medemensen' ons gezond verstand niet kunnen gebruiken omdat we er niet in slagen onze verantwoordelijkheid ten aanzien van elke jongere te nemen...Dan lijkt een WET onoverkomelijk als we onze jongeren voor dit onrecht willen beschermen.
Is het niet triest dat we om een wet moeten vragen (smeken) omdat onze volwassenen er niet in slagen onze kinderen te beschermen voor dit onrecht! Het kan anders en als je de getuigenissen hoort dan staat één ding vast!! Er moet wat veranderen in het systeem van sommige scholen...zijn het individuen die dit in stand houden of volledige lerarenteams?? Het moet in elk geval onderzocht worden en de klachten moeten serieus genomen worden.
Deze scholen of individuen doen afbreuk op de scholen waar dit wel goed werkt en wordt aangepakt!

Een voorbeeld uit één getuigenis zegt niet veel maar toch...
"Een directie die gelooft dat ze niet kan opkomen omdat het pestende kind van ouders is die de school sponseren, het kind heeft hierdoor een favortiete status verworven en door nooit grenzen te krijgen een ander kind ongelooflijk veel onrecht aangedaan...schrijnend en triest!! Ondertussen zijn er wel kinderen die onterecht zulk gedoogbeleid moeten ondergaan... Zo'n directie zou zich nooit een directie mogen noemen.... het gaat hier om kinderlevens!!!"
Zoiets kan men toch niet verantwoorden en toch gebeuren zulke dingen nog steeds elke dag...

Iedere burger van de Europese Unie, maar ook elke in de EU gevestigde onderneming of organisatie, heeft het recht om individueel of tezamen met anderen een petitie in te dienen bij het Europees Parlement over een onderwerp dat tot de werkterreinen van de Europese Unie behoort en dat hem of haar rechtstreeks aangaat. Een petitie kan de vorm van een klacht of verzoek aannemen en kan openbare of particuliere belangen betreffen.

Een petitie kan een begin zijn van iets dat we samen als bevolking kunnen bereiken voor onze jeugd; onze toekomst. Ouders hoeven niet machteloos toe te zien hoe anderen hun kinderen kwetsbaar maken en hen het recht ontnemen op een fijne kindertijd. Leerkrachten hoeven niet te zwijgen uit sympathie voor een leerkracht of om de schoolvisie in ere te houden, maar moeten spreken voor elk kind dat hen is toevertrouwd!
Een directie moet niet steeds achter zijn leerkrachten staan als blijkt dat deze leerkracht een verkeerde houding heeft maar dient dit te doorspreken en doorbreken in functie van het weerloze kind!
Een ouder die naar school belt met vragen, hoort niet afgewimpeld te worden maar gehoord, je kan dan de ogen openen of wachten tot er weer een kind springt...

Wanneer gaat onze moderne maatschappij met zijn inwoners opkomen voor onze jeugd en dit onrecht stoppen? We moeten dit een halt toeroepen en als ik eerlijk ben had ik ook al veel eerder moeten opstaan met een petitie als deze want hoeveel jongeren zijn er afgelopen jaren uit het leven gestapt...

Als oprichter van deze petitie maar ook als ouder, als naaste, als persoon die begaan is met onze kinderen en niet te vergeten...
we zijn allemaal ooit kinderen geweest...
roep ik op om deze petitie te steunen als jullie ook verandering willen
Help onze toekomst; onze jeugd de juiste waarde bij te brengen, help leerkrachten en andere bevoegden de juiste handvaten en inzichten te bieden... door op te komen wat goed is! Pesten mag niet!

Dank u
Kim

#12

2012-12-09 12:19

Gepest worden is de hel. En toch blijven veel mensen het wegwuiven als overdreven. Als ouder van een gepest kind én als leerkracht wens ik uitdrukkelijk te zeggen dat gewetenloze pesters levenslang leed veroorzaken. En dit is niet overdreven. Het is een schande waar we moeten blijven tegenin gaan. 100%.
Ingrid

#13 #Kim

2012-12-09 12:32

Dank U voor je getuigenis; we willen hier echt een halt toe roepen aan dit onrecht en ik wil jou in het bijzonder bedanken omdat je spreekt, als mens, als ouder en als leerkracht! Dank U

Ps: Heb jij misschien zin om je ervaringen neer te schrijven voor in een boek? Je hebt op de verschillende niveau's ervaring en ik vermoed dat dit een enorme meerwaarde zou kunnen zijn voor het boek! indien JA: wackenier.i@hotmail.com
Indien Nee, begrijpbaar ;o)

Gast

#14

2012-12-09 14:17

scholen denken maar al te vaak dat ze iets aan pesten doen, maar als je zelf met kinderen in zo'n situatie staat, merk je dat er niets van aan is !
Ingrid

#15

2012-12-09 15:06

Het klopt inderdaad dat scholen vaak niet de juiste houding weten aan te nemen omdat blijkbaar niemand nog weet wat aanvaardbaar is.??!!
Het zou anders heel duidelijk mogen zijn dat Pesten niet aanvaard kan worden en dat jongeren hierdoor levenslang beschadigd zijn... indien ze hun leven niet beëindigen uiteraard :(
Een duidelijke houding is noodzakelijk, duidelijke grenzen hebben kinderen altijd al nodig gehad!
In dit geval blijkt dat ook leerkrachten duidelijke richtlijnen moeten krijgen over gelijkwaardige behandeling voor elke leerling in hun klas!
Net zoals een directie hoort beslissingen te nemen vanuit de zorg voor elk kind!

Gelukkig zijn er ook situaties die opgelost geraken... waarin leerlingen serieus worden genomen en ouders gehoord zijn...waarin klasgesprekken dit gedrag doorbreken en duidelijke afspraken worden gemaakt waarin iedereen dient op te komen voor ongewenst gedrag... Het kan maar jammer genoeg sluiten nog teveel mensen de ogen en doen teveel scholen of ze last hebben van een bloedneus...
Ook deze petitie toont aan hoe moeilijk het is om allemaal samen één duidelijke boodschap te dragen: Pesten Kan Niet!

Wij Belgen zijn niet gewoon om op te komen voor onszelf maar blijven liever op ons eilandje zitten...
tot er weer een slachtoffer valt en er weer enkele mensen meer de ogen openen...
Ik hoop maar één iets: dat er niet nog meer slachtoffers moeten vallen vooraleer dit thema serieus wordt genomen ...
realiteit is dat er nu maandag 36000 kinderen uitgesloten en gepest zullen worden...
De gevolgen mogen niet onderschat worden!
Ingrid

#16

2012-12-11 09:01

Opvoeden is niet de taak van ouders alleen

"In stilte hoop ik dat 'voorleven' het woord van het jaar wordt", schrijft Guillaume Van der Stighelen, gewezen reclameman, columnist en auteur van de recente bestseller 'Echt'.

Kinderen kijken naar ons en volgen ons voorbeeld. Ze horen welke taal we gebruiken als we strijden voor ons gelijk. Welke naampjes we toebedelen aan mensen met een andere mening
Wat een mooi woord. 'Voorleven.' Het leven even voordoen. Hoe het moet. 'Lead by example', zeggen de Engelsen. Het is een keer iets anders dan de betuttelende toon waarmee de naoorlogse generaties de jeugd bestoken met verwijten over normvervaging en wangedrag. Of het verbaal geweld waarmee beleidsvoerders elkaar vertrappelen om hun gelijk te halen.

Voorleven. Het woord viel in de toespraak van de burgemeester van het Nederlandse Almere, Annemarie Jorritsma, ter herdenking van de grensrechter die na een voetbalmatch werd doodgetrapt door jeugdspelers. Vanwege een onenigheid over het toepassen van de spelregels. "Het is blijkbaar normaal geworden,", zei mevrouw Jorritsma, "dat we geweld gebruiken als de dingen niet lopen zoals we hadden verwacht."

Maar, voegde ze eraan toe, we staan er niet machteloos tegenover. Ze verwees naar een Afrikaans gezegde: "It takes a whole village to raise a child." Opvoeden is niet de taak van ouders alleen. Leraars, coaches, buren, vrienden, familieleden, iedereen mag meedoen. We moeten onze kinderen, al onze kinderen, opvoeden en 'voorleven'. Prachtig. Kinderen kijken naar ons. Kinderen luisteren goed hoe wij met elkaar omgaan. Welke taal we gebruiken als we strijden voor ons gelijk. Welke naampjes we geven aan mensen met een andere mening. Kinderen volgen ons voorbeeld. Ze doen er liefst nog een schepje bovenop. Zo hard dat we er zelf van schrikken en naar de apotheek lopen om een doosje pillen tegen gedragsstoornissen. Terwijl die kinderen ons alleen maar na-apen. Toen volwassen mannen nog medailles hadden hangen naast de schoorsteenmantel, verdiend met heldendaden op een slagveld, toen wilden zonen niets liever dan zelf te wapen trekken. Nu staan grote mensen scheldwoorden te roepen langs het veld, in het verkeer of gewoon tegen elkaar. Tegen hun vrienden en gelijkgestemden weten ze zich heel netjes en beleefd te gedragen, maar oh wee als iemand hun pad kruist die een andere mening is toegedaan. Kinderen weten al erg vroeg welke van hun vingers de middelste is. Van middenvinger naar vuist is voor velen maar een kleine stap.

Voorleven. Voorgaan in het leven. Het is een erg mooie gedachte. Respect dwing je niet af door het erin te rammen met de hamer. Respect krijg je door bewondering te wekken voor hoe je zelf leeft. Hoe je je tegenstrevers aanpakt. Zoals Nelson Mandela bijvoorbeeld. Met een brede glimlach. Of zoals Gandhi. Vriendelijk, beleefd en nederig. Het mooie is dat je er geen nieuwe wetten voor nodig hebt. Je kan er gewoon zelf mee beginnen. Wie weet wordt het opgemerkt. Door een kind dat nog op zoek is naar een handleiding voor de samenleving.

Voorleven. In stilte hoop ik dat er een dag komt dat dit het woord van het jaar wordt.
HeavenlyRonaldR.I.P.

#17 Wilna en Leo, lieve Ronald voor altijd in de hemel!

2012-12-15 02:28

Mijn broer die in 1955 was geboren en doof was had niet zo'n grote woordenschat, het onderwijs van toen was nog niet wat het nu is. Later werd hij op 21-jarige leeftijd ook nog eens slechtziend, kon alleen nog maar met de buitenzijde, door een waas van zijn ogen zien en viel langzaamaan buiten de maatschappij en werd zodoende geïsoleerd. Geen werk meer, geen auto meer, zelfs geen vrienden meer en laat ik over de familie maar zwijgen! Altijd zei hij dat hij mij en mijn moeder lief vond, maar dat zijn broer vals was! Dát draag ik in mijn hart graag mee! Nu is hij in de hemel en daar is géén pijn, geen verdriet en bovenal heeft hij géén beperkingen meer, dat mág dan een opluchting zijn, maar zijn gemis hier op aarde, doet zélfs na 25 jaar nog pijn! Twaalf dagen na zijn 32e verjaardag, troffen mijn moeder en ik hem hangend in het trapgat naar zolder aan! Door zijn isolement, had hij tic's ontwikkeld en mijn andere broer had hem, op de dag dat we een bezoek hadden gebracht aan hem, zijn vrouw en hun kind van amper drie, even verteld dat hij in het gekkenhuis behoorde! Dát wás de druppel en heeft zich dus de nacht erop verhangen! Het beeld staat nog steeds op mijn netvlies gegrift! Helaas heeft mijn man Leo hem nooit gekend, want Leo en ik leerden elkaar pas veel later kennen helaas.  Anders had Leo hem vast en zeker aangepakt, want dat zég en dóe je niet, als je een greintje fatsoen in je boddy hebt!
Hieruit kún je opmaken dat wij zeker achter elke op deze gelijkende petitie staan!
Wilna en Leo Velthuis!

Ingrid

#18 Re: Wilna en Leo, lieve Ronald voor altijd in de hemel!

2012-12-15 12:50

#17: HeavenlyRonaldR.I.P. - Wilna en Leo, lieve Ronald voor altijd in de hemel!

Ik wil jullie bedanken om deze ervaring met ons te delen.
Het is nog steeds zo dat pesterijen dagelijks voorvallen en niemand precies weet welke houding aan te nemen.
Het wordt te vaak gedoogd en te weinig serieus genomen.
Jammer genoeg maken pesterijen dat er heel wat beschadigde volwassenen rondlopen die nu geen begrip of gehoor krijgen voor het onrecht dat hen ooit werd aangedaan.

Er zijn nog steeds kinderen die dagelijks hetzelfde lot ondergaan omdat wij volwassenen geen verantwoordeliijkheid weten op te nemen rond dit onrecht dat vele kinderen ondergaan. Sommige beslissen er definitief een einde aan te makan door uit het leven te stappen...

Al decennia's is dit probleem gekend maar al even lang weet men niet hoe hiermee om te gaan en ontwikkelt men vanalles zolang de pester maar uit de wind blijft staan...

Een tekst van iemand die erg betrokken is: 
Wij mensen zijn de enige zoogdieren, die van God een geweten meegekregen hebben, maar waarom gebruiken wij het dan niet? Is dát dan zó moeilijk? En is het dan makkelijker om ons als beesten te gedragen? Dieren zijn nog socialer, als deze pesterige mens-zwijnen! Die zich hoog verheven voelen boven de rest! Góh wát zijn zij tóch vét-cool! Dieren handelen op hun instinct, maar de pesters missen het beiden. Zowel hun instinct als hun geweten! Is er geen eiland over waar zij kunnen worden op gesmeten en daar de rest van hun leven door kunnen brengen? Kunnen ze elkaar fijn de weg uitruimen, want dit soort is eenvoudigweg niet te pruimen! Misschien wordt het leven voor velen dan eindelijk, zoals het zou moeten zijn. Vol van vreugde en zonder zielenpijn! Dit mág dan wel fel klinken maar, wanneer in korte tijd, met België mee al zo'n vier á vijf levens naar de knoppen is gejaagd ... Ís dít dan niet waar men om vraagt? Een opvoedingsgesticht voor pestkoppen, vér van de bewoonde wereld, zonder enig contact naar buiten! Zouden ze dán eindelijk veranderen? Voor alsnog betwijfel ik zélfs dát!


Ikzelf denk in de eerste plaats dat he pester hulp nodig heeft en vooral moet bij gebracht worden welke schade heeft aangericht. Hij moet leren omgaan met de diversiteit die bestaat... Maar daarvoor moeten wij volwassen het juiste voorbeeld geven. WIj moeten durven spreken en benoemen wat kan en niet! Elk kind pikt op wat wij hen leren. Ik veroordeeel de pester dus niet als dit nog een kind is!!! Het zijn wij volwassen die hen iets moeten leren, toch?? En volgens mij zit daar nu net het grote probleem...Als iedereen zich hier beuwts van zou zijn dan zou het probleem veel minder groot zijn!

HeavenlyRonaldR.I.P.

#19 #18 De Pester heeft hulp nodig!!!???

2012-12-16 14:13

Als een pester nodig heeft kan dit alleen in een zetting waar ze niet in contact komen met hén die ze het slechte voorbeeld gegeven heeft! Doorgaans zijn dit zelfs hun opvoeders.

De politie erbij halen, helpt niet, want dan verkopen die ouders allerlei smoesjes. Smoesjes zoals: 'Ik heb hem- / haar c.q. hún niet 24 /7 per dag in de hand!'
Kijk dít zou niet nodig moeten zijn, want als de opvoeding deugt, dan weten ze wat normen en waarden zijn.
Echter zélfs de ouders van de jeugd, blijkt hieraan te ontberen, wat ze zélf niet hebben mee gekregen kunnen ze dus óók hun kids niet leren!

Dít is overigens een uitlating van een buurtbemiddelaar, die toegeven zélf niets te kunnen doen en níet de middelen hebben, want de ouders, die vaak even hard mee pesten en het door hún slechte opvoeding niet kúnnen... Tja dan weet men het niet meer! Dán blijft er naar mijns inziens maar een ding over...

De raad van KInderbescherming, Jeugdzorg, OTS en TBS, want het is immers níet normaal, dat men je tuinhek sloopt, je raam ingooit met een grote grindtegel etcetera. Wanneer wij deze tegen ons hoofd hadden gekregen... Had het wél heel slecht met ons afgelopen!
Kijk dan moet je niet zeuren, de wijkagent laat zich niet zien en ze willen niet eens de tegel zien! Hij ligt in een vuilniszak nog steeds voor ze klaar!

Zo wérkt de hulpverlening naar de slachtoffers toe. En dan hebben de pesters hulp nodig?
De daders / pesters, lachen je uit, want zij zijn oppermachtig! Niemand die er iets tegen doet en dat is prachtig!

Kijk mijn man pakt op school de klas wel aan, wanneer er iemand een ander pest om zijn uiterlijk! Dan krijgt iedereen te horen wat hij- / zij ís! Als iemand een roodharige uitscheldt óf anderzijds! Confronteert hij hen met hún ZIJN! Dan is het van ja hij is rood, ik ben dik, zij is klein, hij is lang en mager, JIJ bent TURK en als hij dan de reactie krijgt: 'Néé ik ben Nederlander!', geeft hij er vriendelijk achteraan: 'Ja maar wél van Turkse afkomst!'

Aan het begin van het leerjaar, is het dan voor iedereen duidelijk, dat het niet uitmaakt hoe je er uitziet en dat legt hij ze haarfijn uit! Het gaat erom wie je bent, dat je er voor elkaar kunt zijn, niet alleen in goede tijden, maar ook in slechte tijden! Uiterlijk is onbelangrijk, maar écht mens zijn, zowel binnen als buiten school, in de sport en noe maar op!We hebben onlangs kunnen zien en horen, hoe erg dát kan lopen in de sport, waar men geen respect kende, zelfs ouders deden mee!

Stoppen met pesten begint bij de pesters zelf! Steevast zouden ze moeten beginnen met het woord en begrip verdraagzaamheid te leren bevatten, in hun opvoeding, op school en waar dan ook! Pesten kán leiden tot oorlog en daar zijn er nog steeds teveel van.

Waarom worden wij, Nederlanders, anders nog steeds richting oorlog's-gebieden gestuurd om dáár de boel te redden? Mijn vader heeft vroeger..., gevochten in Nederlands-Indië, als oorlog's-vrijwilliger tijdens "De Politionele Actie's", vlak na WO II, heeft daar naar later bleek een flink trauma aan overgehouden.

Mijn oma hield een pension, toen de mensen uit Nederlands-Indië werden verdreven, daar zij voor het Nederlanderschap kozen en met niets dan een koffertje, in Nederland aankwamen doorgaans per boot en openbaar vervoer. Zij hadden onderdak, voeding en geld nodig! Wat ze van de regering kregen, maar zij zocht contact met scholen zodat de kinderen naar school konden, maakte de mensen weg-wijs en zorgde ervoor dat er dingen gevierd konden worden! Zoals Sinterklaas Die écht kwam! Kerst en noem maar op! Zorgde via allerhande wege dát ze de eerste kleding kregen, want toen zij aankwamen in Nederland was het koud, iets wat ze dáár niet kenden! De mensen verbleven daar tot ze een huis hadden gekregen, met inrichting en al!

Kijk, mijn man en ik weten wat waarden en normen zijn! Kregen het mee in onze opvoeding, hoefden níet 24 / 7 per dag in de gaten gehouden te worden, maar het lijkt wel, dat men, hoe rijker men is, hoe minder men heeft meegemaakt, hoe harder men anderen dénkt te kúnnen mogen veroordelen, uitschelden en het leven zuur te maken, want zij staan boven de rest!
Juist dát is nu de pést!
Ingrid

#20 Re: #18 De Pester heeft hulp nodig!!!???

2012-12-16 14:35

#19: HeavenlyRonaldR.I.P. - #18 De Pester heeft hulp nodig!!!???

Ik begrijp jouw reactie best wel, het is inderdaad best zuur dat diegene die ons onrecht aandoen;
hulp zouden krijgen!
Maar ik ben met de tijd meer en meer gaan geloven dat hulp een ruim begrip is hoor...dat soort hulp waar jij het over hebt
is inderdaad geen hulp... zo hou je pesten in stand....

 

Maar wees maar zeker dat iemand die pest een groot probleem heeft, rijk of niet, knap of niet...etc...
Overal wordt gepest ...zowel bij rijk als arm....
Als de pester geen hulp krijgt dan zal hij vervallen in hetzelfde gedrag en dat wil ik toch ook even benoemen!

Slachtoffers moeten beschermd worden voor zulke personen maar zonder de pester iets bij te brengen en dus hulp te bieden
Kan je dit nooit verhelpen en gaat de pester als volwassenen gewoon verder in zijn werkveld...omgeving enz... 
Nu nog bekijken welke hulp hem helpt hé...want de pester uit de wind zetten helpt uiteraard niet!!!! Dat heeft het verleden nu wel duidelijk aangetoond!
De confrontatie aangaan met zijn slachtoffer en hem bewust maken van de schade die hij aanricht en hierin duidelijk het slachtoffer steunen; kan ontzettend verrijkend zijn en de pester zover brengen dat hij dit gedrag leert aanpassen...

PESTEN KAN NIET EN NOOIT AANVAARD WORDEN

HeavenlyRonaldR.I.P.

#21 Re: Re: #18 De Pester heeft hulp nodig!!!???

2012-12-26 01:12

#20: Ingrid - Re: #18 De Pester heeft hulp nodig!!!???

Helaas werkt dat niet overal! Confrontatie aangaan is al vaak gebeurd, begrip is er niet! De pesters zijn heilige bonen die op hun woord worden geloofd! Hun leugens zijn de waarheid! De ouders geloven de pesters, die tevens de opleiders van hun kinderen zijn!

Jij wordt voor leugenaar gezet! Politie heeft geen tijd, is op vakantie, ziek, is zogenaamd druk, zélfs voor hulpverlenende instanties is deze onbereikbaar!  Onze volgende zet is een mail naar de burgermeester, de wethouders en provinciale staten, die wij bij toeval aardig kennen! Eens zien of de wijkagent eens wenst te ontwaken, uit zijn lente-, zomer-, herfst- en winterslaap!

Nog een fijne dagen en een 2013 gewenst, waar mensen eindelijk tot inzicht komen, zodat de zelfdodingen en het gepest stopt!


Ingrid

#22 Re: Re: Re: #18 De Pester heeft hulp nodig!!!???

2012-12-27 12:53

#21: HeavenlyRonaldR.I.P. - Re: Re: #18 De Pester heeft hulp nodig!!!???

Confrontatie aangaan is al vaak gebeurd...

Inderdaad, of vaak niet omdat leerkrachten en ouders gedogen, probleem niet serieus nemen...
Wat dit thema betreft is niets zwart wit maar één ding is wel heel duidelijk: het wordt te vaak gedoogd;
de ogen worden te vaak gesloten; zelden wordt er ingegrepen en heel vaak doen leerkrachten 'al dan niet bewust' mee ...
dus ook confrontatie voor die mensen die zorg zouden moeten dragen voor onze jeugd.... het probleem is niet enkel van de pestkop maar eveneens van diegene die pesten stimuleren, gedogen en hieraan deelnemen...

 

HeavenlyRonaldR.I.P.

#23 Dóe dít maar eens!!!

2012-12-31 00:11

Doe dit, met je vrienden, klasgenoten, collega's, buren en noem maar op!!!

Neem een naald, prik even in je vinger...
Druk op je vinger...
Wat komt er uit???
Juist!!!
Bloed!!!
Welke kleur heeft het???
Juist!!!
Rood!!!
Bij een ieder is dit eender!!!
We zijn dus allemaal gelijk!!!
Waarom maken we elkaar dan het leven zuur???
Zijn jullie zo dól op een dood gepest lijk???
Wát heeft pesten toch voor 'n zin???
Wie ziet daar het nút van ín???
Begin het nieuwe jaar maar goed!!!
Zonder het vergieten van bloed!!!

EEN PÉSTVRIJ 2013 GEWENST!
Ingrid

#24 Re: Dóe dít maar eens!!!

2013-01-01 23:51

#23: HeavenlyRonaldR.I.P. - Dóe dít maar eens!!!

Bedankt voor je treffend bericht,

We geven alvast niet op en blijven geloven dat het anders kan
Er zal verandering komen, het zal niet eeuwig stil blijven
er komt een moment dat de bevolking zal opstaan.
Nu is het enkel nog een kwestie van de bevolking te bereiken,
en hen hierin te betrekken om dit thema voorgoed te doorbreken


Hopelijk wordt 2013 het jaar van verandering

 

Ingrid

#25 Reactie van de minister

2013-01-13 12:29

Geachte mevrouw Wackenier



In uw mail van 30 november 2012 over pesten op school vraagt u mij wat ik zal doen om ervoor te zorgen dat kinderen niet langer gepest worden. Ik ben het volledig met u eens dat er op het vlak van het tegengaan van pesten in scholen nog werk aan de winkel is.



De afgelopen jaren werden er door het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming tal van maatregelen genomen die scholen kunnen ondersteunen in het uitwerken van een beleid tegen antisociaal gedrag (waarin het tegengaan van pesten een onderdeel is). Het volledig overzicht van alle genomen maatregelen kan u terugvinden op de website: www.ond.vlaanderen.be/antisociaalgedrag.



Ik ben er mij echter van bewust dat ik niet alleen ervoor kan zorgen dat pesten een halt wordt toegeroepen. Pesten kan maar worden tegen gegaan door inspanningen van iedereen die er bij betrokken is: dat zijn niet alleen de scholen zelf, maar bv. ook de CLB's en de onderwijsnetten – en koepels. Ik engageer me in ieder geval om scholen blijvend te informeren, te sensibiliseren en te ondersteunen in het uitwerken van een beleid tegen antisociaal gedrag. Eén van de maatregelen die jaarlijks wordt genomen is de ondersteuning van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten in de organisatie van de Vlaamse Week tegen Pesten. Tijdens de Vlaamse Week tegen Pesten wordt heel Vlaanderen gesensibiliseerd. Ieder jaar wordt er een andere focus gelegd. Volgend jaar wordt er bijvoorbeeld heel sterk ingezet op de rol van omstaanders van pesten. U vermeldt dat u zelf ook initiatief wilt nemen. Ik stel voor dat u met leden van het Netwerk Kies Kleur tegen Pesten contact opneemt om te zien of uw initiatief kan aansluiten bij acties die al worden genomen. Door de krachten te bundelen wordt ervoor gezorgd dat een krachtig signaal wordt uitgestuurd dat pesten niet kan. U kan het Netwerk Kies Kleur tegen Pesten bereiken via http://www.kieskleurtegenpesten.be/joomla/index.php?option=com_facileforms&Itemid=86.



Ik wens u in ieder geval succes en wens u alvast te danken voor uw inzet en engagement.





Met vriendelijke groeten





Pascal Smet

Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel