Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Onzin

/ #114 Re: Re: Re:

2014-11-20 13:40

#113: Kies een pseudoniem - Re: Re:  

Ik wil best een weddenschap met u aan: het zal met dyscalculie in de toekomst net zo gaan als met ADHD. Het zal eerst gemedicaliseerd gaan worden en vervolgens in DSM opgenomen. Daarna zal blijken dat dyscalculie gewoon betekent dat men niet zo goed kan rekenen. Met ADHD gaat men tegenwoordig ook anders om, het wordt - behalve in uitzonderlijke gevallen - gelukkig niet meer als een ziekte gezien.

Dat niet goed kunnen rekenen is overigens helemaal niet zo erg: voor elk niveau (2F, 3F, 3S en dan heb ik het nog niet eens over 1F) is er namelijk een rekentoets. Ik zie nog steeds niet in waarom iemand die op havo/vwo geen vijf voor Engels (of Wiskunde of Nederlands) weet te halen géén diploma zou mogen behalen en waarom hij met zo'n resultaat voor rekenen wél door zou mogen. Een vijf, notabene, niet eens een zes! En er zijn ook nog eens speciale aanpassingen voor lln die dyscalculie kunnen aantonen.

Ik gooi beslist geen "kennis, talent of motivatie weg". Ik vind kennis, talent en motivatie zijn juist erg belangrijk in het onderwijs. Vandaar dat ik blij ben met de introductie van deze toets, al zal er nog wel het een en ander aan inhoud, vorm en organisatie moeten veranderen. In die toets kan een leerling kennis, talent en motivatie juist prima laten zien!

U wordt moedeloos van mij? Jammer, ik geef hier slechts mijn visie weer en probeer zowel de maatschappij als de leerling te beschermen. Kunnen rekenen maakt de burger namelijk onafhankelijk van kwaadwillende overheden, instellingen en bedrijven. Ik sta dus juist pal voor die dyscalculieleerling! Of moet deze van u maar bedot kunnen worden? Welk een cynisme zou dat zijn.

Ik raad u aan mijn bijdragen nog eens goed te lezen, zodat ik niet steeds in herhaling hoef te vallen.