Neen aan het wisselsysteem van huishoudhulpen bij OCMW Holsbeek


Gast

#1

2013-06-15 12:06

mijn opa wou vroeger absoluut geen hulp in huis. Omdat het écht niet meer zonder poetshulp ging, heeft ons moeke toen toch iemand van het OCMW laten komen. Na enkele weken kon hij niet meer zonder, maar het mocht alleen die ene persoon zijn! De mensen die deze hulp nodig hebben, bouwen ook een band op met hun. Dat is net het mooie aan een vaste persoon! Alleen als die persoon niet voldoet of als het niet klikt zou er een ander persoon in de plaats mogen komen. Dit is geen beslissing die de gemeente moet nemen!
Neen!

#2 Re:

2013-06-15 12:48

#1: -

Groot gelijk! Bedankt voor je steun. Graag delen, liken, erover vertellen bij familie en vrienden. Samen staan we sterk!


Gast

#3

2013-06-15 21:28

Hierbij zal ik mijn artikel bij zetten
Ingrijpende beslissingen van OCMW Holsbeek voor het welzijn van onze ouderen.
Na het nieuws van de slechte behandeling van ouderen in de rusthuizen, blijkt nu ook het OCMW geen rekening te houden met het welzijn van oudere mensen.
Op dinsdag 4 juni kregen de gebruikers van de thuiszorg een brief van OCMW gedateerd op 5 juni.
Vanaf maandag 17 juni zou heel het systeem veranderen. Ze kiezen (met de steun van de CD&V) voor een jaarlijkse roulatiesysteem . Dit wil concreet zeggen dat alle oudere mensen, na een jaar, zich terug moeten aanpassen aan nieuwe mensen. Ook het personeel moet zich terug informeren en aanpassen.

Waarom kiezen ze hiervoor?
Verdeling voor iedereen van verschillende werkposten en geen mogelijkheid om een band op te bouwen en te familiair te kunnen worden.

Ik heb wel mijn vragen daarbij?
Er zijn momenteel niet genoeg plaatsen in de rusthuizen. Zou het niet mogelijk zijn de mensen die toch thuis willen blijven, de families en de ouderen op een optimaal manier te steunen?
Vertrouwen en hechting spelen een belangrijke rol voor het welzijn van onze ouderen.
Een spreuk zegt “oude bomen verplant je, maar niet zonder gevaar”.
Het gaat hier niet om een verandering van huis, maar om een verandering van een vertrouwensmilieu. Hechting speelt een belangrijke rol in het welzijn en positief denken van oudere mensen. Door hechting met een persoon gaan we een manier vinden om zichzelf te zijn en met de werkelijkheid om te kunnen gaan. Continuïteit geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen.
Het bestaande personeel weet ook heel goed hoe de ouderen mensen, bij wie ze werken, hoe ze aan te pakken, hoe het huis te organiseren, welke medicatie te geven indien er een probleem is, wie de dokters zijn en wat de plaatsen zijn waar ze op onderzoek moet gaan, …Het gaat hier toch om mensen en dus veel meer dan gewoon een dossier.
Ik koos ervoor mijn moeder in huis te nemen, wat helemaal niet makkelijk is. Dit werd mogelijk gemaakt door de hulp en de steun van thuishulp. Ik kan hen ook toevertrouwen wat voor mij te zwaar wordt. Dit is iets dat ik ook niet met iedereen wens te delen. Die vertrouwensband maakt het draagbaar.
Daar zal OCMW op antwoordend dat al hun personeelsleden even goed zijn en daar twijfel ik zelfs niet aan, maar het opbouwen van die vertrouwensband, die zo belangrijk is, vraagt tijd.
De personeelsleden kunnen ook beter presteren wanneer ze zich goed voelen in een vertrouwd milieu. Waarom hun dit ontnemen?
In de sociale dienstensector is de verloning al niet erg hoog. Waarom het leven van de medewerkers nog zuurder maken?
Ook de timing vind ik alles behalve correct, zo kort bij de vakantie. En zo vlug in werking, nog geen tijd om te reageren en ook op een zeer oneerlijke manier. Eerst kwam de verantwoordelijke een gesprek thuis houden. We konden haar vertellen hoe goed het verliep. Terwijl ze heel goed wist wat er zo gebeuren sprak ze er helemaal Dus met krijgen van die brief stond ik helemaal perplex en ban ik woeden.
Ik sprak over dit probleem met mijn huisdokter. Hij vindt het ook onmenselijk. Hij kent gevallen waar de veranderingen dramatisch kunnen zijn. Ik wens het hierbij dan ook niet te laten.

Na het nieuws van de slechte behandeling van ouderen in de rusthuizen, blijkt nu ook het OCMW geen rekening te houden met het welzijn van oudere mensen.
Hopelijk reageren nog meerder mensen hierop en haalt dit iets uit.
Danielle Antoine




Neen!

#4 Re:

2013-06-16 06:44

#3: -  

 

Danielle, Bedankt voor je antwoord. Indien je deel wilt uitmaken van het actiecomite, mag je mij een mail sturen : evybuelens(ad)hotmail.com. Ad vervangen door apenstaartje, anders krijg ik te veel spam. Maak je ook lid op facebook van onze groep: neen aan het wisselsysteem van huishoudhulpen bij het OCMW Holsbeek. Graag ook deze petitie laten tekenen door familie, vrienden, ... Stuur hen de link maar door Met vriendelijke groet Evy buelens

Gast

#5

2013-06-17 05:49

Blij dat ik niet in Holsbeek woon want ik zou mijn huishoudhulp absoluut niet graag "wisselen".... Dit is een absurde gedachte !

Gast

#6

2013-06-17 06:03

niet te begrypen wat er in holsbeek gebeurd . Ikzelf ben werkzaam op het OCMW en wij worden met de rug tegen de muur gezet.Dat ze deze regeling invoeren bij de nieuwe mensen die er nu komen, dan hebben we daar alle begrip voor maar niet zoals het nu gebeurd!want de oudjes die nu op onze hulp rekenen zijn allemaal mensen van 70 a80 jaar en nog ouder.Allemaal oudjes die ons vertrouwen en wij die hen gewoontes en ongemakken kennen.waarom dan deze mensen veel verdriet aan doen !!!of is dit een stunt voor de volgende verkiezingen ? Het is toch dit bestuur dat verkozen is door de mensen van holsbeek! Hopend dat de volgende verkiezingen de kiezers deze stunt in gedachten houden!!!!! mischien komt dan loontje om zn boontje !!!!!

Gast

#7

2013-06-17 07:54

Laten we in eerste instantie eens onderscheid maken tussen enerzijds de diensten gezinszorg/poetshulp voor ouderen/bejaarden en anderzijds de huishoudhulpen met dienstencheques.
Als we het dan hebben over de huishoudhulpen, deze werken veelal in gezinnen waar de 2 partners werken gaan en geen tijd hebben om zelf te poetsen, begrijpelijk. Ikzelf werk halftijds en poets zelf. Maar van mijn halftijds loon worden wel belastingen afgehouden waarmee een deel van de kosten van deze huishoudhulpen betaald worden, want de 'gebruikers' die hier massaal reageren betalen zelf maar een klein deel van de kosten. Is dat dan allemaal zo eerlijk? Het staat jullie allemaal vrij om privé poetshulp te zoeken dan heb je steeds dezelfde (als ze niet ziek valt/verlof neemt) maar zal je ook wel weten wat het je kost om dit allemaal reglementair in orde te brengen.
Wat de gezinszorg/poetshulp bij ouderen betreft, dit is inderdaad moeilijk voor deze mensen. Maar anderzijds is het ook zo dat er aangename, makkelijke oudjes zijn maar er zijn soms ook heel moeilijke mensen bij. Er zijn 'lichte' situatie en er zijn 'zware' situaties. Door de situaties geregeld te wisselen worden deze situaties meer verdeeld over de verschillende verzorgende, zodat deze mensen hun job langer kunnen volhouden.

Gast

#8

2013-06-17 12:05

Rechtvaardig uitleg verkregen via artikel in het laatste nieuws van 14/06.

Gast

#9

2013-06-17 13:35

Misschien ook de klanten eens raadplegen over deze beslissing ipv zomaar klakkeloos nieuwe regels door te voeren. Het gaat hier meestal om oudere, hulpbehoevende mensen die het helemaal niet zien zitten om steeds ander volk over de vloer te krijgen ivm persoonlijke veiligheid. Vertrouwen is de basis in deze branche.

Gast

#10

2013-06-17 16:51

iedereen tekenen pls!!
gast

#11

2013-06-17 19:27

Ik ben zelf huishoudhulp bij het O.C.M.W. en werk(te) al meer dan 10 jaar bij dezelfde hoogbejaarde mensen. Of men nu voor of tegen het roulatie systeem is, het is vooral de wijze waarop die kwetst en verbolgen maakt. Zo denigrerend naar cliënteel en personeel toe. Pijnlijk ! En inderdaad het bestuur had gerust kunnen werken met een "uitdoofbeleid" om onze ouderen op deze manier te ontzien. Bij deze wens ik iedereen te bedanken die voor ons opkomt en onze inzet (die er echt wel is, correct en wel) naar waarde weet te schatten. Dank jullie wel, het doet deugd.
gast

#12

2013-06-17 20:21

Dat hoogbejaarde mensen niet meer tegen verandering kunnen dat is een bewezen feit. Maar ik voel eveneens mee met de jonge gezinnen die zich te pletter moeten hollen en continu moeten schipperen tussen werk en gezin. Op één van mijn posten (ja ik ben één van die vergruisde dienstenchequers) moeten de mensen een hulp ontvangen , die zij niet kennen, geen contact op voorhand mee gehad hebben. De sleutel onder de deurmat. Want hun verlof ligt reeds vast. En dit na het optreden van Inge Claes voor ROB-tv waar onze mensen zowat afgeschilderd zijn geworden als : potentiële dievegges, geboren sjoemelaars, "mensen die frequent het vertrouwen misbruiken". Tja vertrouwen en respect is zowat de sleutel voor alles.
Neen!

#13 Re:

2013-06-17 21:01

#11: gast -  

 

graag gedaan, we weten dat jullie in een moeilijke positie zitten, maar we komen op voor de oude klanten, de jonge gezinnen EN de werknemers. Meer respect en overleg zou al veel oplossen!

Gast

#14

2013-06-18 10:08

Leven wij in een democratie of zijn wij slachtoffer van een dictatuur en is mevrouw Inge Claes gewoon machtsgeil?

Gast

#15

2013-06-18 11:39

Een aantal mensen geven hier felle reactie op Inge Claes omdat zij als OCMW-voorzitster en woordvoerder een aantal keren uitdrukkelijk in beeld is gebracht. Maar de beslissing is niet door 1 persoon genomen maar door de verschillende leden van de OCMW raad. Deze mensen zijn bij deze beslissing zeker niet over 1 nacht ijs gegaan en hebben hier goed over nagedacht. Heeft het OCMW hierin een fout gemaakt? Ja, ze hadden dit systeem al veel eerder moeten invoeren.

Gast

#16

2013-06-18 19:58

deze OCMW raad is wel vergeten denk ik dat ze door de mensen van holsbeek verkozen zijn ! Ze zijn wel zo slim geweest om te wachten tot ze aangesteld waren om nu zo' toeren te doen ! wel sommige bejaarden zullen er tegen de volgende verkiezingen misschien al niet meer zijn maar ik hoop dat hun kinderen en kleinkinderen zeker niet stemmen voor deze mensen die hun ouders en grootouders dit allemaal aangedaan hebben

Gast

#17

2013-06-19 10:54

Maak hier toch geen politiek spelletje van. In heel veel thuiszorgdiensten geldt er een gelijkaardige regeling, in sommige diensten wordt er zelfs om de 6 maanden gewisseld. En voor die situaties waar het allemaal goed loopt is dit inderdaad erg. Maar elke verantwoordelijke van eender welke thuiszorgdienst kan je een aantal situaties noemen die heel moeilijk lopen, waar geen enkele helpster graag naar toe gaat, waar helpsters letterlijk met buikpijn naar hun 'werkpost' vertrekken, waar helpster er naar uitkijken dat het jaar om is en ze naar andere situaties mogen. Geen enkele van deze helpsters zal dit in de betrokken gezinnen durven zeggen. Jammer genoeg zijn de situaties waar het wel vlot en goed loopt hier de dupe van maar dit is in veel gevallen zo, daar kan je dan niet onderuit.
Al die mensen van buiten Holsbeek die deze petitie komen tekenen, bevraag je misschien eens in je eigen gemeente. Kans is groot dat daar eenzelfde systeem in voege is!
gast

#18

2013-06-19 22:10

Het gaat niet over politieke spelletjes. Het gaat over respect ! Over op een gelijkwaardige volwassen manier met elkaar omgaan, over overleg. Het is niet omdat mensen gebruik maken van de diensten van het O.C.M.W. dat ze mogen behandeld worden als ware het "onnozele, onmondige kinderen". Het is niet omdat mensen verzorgen/poetsen voor het O.CM.W. dat zij mogen vernederd worden tot op het bot. Het gaat over het menselijk karakter van een organisatie die "maatschappelijk welzijn" in zijn naam draagt

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-06-20 08:50



Gast

#20 Re: er zijn ook jonge zwaar zieke mensen, die tellen niet mee dan

2013-06-20 08:52


Gast

#21 Re:

2013-06-20 13:31

Ikzelf heb een ongeneeslijke ziekte en het is belangrijk voor mij dat ik standvastigheid heb.
Ik heb al heel veel jaren dezelfde poetsvrouw en ben ontzettend tevreden over haar zij weet wanneer ik mij niet goed voel
Dat ik dan in mijn zetel blijf liggen of in mijn bedje zij heeft al,dienjaren mijn ziekte mee doorstaan.
Er is een wederzijds vertrouwen en dat is geen overbodige luxe.
Wij zijn de betalers en wij als hulpbehoevende hebben het recht om zelf te kiezen wie we als thuishu willen en niet om,de zoveel tijd iemand nieuw over de vloer.
Waar halen de mensen die de wisselwerking ingevoerd hebben in godsnaam het recht vandaan om ons zoiets aan te doen.
Ze beseffen niet wat ze aanrichten en als ze het beseffen is het nog zoveel erger.
Een ding is zeker ze maken veel kapot en hier worden heel veel mensen ziek van dit is emotioneel onaanvaardbaar.
Laat ons zelf beslissen en IK HOEF DIT NiET TE AANVAARDEN

Triestig

#22 Wie wordt hier beter van ?

2013-06-20 15:07

De huishoudhulp?
Beseffen de personen die dit beslist hebben wel hoeveel stress dit geeft bij de huishoudhulp?
Je werkt ergens (vaak al jaren) en van de ene op de andere dag, kondigen ze aan dat je vanaf volgende week op 8 à 10 nieuwe plaatsen gaat werken. Allemaal nieuwe gewoontes en voorkeuren van klanten leren ... Bovendien pakken ze het niet een beetje menselijk aan door bv om de 2 maanden 1 dag te wisselen, neen ... de 'big bang' alles ineens. En dit vlak voor de vakantieperiode, terwijl iedereen met een gerust gemoed in verlof dacht te gaan?
Dit is geen straf wegens slechte prestaties, neen ... want ze vertelden je een week ervoor nog hoe goed je bezig was. Voor een individueel gesprek of overleg was blijkbaar geen tijd, terwijl dit blijkbaar al maanden geweten was bij het OCMW.
En om het helemaal leuk te maken, smijten ze binnen minder dan 2 jaar het schema nog eens door elkaar.
Proficiat OCMW, dit is niet hoe je met mensen omgaat waarvan je verwacht dat ze met plezier komen werken.

De klant?
Je kent de persoon die bij u komt helpen, dus je hebt er vertrouwen in. Je kent elkaars gewoontes, weet wat er verwacht wordt, kijkt uit naar een bekend gezicht, ...
Ik begrijp dat als je al wat ouder bent of ziek, dit zeer belangrijk is.
Maar ook als je gaat werken en je iemand alleen in je huis laat. Een woordje uitleg is wel fijn denk ik of moet de huishoudhulp zelf maar op zoek naar het nodige poetsgerief? Dit is als ze al binnen geraakt natuurlijk … of moet binnenkort half Holsbeek weten hoe je hier binnen geraakt? Dus moet ik verlof nemen die eerste dag of hopen dat de huishoudhulp zo goed wil zijn om eens ’s avonds (tijdens haar vrije tijd) langs te komen.

Het OCMW?
Dit straalt geen vertrouwen uit in het eigen personeel en de klanten. Ik hoop dat diegenen die dit beslist hebben morgen te horen krijgen dat ze hun job ergens anders mogen gaan uitvoeren, tussen nieuwe collega’s. Startdatum volgende week. Verlofplanningen al afgesproken met de huidige dienst? Spijtig. Denk je dat het veel stress gaat geven? Spijtig. Gaat het lang duren eer je weer op je gemak naar het werk gaat? Spijtig, maar als het zover is, begint het circus opnieuw …

Vandaag 20 juni is het de 'Dag van de schoonmaak', 'k ben eens benieuwd hoe ze dit gaan goedmaken ...

Gast

#23 Re: groot gelijk!!

2013-06-20 16:30


Gast

#24 Re: Ik zal het zeker niet vergeten zijn!!

2013-06-20 16:31


Gast

#25

2013-06-22 18:16

wij hopen met deze petitie onze huishoudhulp terug te krijgen, en niet om de twee jaar iemand anders waar we dan weeral onze privé situatie moeten laten zien bv onze gezondheidstoestand.Wat er nu gebeurd vind ik heel erg en zeker de manier waarop