De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

JustMe

/ #674 Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 18:51

#19: loonslaaf - Knuppel in hoenderhok. 

 

Ik Ben het niet met je eens. Uiteraard verdisconteer je de kosten van verzekeringen en dergelijke in je tarief. Zelf verdien ik ruim voldoende waardoor het wegvallen van deze aftrek me niet echt hard raakt. Maar daar gaat het niet om. Als werknemer in loondienst ben je verzekerd tegen oa werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, met uitkering via UWV. Zelfstandigen betalen mee aan dit vangnet, maar mogen er zelf geen gebruik van maken, dus verzekeren zichzelf. Indien je zelfstandigenaftrek weghaalt, zorg dan ook dat zelfstandigen niet hoeven te betalen voor collectieve voorzieningen die niet voor hen beschikbaar zijn. Waarom ik echter vooral tegen het voorstel ben is dat eeuwige Haagse gezeik over schijnzelfstandigheid. Ik heb heel bewust en met succes gekozen voor zelfstandigheid. Maar met name voor de PvdA zijn we een stel uitvreters die collectiviteiten aantasten. We moeten ofwel zo snel mogelijk in loondienst of we 'moeten' personeel aannemen. Voor de industriele revolutie bestond de samenleving ook uit vakmensen, ambachtslieden. Die tijd komt terug, met daarbij de professionals als nieuwe ambachtslieden, in een netwerkeconomie. Waarom die hang naar grote anonieme en verstikkende werkfabrieken (kantoren) en waarom zo weinig waardering voor ZZP's de "bijen van de netwerkeconomie" die hun kennis als bijen verspreiden en grote ondernemingen bij de tijd/les houden?Er was binnen de PvdA geloof ik 1 iemand die de ZZP wel zag zitten. Ben even haar naam kwijt, maarze staat wel direct op een onverkiesbare plek. Troostende gedachte: de maakbare samenleving bestaat niet en de trend zet door, welke zzp bestrijding de politici ook kiezen. Deze beweging naar een flexibele netwerkeconomie is niet te stoppen. Het vasthouden aan ontslagrecht versterkt het juist, want de behoefte aan flexibiliteit en schaalbaarheid gaat niet weg.