De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Renata

/ #562 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-27 17:46

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok.

Ik lees je betoog hier en wil er toch graag op reageren. Alles zomaar afschrijven en BTW aftrek is ook al aardig aan banden gelegd...je kunt dat niet meer zomaar doen, maar het dient verantwoord te worden en voldoen aan regels. Verder als jij ziek bent, dan wordt je salaris nagenoeg doorbetaald. Wordt jij ontslagen, dan krijg je de eerste tijd WW en pas later kom je in de bijstand. Dit alles hebben wij als zelfstandige ondernemer niet. Het is gemakkelijk praten indien je een fijne en goede baan hebt en dat gun ik je van harte. Maar met deze maatregel wordt ons dat kleine beetje voordeel wat we nog hadden afgenomen. Het voordeel wat we konden investeren in onze zekerheid, wat jij vanzelf al hebt.


Dat het met sommige zzpers niet goed gaat is niet altijd aan hen te verwijten. Een voorbeeldje:

In de bouw is het gebruikelijk dat je voor-financiert. Je kan pas een rekening sturen NA aflevering. Met andere woorden: alle materialen moet je eerst zelf kopen en dus voorfinancieren. Nu ben je klaar met die klus, je stuurt een rekening....betaalt de afnemer niet of in het ergste geval ...hij is failliet. Ik ken bedrijven die hierdoor kapot zijn gegaan. De banken durven ook niets meer helaas en laten vele zzpers barsten. Bedrijven die vele orders hebben uitstaan, maar het geld niet hebben meer om materialen te kunnen kopen omdat andere afnemers niet betaald hebben. Is dit de schuld van die ondernemer? nee!

Dan nog dit: mijn inziens lijkt het me logischer gezien de economische crisis waarin we verkeren, hard werken te stimuleren, te motiveren. Nu lijkt dat meer op afstraffen.

Met vriendelijke groet

Renata