Eerste communie Sint-Laureins, dekenaat Eeklo

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Eerste communie Sint-Laureins, dekenaat Eeklo.


Gast

#1

2013-10-09 13:24

Help onze kindjes samen met al hun vriendjes samen hun communie te doen.

Gast

#2

2013-10-09 14:32

mn kleinzoontje is als enige boy die zn communie moet doen met 5 girls..en waar zijn mn vriendjes dan wel,vraagt hij zich af..alè komaan jong ,en dan willen ze meer volk naar de kerk lokken !!!
sharon

#3

2013-10-09 15:47

Ik heb ze ondertekend maar ik heb sterk mijn twijfels of dit iets zal uitmaken...

Gast

#4

2013-10-09 17:38

eerste communie = feesten met ouders,zus,broer,grootouders,familie en VRIENDEN. Dat alles hebben deze kindjes nodig in deze drukke wereld. Een goed gevoel geven,doorgeven!
cByte

#5 Bedroevend

2013-10-09 17:43

Wij geven toe om de viering in Waterland-Oudeman te laten gebeuren ipv te Watervliet op voorwaarde dat de klas niet gesplitst wordt en wat blijkt nu, er wordt toch gesplitst over twee zondagen.. Het dekenaat doet toch zijn zin, no matter what!!!

Gast

#6

2013-10-09 18:50

Schandalig dat zo'n blijde gebeurtenis zo overschaduwd wordt!En dat in tijden waarin de kerken meestal half leeg zijn!
Elsie

#7 Niet alleen

2013-10-10 05:09

Beste,
Ook in Eeklo zelf hebben we dit meegemaakt. Er was geen onderhandelruimte, laat staan een open gesprek ...
Veel sterkte

Gast

#8

2013-10-10 06:12

De kleintjes, waar samenhorigheid zo belangrijk is, rukken ze nu uit elkaar. en Waarom ? Je vraagt je echt af waar men mee bezig is

Gast

#9

2013-10-10 07:38

Een klasje leerlingen splitsen voor een feest is de beste manier om de zo noodzakelijke samenhorigheid ,gepredikt in de kerk, te ondermijnen

Gast

#10

2013-10-10 07:43

Hopelijk luisteren dit keer wel, maar ze zijn zeer eigenzinnig
doopmeter

#11

2013-10-10 07:54

grootouders van een communicant,
Wie staat voor deze onverwachte en aan de ouders niet verklaarde beslissing, iemand die niet met zijn beide voeten op de grond staat . Boven het hoofd van uw volgelingen beslissen en geen argumenten geven die uw beslissing rechtvaardigen lijkt op dictatuur . Dat de andere kerkgangers gestoord worden , wie heeft deze flauwe kul uitgevonden
Caroline

#12 Re:

2013-10-10 08:07

#11: doopmeter -

Spijtig genoeg is een gesprek waarin ze naar onze argumenten luisteren, momenteel niet mogelijk. Op elke vraag of opmerking krijgen we hetzelfde antwoord en ze verwijzen naar teksten van paus Pius X! Voor wie het niet weet, Pius X was paus tussen 1903 en 1914... de Kerk evolueert duidelijk niet mee met de moderne tijden...


Gast

#13 Re: Re:

2013-10-10 14:14

v

 

de teleurgestelden

#14

2013-10-10 15:04

Hun laatste uitleg was dat de kerkgangers op zondag het niet zien zitten al die drukte van een communie.
Laat ons nu eerlijk zijn , de doorsnee kerkganger op zondag heeft niet de leeftijd meer van een "tomorrowland bezoeker" en is minimum
ouder of grotendeels grootouder ." En die zouden dan tegen de communie zijn van hun kleinkinderen"???
Een beetje verdacht raar vinden we dat!!??

Gast

#15

2013-10-10 16:05

Onze klasjes uit elkaar halen! 't Is schandalig! En dan moeten we het groepsgevoel in de klas aanwakkeren, eendracht maakt macht!

Gast

#16

2013-10-10 16:27

Samen sterk

Gast

#17

2013-10-10 18:22

Ja, tis in Waterlviet ook van da..... Er zijn maar 10 kindjes die hun E. Communie doen en die worden ook gesplitst in 2 zondagen!!!!!!!!!!!!!! Wij hebben ook uitdrukkelijk gevraagd om de kinderen samen te houden!!! Schande!!!!!!!!Straks doet geen enkel kind meer zijn Eerste Communie!!!!!!
moest ik even kwijt

#18

2013-10-10 19:34

Weer eens een schande van die "heiligen", liever kinderen misbruiken dan hun communie in klasverband te laten doen.
En over de plaats in de kerk moeten ze ook niet klappen, in onze tijd waren we met dubbel zoveel communiecanten en zoveel meer vaste kerkgangers en het lukte ook!!!!!!!!!
Ik ben eens benieuwd wat de volgende stap zal zijn, (begrafenissen opsplitsen in groepjes van 20 Personen .....)?????

Gast

#19

2013-10-10 19:50

tis inderdaad een grote schande , ik hoop dat dit echt een oplossing bied ookal heb ik daar mijn twijfels bij maar baad het niet dan schaad het niet!! wij doen het als ouders in Eeklo samen op onszelf met rent a priest zo zullen ons kinderen wel samen hun communie doen ook in een mooie kapel met alles erop en eraan !! misschien een idee voor jullie als het niet veranderd ???
Caroline

#20 Re:

2013-10-10 20:07

#17: -

Hallo, hopelijk kunnen we ervoor zorgen dat in alle parochies van het dekenaat, dus ook in Watervliet, dit nog kan aangepast worden... Steun ons door deze petitie ook in jullie vriendenkring rond te sturen! Alvast bedankt voor jullie steun.

Caroline

#21 Re:

2013-10-10 20:12

#19: -

Bedankt voor je reactie, collega uit Eeklo. We hebben inderdaad ook al over alternatieven nagedacht, maar we willen toch nog even proberen om dit nog aangepast te krijgen. Als wij het nu niet doen, dan denkt het dekenaat dat ze alles met ons kunnen doen zonder overleg en dan zullen volgende jaren misschien nog andere maatregelen doorgevoerd worden (misschien wel voor andere sacramenten zoals hierboven vermeld). Tijd dus om nu even harde actie te voeren, met hopelijk toch een positief resultaat. Blijf onze actie delen, zodat we een fantastisch resultaat onder de neus kunnen duwen van de mensen van het dekenaat. Want wij blijven hopen op een mogelijkheid tot communicatie!


Gast

#22

2013-10-11 06:08

In een tijd dat "De Kerk" serieus in discussie staat, slagen ze er nog altijd in om de mensen die het goed menen, tegen zich te keren. Deze toestand in Sint Laureins is geen alleenstaand geval. Onze kinderen hebben hun Eerste Communie gedaan in Maldegem-Donk...Het scheelde niet veel of de kinderen werden uit de Kerk gezet door een gefrustreerde pastoor. Resultaat : In Donk kunnen ze niet meer terecht, uitwijken naar een andere gemeente was de enige mogelijkheid. Triestig ...

Gast

#23

2013-10-11 08:17

Bij ons werd de communie voorbereid in school, wij keken er naar uit, het was echt iets belangrijks, de eerste keer deelnemen aan de maaltijd. Samen met onze vrienden! Nu mag er niets kindvriendelijk meer zijn aan kerkdiensten. De kerk gooit zijn eigen deuren dicht. Het wil niet zeggen omdat je niet elke week in de mis bent, dat je niet katholiek kunt zijn, ik ken er verschillende die geen enkele dienst missen, maar niet deugen voor geen meter!!!! Dus maak de kerk weer wat aantrekkelijker voor jonge mensen en kinderen!

Gast

#24

2013-10-11 08:41

Bij ons in Watervliet ligt de "Kathedraal van het noorden" op wandelafstand van de lagere school waar men met de groep van 10 kindjes, die hun communie willen doen, SAMEN deze prachtige gebeurtenis zou kunnen vieren. Nu wordt deze groep opgesplitst, over 2 data, in groepjes van 5 omdat er in de kerk van Waterland Oudeman geen plaats genoeg zou zijn !!??? Waar is het "GROEPsgevoel"? We gaan weer naar ELK 't ZIJNE ! We kunnen misschien gaan naar kerstmisviering 1 en kerstmisviering 2 om praktische redenen, ... Enkele bedenkingen waar vele ouders ook mee zitten: krijgen ze nu 2 keer geld voor het alleenrecht om foto's te trekken en veel te duur te verkopen? De ouders en familie kopen ze toch!

 

West-Vlaming die 30 jaar achter komt...

#25 Jaren van verstand

2013-10-11 09:31

Om een beter beeld te krijgen van wat de kerk 'bezielt', heb ik me even verdiept in de bewuste tekst 'Quam Singulari'. Daar staat te lezen 'Laat de kleinen tot mij komen en verdrijft ze niet, want voor zulken is het Rijk Gods' (Mc 10,14) en verder op Wikipedia vond ik de gevleugelde woorden:'In de Katholieke Kerk nemen de kinderen doorgaans deel aan de eerste communie wanneer ze tot de jaren van verstand zijn gekomen.' Ik denk dat de kerk dringend aan zijn jaren van verstand moet komen. Ze houden een betoog van biechten en boete doen en dat dit dan maar moet gebeuren door de kinderen in groepen uiteen te rukken, getuigt van heel veel verstand (not). Het maakt me moedeloos te moeten vaststellen dat de kerk een totaal gebrek heeft aan empathie en menselijkheid. Absurditeit troef. Het zijn de kinderen die aan de jaren van verstand moeten komen, niet zij, hoor!!! Ik vrees dat we nog lang zullen mogen wachten als ze zo nog lang blijven steken aan een tekst die dateert uit de jaren stillekes. Mijn zoon voelt zich alvast heel welkom, dat belooft voor volgend jaar! Ik word er misselijk van.