Oproep tot open debat over de hervorming Hoger Kunstonderwijs


Gast

#1

2013-04-14 21:03

Als docent aan het Lemmensinstituut en het Conservatorium Antwerpen ken ik de academisering van binnenuit. Er schorten veel dingen aan. Het is inderdaad nodig dat er een debat over wordt gevoerd. Maar het is zeer moeilijk om ook maar een beetje groepsgevoel, laat staan solidariteit te vinden tussen kunstenaars die juist hun uniek zijn als handelsmerk voeren. Dit is volgens mij o.a. de reden waarom we zo een slecht statuut hebben en waarom de academisering sowieso in eerste instantie doorgedrukt is kunnen worden. Let wel: ik twijfel er niet aan dat kunst onderzoek nodig heeft. Kunstenaar zijn is niet onverantwoord zijn. Maar de krijtlijnen moeten anders worden getrokken. Dus graag een initiatief.

Gast

#2

2013-04-15 13:37

u heeft mijn volledige steun.

Tegelijk wil ik toch even opmerken dat we geenszins zelfgenoegzaam mogen zijn.
We moeten ook de hand in eigen boezem durven steken en toegeven dat er soms iets fout loopt met de kwaliteit van de kunstopleidingen zelf.
Wat weer koren op de molen van de universiteiten en beleidsmakers is. Want waarom-zo redeneren zij- zouden ze moeten investeren in opleidingen die alleen maar 'lucht' verkopen.
We moeten onze opleidingen terug fundament geven. We gaan er te vaak vanuit dat creativiteit los staat van knowhow, dat 'metier' de creativiteit zelfs hypothekeert.Maar beide gaan samen.

Een school moet de nodige skills meegeven die studenten anders pas na jaren zelfstudie zouden verwerven. Want een school is een snellere weg naar dat wat ze willen doen, willen vertellen, willen worden.

De situatie die u in uw oproep omschrijft, hebben velen onder ons, tien jaar geleden al voorspeld.
Maar waar het finaal om draait- en dat is ook wat aan de universiteiten zelf gebeurt- is besparen op 'toekomstarme opleidingen'.
De academisering is een ding, de economische realiteit een andere( al hangen ze nogal samen. Dus vrees ik dat, indien we onszelf niet bijsturen, het kunstonderwijs geprivatiseerd zal worden.
Slechts toegankelijk voor de happy few.
Of dat de inschrijvingsgelden extreem zullen worden opgetrokken.


gegroet

Gerda Dendooven

Gast

#3

2013-04-23 14:05

Laten we de universitaire expantiedrang zoveel mogelijk tegen houden want een groot deel, misschien zelfs een meerderheid, van universitairen werken gewillig mee met het kapitalisme dat zoveel onheil aanricht in de wereld. Universitairen, ik ben er bang voor.

Gast

#4

2013-04-24 10:10

Ik ondersteun de petitie en ik ben van oordeel dat 'zolang niet wordt aangetoond dat academisch wetenschappelijk onderzoek in de kunsten een meerwaarde heeft voor de kwaliteit van de kunst, de schaarse middelen voor wetenschappelijk onderzoek met zorg moeten besteed worden aan relevant onderzoek in de kunsten t.b.v. de kunstopleidingen (gericht en praktijkgeoriënteerd onderzoek) van de 'School of Arts' van de Hogescholen.' Ere-Voorzitter Artesis hogeschool

Gast

#5

2013-04-24 14:22

De strijd die jullie voeren is gelijkaardig aan de stille strijd die vele wetenschappelijke onderzoekers voeren aan de universiteiten. Onderzoekers bezwijken onder prestatiedruk. Talentvolle wetenschappers, die vol idealisme een onderzoekscarrière in een Vlaamse universiteit aanvatten, worden binnen de kortste keren meegesleept in de mallemolen van de publicatiedwang. In plaats van iets te betekenen voor de samenleving, vervallen zij noodgedwongen tot onderzoekskoelies die het ene onderzoeksproject na het andere afhaspelen. Net als artistieke activiteit kan je wetenschappelijk onderzoek niet in een keurslijf dwingen. Het vergt tijd, zorgzaamheid, bedachtzaamheid, vrijheid, onafhankelijkheid, aandacht voor het onverwachte en geduld. Vaak is het ook een traject van proberen en mislukken. Deze omstandigheden worden momenteel niet gegarandeerd. Ik steun jullie pleidooi voor meer inspraak in het academiseringsproces.
Luc De Lentacker
Vakbondssecretaris LBC-NVK

Gast

#6 Reload

2015-03-11 18:21

#3: -